Skip to content

Teszt a lelke mindennek

tesztek, mindenről, mindenkinek

  • Kezdőlap
  • Jármű
  • Kütyü
  • Podcast
  • Óra
  • Egészség
  • Hasznos
  • Toggle search form

A kutyák farkasvonyításra adott reakcióit tesztelkék/vizsgálták az ELTE etológusai

Posted on 2023.02.06.2023.02.06. By Teszt Elek

    Bár a legtöbb fajta képes vonyítani, a modern fajták már nem használják ezt a hangadást az eredeti funkciója szerint – derült ki egyebek mellett abból a vizsgálatból, amelyben az ELTE Etológia Tanszék kutatói a kutyák farkasvonyításra adott reakcióit vizsgálták.

    Az ELTE hétfői közleménye szerint a kutatók arra keresték a választ, hogy vajon fajtánként eltér-e a kutyák vonyítási hajlandósága, és ha igen, szerepet játszik-e az adott fajta farkasokhoz való genetikai közelsége, az egyed kora és neme. A kutatás eredményeit a Communications Biology című folyóiratban jelentették meg hétfőn.


    A vonyítás a farkasok legjellegzetesebb hangadása. Azonban nem csak a farkasok vonyítanak, a kutyafélék családjának több tagjánál is előfordul ez a hangtípust. A farkasok például arra használják, hogy fajtársaikkal nagy távolságokon keresztül kommunikáljanak, kijelöljék a territóriumuk határait, és hogy válaszvonyítással osszák meg egymással a helyzetüket – olvasható a vizsgálatról beszámoló közleményben.


    Hozzátették: háziasított rokonaiknál, a kutyáknál, sokkal komplikáltabbnak tűnik a vonyítás használata. Míg bizonyos fajták, mint a farkashoz nagyon hasonlító szánhúzók, gyakran vonyítanak akár indokolatlan hangokra is (például sziréna, harang, zene), addig más kutyák egyszer sem mutatják ezt a viselkedést az életük során.  


    Az ELTE Etológia Tanszék kutatói, hogy választ kapjanak arra a kérdésre, hogy hajlamosabbak-e bizonyos fajták vonyítani, megvizsgálták, hogy hogyan reagálnak családi kutyák a farkasvonyításra. Mintegy 68 kutyát teszteltek le, amelyek a fajtájuk alapján különböző genetikai távolságra állnak a farkastól.


    “Eredményeink alapján azok a fajták, amik genetikailag közelebbi rokonságban állnak a farkassal, úgynevezett ősi fajták, gyakrabban válaszolnak vonyítással a farkasoknak, míg a genetikailag távolabb álló fajták – őket modern fajtáknak hívjuk -, inkább ugatással reagálnak. Vagyis úgy tűnik, hogy bár a legtöbb fajta képes vonyítani, a modern fajták már nem használják ezt a hangadást az eredeti funkciója szerint. Ennek az lehet az oka, hogy a modern fajták kialakítása során már eltérőbb volt a kutyák szociális környezete, mint az ősi fajtáknál, és már nem volt szükség a nagy-távolságú kommunikációt szolgáló hangtípusra” – idézték a közleményben Lehoczki Fannit, az ELTE, Etológia Tanszék Neuroetológiai kutatócsoport kutatóját, a kutatás főszerzőjét.


    “Az eredmények azt is sugallják, hogy azok a fajták, amik többet vonyítottak, több stresszjelzést is mutattak a vizsgálat során. Azt feltételezzük, hogy az ősi fajták jobban +értik+ a farkasok vonyítását, mint a modern fajták. A teszthelyzetben az ősi fajták egy idegen falka territóriumán érezhették magukat, ami stresszt váltott ki belőlük, és így, a farkasokhoz hasonlóan, vonyítással jelezték jelenlétüket a vonyító falkának, hogy így elkerülhető legyen egy esetleges találkozás, ami igen veszélyes lehetne a kutyának” – foglalta össze a közleményben Faragó Tamás, az Etológia Tanszék szenior kutatója, a kutatás szerzője.


    “Érdekes módon, a fajták közti különbség a vonyításban csak idősebb kutyáknál figyelhető meg, ami mögött valamiféle korral együtt járó személyiségbeli változás, vagy esetleg tapasztalat hatása állhat. Feltételezésünk szerint a vonyítás, ami stresszjelzésekkel is társult a tesztünk során, félelem jele lehet, és így az idősebb kutyák félősebbek voltak a jelen helyzetben, amit korábban különböző tanulmányok már leírtak. Azonban ennek megerősítése további vizsgálatokat igényel” – fűzte hozzá.


