Az Euro NCAP tesztek alapján Európa leginkább gyalogosbarát szabadidőjárműve a Lexus NX

Maximális, ötcsillagos minősítéssel zárta az Euro NCAP biztonsági vizsgálatát a vadonatúj Lexus NX. Különösen jól teljesített a modell a gyalogosok védelme, illetve a vezetőtámogató funkciók terén.

2022 első vizsgálatsorozatában öt típust, köztük a vadonatúj Lexus NX kompakt prémium szabadidőjárművet tesztelte az új autók biztonsági teljesítményét teljes körűen felmérő, független szervezet, az Euro NCAP. A modern GA-K padlólemezre épülő típusnak a legnagyobb piaci érdeklődésre számot tartó változatát tették próbára, a nagyfeszültségű akkumulátorral szerelt NX 350h öntöltő hibriddel szerzett tapasztalatok azonban a többi típusváltozatra, így a már Magyarországon is rendelhető NX 450h+ plug-in hibrid verzióra is vonatkoznak.

A Toyota új generációs, TNGA padlólemezre épülő típusaival szerzett tapasztalatok alapján borítékolni lehetett, hogy a Lexus NX fenntartások nélkül megszerzi a maximális ötcsillagos minősítést. A kérdés csak az volt, hogy milyen részeredményekkel. Nos, a modern crossover tisztességes védelmet biztosít felnőtt és gyermek utasai számára, ugyanakkor soha nem látott szinten védelmezi a közlekedés leginkább veszélyeztetett résztvevőit: a kerékpárosokat és gyalogosokat.

A frontális és oldalirányú ütköztetés során az elöl ülő felnőtt, illetve a hátul, gyermekülésben elhelyezett gyermek méretű bábuknál mért gyorsulási adatok alapján egyetlen helyzetben sincs oka aggodalomra annak, aki a Lexus NX fedélzetén szenved karambolt. Különösen fontos a súlyos oldalirányú ütközésekben mutatott, kompetens védelem: a Lexus NX itt maximális pontszámot ért el, illetve hatékonyan akadályozza meg, hogy az elöl ülő utasok oldalra kimozdulva egymásnak okozzanak sérülést.

Kiemelkedően jó eredményt ért el a Lexus NX a gyalogosok és kerékpárosok védelmét mérő vizsgálatokon. A lökhárító, a motorházfedél belépő éle, de még a szélvédő töve is kíméletesen csillapította az elgázolt bábuk sípcsontját, csípőjét vagy fejét érő ütést; a Lexus NX maximális pontszámot ért el ezen a téren. Az elektronikus ütközéselkerülő rendszerek éjjel és nappal, egyenesben és kanyarodás közben hatékonyan észlelték az eléjük kerülő vagy velük párhuzamosan haladó akadályt, és megbízhatóan állították meg a járművet, amennyiben ütközés kockázatát észlelték. Az Euro NCAP utolsó szabályrendszer-módosítása óta elvégzett teszteken csupán egy típus ért el marginálisan jobb eredményt az NX-nél, ám az nem magas építésű crossover, hanem hagyományos személyautó (kombi) volt, amely konstrukciójánál fogva eleve kíméletesebb a gyalogosokkal.

Nem kevésbé rekord közeli eredménnyel zárult az a vizsgálati csoport, amelyben a Lexus NX aktív biztonsági és vezetőtámogató rendszereinek a hatásosságát vizsgálták. A funkciók széles köre minden helyzetben képes volt megállítani vagy kellőképpen lelassítani a mozgó autót ahhoz, hogy nagy biztonsággal elkerülhető legyen a súlyos ütközés. A mérnökök kiemelték, hogy a rendszer képes aktívan megakadályozni, hogy a Lexus NX lefusson az útról, illetve sebességkorlátozásokat érzékelő rendszere nem csak megjeleníteni tudja az aktuális sebességhatárt, de a vezető döntése szerint akár a sebességtartó automata beállítását is képes ahhoz igazítani, ami maximális biztonságot szavatol minden menethelyzetben.

Fotók: Lexus, Euro NCAP

Infografika: Euro NCAP