PR teszt

Igen, PR teszt és nem PR–teszt, mivel magát a PR-t teszteltük.

Pontosabban a PR-osokat, PR ügynökségeket..

Persze az, hogy teszteltük, kicsit túlzás.
Spkkal pontosabb, ha úgy fogalmazünk, hogy a hosszú évek alatt összegyűlt tapasztalataink egy picinyke kis szeletét írjuk ki magunkból.

Kezdjük az elején!

Mi az a Public Relations

Az angol Public Relations szóból eredő rövidítés. A PR azt a tevékenységet jelenti, ahol egy cég vagy szervezet meghatározza, hogyan kommunikáljon tudatosan környezetével.Egy cég vagy szervezet profilja más és más lehet, így kommunikációját ahhoz kell alakítania. A PR tevékenységnek rengeteg meghatározása van, az egyik legismertebb szerint lényege a hírnév gondozása.

Mire jó a PR-os/PR ügynökség?

Ő az, aki felhangosítja, amit mondani szeretnénk. Segít a cégeknek, hogy meghatározzák, hogy kik ők és mit csinálnak, miért vannak a világon. Hogy ez feleslegesnek tűnik? Tévedés! A cégek jelentős része nem tudja néhány mondatban megfogalmazni ezt saját magáról, pedig az esetek jelentős részében – akár egy személyes találkozáskor egy tárgyaláson, egy konferencián vagy épp egy marketing üzenetben – ennél nincs több lehetőségünk, így nagyon fontos.

A PR-os abban is segít, hogy azonosítani tudjuk, mi is a pontos üzenetünk, mit akarunk elmondani magunkról a nyilvánosságnak és – nem kevésbé fontos – mi az, amit nem.

Mit csinál egy PR-os/PR ügynökség?

Sajtókapcsolatokat menedzsel, közösségi média oldalakat menedzsel, fórumokban vesz részt, hozzászól stb. Kutatásokat végez, rendezvényeket szervez és kommunikál. A PR-es facilitálja, hogy bizonyos információ valahová eljusson. Így van ez akkor is, ha hírességek ügyeiről van szó és akkor is, ha civil szervezetek világjobbító ügyeiről. Figyeli a törvények változását és a megfeleléseket. Kapcsolatokat épít, ezért emberekkel találkozik, minél többel. A kapcsolatok révén pedig összehozza egymással a megfelelő embereket. Végül, de nem utolsó sorban tartalmat generál.

Mindennek, amit csinál egy célja van: a bizalomépítés. Hogy a cégek megértsék önmagukat és az emberek aztán megértsék azt a már tiszta üzenetet, amit a cégek magukról kialakítanak.

Eddig egyszerű…

A weben böngészve találtunk egy összeállítást, ami arról szól, mit nem szabad tennie egy jó PR-osnak/PR ügynökségnek.

Az alábbiakban ezeket közöljük, saját tapasztalatainkkal, “élményeinkkal” kiegészítve.

  • Ne üldözzünk

Talán ez az első és legfontosabb szabály. Nincs is idegesítőbb, mint egy pr-os, aki üldöz. Az újságíró valószínűleg megkapta a meghívót, és reagálni is fog rá. Ha nem, akkor egy udvarias telefon, vagy email is megteszi. Nem óránként egy, hanem összesen egy. Aki csak azért jönne el valahová, ahová meghívták, mert kierőszakolták, az vagy semmilyen releváns tartalmat nem fog közölni róla, vagy olyat, amit jobb lett volna, ha inkább nem közöl.  Választhatjuk a fizetett tartalmakat is minden további nélkül, és akkor egészen biztosan nem kell senkit sem üldözni.

Nos, igen!

Igen, ez az, amit az elmúlt években a PR-osok nagy része nem vesz figyelembe!

Küldenek egy sajtóközleményt (ami nem kevésszer inkább marketinganyag /hetvenkétszer leírva a cég, vagy szolgáltatás, vagy termék neve + minden bekezdésben aktív linkelés valami reklámanyagra…/, mintsem informatív, vagy hírértékű közlemény.
És aznap, vagy legkésőbb másnap felhívnak, hogy megkaptuk-e, meg mikor fog megjelenni.

Persze, ha visszakérdezünk, hogy hova küldhetjük a reklámanyag megjelenésével kapcsolatos számlát, akkor meg meg vannak sértődve.