    A kutatók fajta és a kor mellett egyéb faktorok hatását is megvizsgálták a vonyításra, mint a nem és az ivari státusz, amelyek számos aspektusát befolyásolják a kutyák viselkedésének.


    “Az eredményeink alapján a hím nemi hormonok valahogyan érintettek a vonyításban, ugyanis míg az ivaros és ivartalanított nőstények közt nem találtunk különbséget, a hímeknél igen: az ivartalanított kanok, amiknél tesztoszteron már nem termelődik, hosszabban vonyítottak, mint az ivaros kanok. Mivel az irodalom alapján az ivartalan kanok félősebbek, ez az eredményünk egybevághat a feltételezésünkkel, miszerint a vonyítás a vizsgált szituációban a félelem jele lehet, vagyis a kutyák válasza a farkasvonyításra: Félek, kérlek, ne gyere közelebb!” – magyarázta Lehoczki Fanni


    A közlemény szerint ez volt az első kutatás, amelyben az etológusok célzottan a kutyák vonyító viselkedését vizsgálták. Az eredmények alátámasztják a feltételezést, miszerint a háziasítás megváltoztatta a kutyák hangrepertoárját, és a különböző funkciókra való szelekció hatással volt arra, hogy a fajták hogyan dolgozzák fel és használják ezt az ősi kommunikációs formát – áll a közleményben.

Állati Tags:farkas, farkasvonyítás, kutya, válasz, vizsgálat

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Egy éven keresztül tesztelték a Hyundai Ioniq 5-öt
Next Post: A korszerű trolibuszok újabb típusát tesztelik Budapesten

Kapcsolódó anyagok

  • Madárbarát elektromos rendszereket tesztelnek Állati
  • A border collie-k személyiségét egy tesztsorozat segítségével mérték fel Állati
  • Tesztelik a táplálékkínálat és a költési siker növelésének lehetőségét is Állati
  • A tesztek alapján a kutyák meg tudják különböztetni az ember szándékos és véletlen tetteit Állati
  • Kutyafont fejlesztettek és tesztelnek a magányos kutyák szorongásának csillapítására Állati
  • Azon ebtartók segítségét kérik, akik teszteltették kutyájukat szívférgességre Állati
2023. március
h K s c p s v
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« febr    
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • A Volvo Trucks és a Boliden közösen állítanak forgalomba elektromos teherautókat a földalatti bányamunkák elvégzésére
  • 27 új Siemens Desiro ML motorvonat érkezik az ÖBB-hez
  • Újabb közlekedésrendészeti ellenőrzések
  • További funkciók és továbbfejlesztett technológia a Mercedes-AMG GLA és GLB számára
  • „Közlekedik a család” vetélkedő 2023-ban is
  • Huncut óda született az idősekhez cserihanna tollából!
  • Dinamikus adathalászat, smishing és a DNS-infrastrúktúrával való visszaélés – nem sci-fi, hanem a valóság
  • Itt a legelszállósabb zene PRIBELSZKI érkező korongjáról
  • A World Photography Awards 2023 nyílt pályázatának döntősei
  • A múlt héten megérkezett Ed Sheeran vadonatúj felvétele, az „Eyes Closed”
  • Van képünk hozzá (23.03.27.) – Lexus ROV
  • Van képünk hozzá (23.03.26.) – Peugeot 508 SW
  • Van képünk hozzá (23.03.25.) – Silk FAW Hongqi S9
  • Van képünk hozzá (23.03.24.) – Lexus GX
  • Amikor, nem az utasok szavaznak… Az év légitársaságának választották a Wizz Airt
  • Fogyasszunk több rostot, a szervezetünk hálás lesz érte!
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Baktériumfajokkal és a koronavírus-család törzsével szemben is tesztelték a csomagolóanyagokat Hasznos
  • Tesztüzemben érkeznek a Google Térképre a Volánbusz helyi menetrendjei, a közlekedési vállalat várja az észrevételeket Jármű
  • Tesztüzemben erős fényjelzés figyelmezteti Csömörnél az M0-s autóútra szemből felhajtókat Jármű
  • Amikor úgy gondolod, szarabb már nem lehet, jön a vodafon Szolgáltatás
  • Füsttel járó tesztelést végeznek a 3-as metró két állomásán Jármű
  • A friss tesztek alapján negyvenből tizenkét ágynemű, pizsama gyártója “kamuzott” a pamutról Szolgáltatás
  • Autómentes belvárosban tesztelhették a budapestiek a TIER e-rollereit Jármű
  • Szkeptikusak voltunk, de nagyon jól működik – Online ártérkép teszt Hasznos

Copyright © 2023 Teszt a lelke mindennek.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

Teszt a lelke mindennek
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.