Ismét elvégezték hazánk legátfogóbb és legnagyobb téligumi-tesztjét
19 szett, 7 pontozási kategória, 1 közelgő tél
A Használtautó.hu autós magazinja immár kilencedszer bonyolította le a Nonstopgumi csapatával közös nagyszabású téligumi-tesztjét a Hungaroringen található Tanpályán, hogy felhívja a figyelmet a téli közlekedésbiztonság és az autóvezetői tudatosság jelentőségére. Fékút, kapaszkodóképesség, kigurulás, menetzaj és kopás. A GPS alapú méréseken nyugvó teszt eredményei alapján kategóriákra bontott kalkulátor is segít, hogy mindenki megtalálhassa a saját vezetési stílusának, autózási szokásainak megfelelő abroncsokat. Figyelemre méltó, hogy a legjobb és a legrosszabb gumik fékútja között már nedves úton is csaknem 7 méteres lehet a különbség! Ezek a méterek pedig életeket is jelenthetnek.
A 2020-as téligumi-tesztnek is a mogyoródi Groupama Tanpálya vezetéstechnikai központadott otthont, és a lebonyolítás is megegyezett a korábbi évekével. Vagyis amíg a Használtautó.hu szakértői az egyik tesztautóval mérést végeztek többek között száraz és nedves aszfalton, valamint nedves, a jéghez hasonló tapadási tényezőjű műgyantán, addig a másik autón épp a Nonstopgumi gárdája cserélte a 205/55 R16-os gumikat. A még enyhének számító hőmérséklet miatt sokan úgy gondolhatják, hogy a nyári helyett már a négyévszakos abroncsok is megfelelők lehetnek, azonban ezek korlátaival is érdemes tisztában lenni, valamint azzal, hogy a globális felmelegedés miatt az időjárás is szélsőségesebb, ezért hazai viszonylatban is komoly fagyokra lehet számítani.
„Sajnos még mindig nagyon sok olyan autós van, aki az első hópelyhek lehullásáig kihúzza a gumicserét. Ez igencsak veszélyes, ugyanis a sok esetben kopott nyári gumik fékútja az abroncscserére kijelölt 7 C° napi átlaghőmérséklet alatt már száraz, de főként vizes úton is jelentősen hosszabb. Ezek a méterek pedig bizony életeket is jelenthetnek. A tesztünkön próbált abroncsok között idén is találhatunk új és használt téli, nyári, illetve négyévszakos abroncsokat, hogy láthatóvá tegyük a legfontosabb különbségeket, és arra is rávilágítsunk, mit tud egy amúgy szemre és még az előírások szerint is megfelelő, prémium márkás, de már 4 éves, vagyis 4 teljes szezonon túllévő téli gumi. Megsúgjuk, nem sokat!” – mondta a legnagyobb hazai téligumi-tesztről Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.
Mérési kategóriák:
- Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
- Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
- Fékút 40 km/óráról nedves, jeges útfelületet mintázó műgyantán
- Kigurulás 15 km/órás tempóról enyhe, konstans emelkedőn a gördülési ellenállás vizsgálatára
- Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn?
- Menetzaj 50 km/óránál
- Kopási kép pontozása
A szakértői csapat minden mérést ötször végzett el, majd a szélső értékek „eldobásával”, a többi átlagát vette számításba.
Idén az összesített első helyen, 92,7%-os súlyozott végeredménnyel a Goodyear UltraGrip 9 abroncsa végzett. A dobogó második helyén a BFGoodrich G-Force Winter 2-t, a harmadikon pedig a Hankook Winter i*cept RS2 W452 abroncsát találhatjuk.
Összértékelés szerinti sorrend | Súlyozott végeredmény (%)* és értékelés | |
Goodyear UltraGrip 9 | 92,7% | Nagyon jó |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | 88,2% | Jó |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 88,0% | Jó |
Bridgestone Blizzak LM005 | 87,1% | Jó |
Firestone WinterHawk 4 | 86,5% | Jó |
Continental WinterContact TS 860 | 85,3% | Jó |
Nexen Winguard SnowG3 WH21 | 84,9% | Megfelelt |
Triangle Winter X TW401 | 84,8% | Megfelelt |
Toyo SnowProx S943 | 83,5% | Megfelelt |
Michelin Alpin 6 | 82,8% | Megfelelt |
Continental AllSeasonContact (négyévszakos) | 82,2% | Megfelelt |
Infinity EcoZen XL | 81,9% | Megfelelt |
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) | 81,3% | Megfelelt |
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) | 78,7% | Rossz |
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) | 77,3% | Rossz |
Taurus Winter XL | 73,1% | Rossz |
Használt nyári gumi | 68,4% | Rossz |
Használt téli gumi | 68,2% | Rossz |
Új, prémium nyári gumi | 66,6% | Rossz |
* a száraz és a nedves aszfalton, valamint a nedves műgyantán (jegeshez hasonló felületen) mért fékezhetőség és a nedves műgyantán mutatott kapaszkodóképesség 20-20%-os, a kopási kép 10%-os, a zajszint és a kigurulás 5-5%-os figyelembevételével
Katona Mátyás a legjobb abroncsokkal kapcsolatban kiemelte: „A dobogós modelleken túl érdemes megnézni a középmezőnyt is, ugyanis az ott szereplő gumiabroncsok alig maradtak le a második vagy harmadik helyezettől. Ajánlott a használati szokások szerint egyéni preferenciát is nézni, kalkulátorunk segítségével mindenki megkaphatja saját sorrendjét, vagyis azt, hogy melyik lehet a számára leginkább megfelelő gumiabroncs télre. Bár a korábbi évek kommentjeire válaszul eljátszottunk a gondolattal, hogy az árakat is feltüntessük a kalkulátorban, ám ezt végül elvetettük. A gumiabroncs ugyanis elsősorban biztonsági tényező, az elsődleges kapcsolatot jelenti az autó és a talaj között. Kilométerre vetítve minimális árkülönbséget jelent a legdrágább és a legolcsóbb összevetése is, így spórolni nem ezen érdemes. Megfelelő abroncs nélkül komoly veszélybe sodorhatjuk magunkat és a többi közlekedőt is.”
A kalkulátort és az egyes mérési kategóriák részletes eredményeit ezen a linken, a gumitesztről készített videót itt, a fotókat pedig itt lehet megtekinteni.