Már a tesztelési fázisnál tart a Toyota Gazoo Racing első elektromos sportautója is

Akio Toyoda, a Toyota elnöke már vezette is a kézi váltós prototípust, amelynek szériaváltozata 3-4 év múlva debütálhat.

Toyoda, aki maga is képzett pilóta – és gyakran indul gyorsasági autóversenyeken Morizo álnéven –, személyesen vesz részt az elektromos sportautó fejlesztésében és tesztelésében, hogy az újdonság hozza majd a Gazoo Racingtől elvárt magas minőséget – írta meg a brit Autocar egy, a 2023-as Le Mans-i 24 órás autóversenyen készített exkluzív interjú alapján.

„Nemrég lehetőségem volt tesztvezetni egy akkumulátoros elektromos hajtású GR-modellt, amelyen jelenleg dolgozunk. Még nem tudom, hogy piacra kerül-e, de annyit mondhatok, hogy az ilyen típusú autók készítésénél az elsődleges elvárásom az, hogy élvezetes legyen vezetni őket, függetlenül attól, hogy milyen hajtásláncot használnak” – nyilatkozta a lapnak Toyoda.

„A legnagyobb különbség az általunk fejlesztett és a többi elektromos sportautó között az, hogy a miénkben ülve valóban hallani lehet a motorhangokat, egyedül a benzin szagáról kell lemondani” – folytatta az elnök. „Van kézi sebességváltó és kuplung is. Ha beültetnénk valakit az autóba, és megkérnénk, hogy vezesse, aztán közben tippelje meg, hogy benzines vagy elektromos-e, valószínűleg nem tudná megmondani.”

Takashi Watanabe, a Lexus főmérnöke 2022 végén árulta el, hogy a Lexus készülő elektromos sportautójában, az LFA utódának szánt Electrified Sportban kézi váltó lesz a közvetlenebb ember-gép interakció érdekében. A váltókar és a tengelykapcsoló nem közvetlenül a villanymotorhoz fog csatlakozni, hanem csak annak nyomatékbeállításainak változtatásával szimulálják majd a váltásokat. Watanabe szerint még azt is be lehet programozni, hogy az autó emelkedőn v isszaguruljon, vagy, hogy ügyetlen pedálkezelésre lefulladjon indulásnál. A gyári videóból az is kiderült, hogy a Lexus prototípus olyan, szimulált motorhangokat játszik be az utastérbe a hangszórókon keresztül, melyeket kívülről nem lehet hallani.

Toyoda az Autocarnak adott interjújában kiemelte, hogy a villanysportautó fejlesztése a vállalat új ötletekre való nyitottságát mutatja: „akár piacra kerül az elektromos GR-modell, akár nem, a fejlesztése során a vállalat megpróbál utánajárni annak, hogy mi az, amit nem szabad elveszítenünk egy autóból akkor sem, ha tisztán elektromos hajtású. Ez a kocsi egy jó példa arra, hogy a Toyota olyan vállalattá vált, amelyben az alkalmazottak megvizsgálhatnak egy érdekesnek tűnő ötletet, abból létrehozhatnak egy autót, aztán tesztvezetésre is küldhetik.”

Valószínűleg a Gazoo Racing készülő elektromos sportautója a Toyota múlt héten bejelentett akkumulátorfejlesztéseit használná ki. Mint ismeretes, a japán gyártó 2026-tól kezdve az új villanyautóit olyan lítium-ion akkumulátorokkal szereli majd fel, amelyek előállítása olcsóbb lesz a maiakénál, gyorsabban lesznek tölthetők, és 1000 km feletti hatótávot biztosíthatnak.

A várva várt szilárdtest akkumulátortechnológia azonban kezdetben drága lehet, ami azt valószínűsíti, hogy egy kis példányszámú, exkluzív modellben debütálhat majd, például a Lexus Electrified Sport szériaváltozatában, amely az Autocar becslése szerint több mint 500 ezer fontba, azaz 218 millió forintba is kerülhet majd. A Gazoo Racing eddigi modelljeit és filozófiáját ismerve kijelenthető, hogy a Toyota gyári sportrészlegének első villanyautója ennél sokkal elérhetőbb lesz, részben az olcsóbb lítium-ion akkutechnológia miatt.

A Toyota 2021 végén 15 darab új villanyautó-tanulmányt mutatott be egyszerre, ezek szériaváltozatainak globális bevezetése a tervek szerint 2026-ban veszi majd kezdetét. A moduláris felépítésnek hála, a három fő egység – az első futómű és a hozzá kapcsolódó elektromos hajtás, az akkumulátor, valamint a hátsó, opcionálisan hajtott futómű – váltogatásával eltérő jellemzőkkel bíró modellek hozhatók létre.

SmarterMedia
Fotók: Toyota, Autocar