Kedves PR-osok!
Mi is pénzből élünk!
Egy-egy újság, honlap üzemeltetése bizony pénzbe kerül!
Jó lenne megérteni, hogy ha Ti pénzt kaptok egy-egy cégtől, hogy Ők minél több helyen megjelenjenek, akkor bizony fizetni kell a reklámcikkek megjelenéséért!

  • Ne legyünk lenézőek

Régi rossz beidegződés, amin sajnos még részben ma is tényleg megalapozott, hogy az újságírók csak az ingyen kaja miatt mennek el bárhova is. Azonban figyelembe kellene venni, hogy létezik egy iigen jelentőscsoport, akiket már nem érdekel a sajtos pogácsa és francia saláta. Hozzáállásuk nyitott, és persze örömmel veszik, ha jó az ellátás, azt viszont felejtsük el, hogy csak azért jönnek el, hogy ingyen egyenek. Nem. Azért jönnek el, hogy hírét vigyék az adott terméknek, szolgáltatásnak, eseménynek. Lehetőleg a jó hírét, ezért a jó pr-os érdeke, hogy az újságírók jól érezzék magukat, és mosolyogva távozzanak az adott eseményről.

Kedves PR-osok!
Nem!
Nem kell kinyalni a seggünket, de ha sajnálod a pogit, meg a kávét, akkor ne rendezz sajtóeseményt!
Vagy rendezz olyat, amilyet például a katasztrófavédellem szokot.
Nem kell a felelsleges zabáltatás! Rövid, informatív tájékoztatás, az adott bemutatóval.
A bemutatón viszont mindenben segítik a forgatócsoportok, fotósok munkáját.
anyagok kész, mehet mindenki tovább a dolgára.
Így kell ezt!

De, ha nem ezt választod, akkor vagy ne sajnáld senkitől a pogácsát, vagy ne engedd be a zártkörú rendezvényre azt a csapatot, akik a #kinekeszelma tagjai és tényleg csak kajálni, csomagolni mennek el egy-egy eseményre – és soha, semmit nem publikálnak!

  • Ne spam-eljünk

Ne raboljuk az újságírók idejét felesleges emailekkel. Nem kell öt emlékeztetőt küldeni, bőven elég egy is. Hosszú, semmitmondó, álkedves leveleket sem kell küldeni. Legyünk lényegre törőek, gondoljunk arra, hogy egy nap hány meghívót, sajtóanyagot és egyéb levelet kap egy újságíró. Igyekezzünk olyan tartalmat előállítani, ami érdekes, releváns, és kiemelkedik a sok spam közül. Ezzel megkönnyítjük az ő munkájukat, a sajátunkról nem is beszélve.

Kedves PR-osok!
Ugye, ezt nem kel tovább magyarázni?

  • Ne legyünk lekezelőek

Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az újságírók nem értenek semmihez, csak irkálnak mindenféléről, ezért hajlamosak lekezelően beszélni velük. Persze, szélsőséges példákat az élet minden területén fel lehet hozni, ugyanakkor addig, amíg nem volt konkrét rossz tapasztalatunk, addig kötelességünk megadni a tiszteletet mindenkinek. Ne felejtsétek el, hogy ők azok, akiken keresztül az üzenetetek el fog jutni a megfelelő helyre, azaz a fogyasztókhoz.

Nos, igen!

Talán, ez a legelterjettebb.

Jön egy új PR-os egy céghez és majd Ő eldönti, kivel akar együtt dolgozni.

Esélyt sem ad arra, hogy bemutatkozz, hogy bizonyíts, vagy legalább megmutasd magad/stílusod.

Sorolhatnánk a Nivea, a BMW, vagy több más márka PR-osának nevét, akik jöttek, láttak, megváltották a világot…

Kedves PR-osok!
Nem az a szakma lényege, hogy a cégetek/termékeitek/szolgáltatásotok az újságírókon, bloggereken, vloggereken, “trógereken” keresztül minél több helyre eljusson?
Biztos, hogy különbséget tehetsz újságíró és újságíró, vagy médiafelület és médiafelület között?!
Tuti, hogy nem fordulhat elő olyan eset, hogy épp’ az általad lenézett/lekezelt felületen találna valaki rá az 2általad képviselt” cégre/szolgáltatásra/termékre?!
TÉVEDSZ!!!

A fentieket tekintve a hazai PR világában tevékenykedők kis része van tisztába munkája lényegével.

IRATKOZZ FEL CSATORNÁINKRA!