Így szerepelt a törésteszten a Toyota Yaris Cross

Európában még nem, de a déli féltekén már tesztelték a Toyota Yaris Cross törésbiztonságát és utasvédelmi jellemzőit. Ahogy arra számítani lehetett, magabiztos ötcsillagos eredmény született a rendkívül szigorú vizsgálaton.

Maximális értékelést ért el az ANCAP, azaz az Ausztrálázsiai Újautó-értékelési program legfrissebb vizsgálatán a Toyota Yaris Cross, a gyártó szabadidőjármű-kínálatának legkisebb tagja. Az eredetileg Európában útjára indított NCAP protokoll mintájára ma a világ további nyolc piacán, illetve térségében működik a járművek biztonsági teljesítményét vizsgáló és minősítő szervezet.

Ugyan az egyes regionális tesztek nem feltétlenül vethetők össze pontosan az európai vizsgálatokkal, egy-egy rendszeren belül következetesen alkalmazzák a sztenderdeket. Ha tehát az európai és ausztrál mérési módszerek eredményei rendszerint megegyeznek egy adott típusra vetítve, joggal feltételezzük, hogy ez más esetekben is így lesz. Mivel pedig a Yaristól a Priusig, a Corollától a Miraiig a Toyota globális modellkínálatának összes tagja mindkét protokoll szerint maximális, ötcsillagos eredményre képes, a legújabb és legkisebb Toyota Yaris Cross kiváló ausztrálázsiai szereplése hasonlóan remek eredményt prognosztizál Európában is.

A modell egyenletesen magasan teljesített minden mérési kategóriában. A felnőtt és gyermek utasok védelmére egyaránt 86-86 százalékot kapott; a közlekedés veszélyeztetett résztvevői (azaz a gyalogosok és kerékpárosok) védelmét ellenőrző teszteket 78 százalékra teljesítette; míg a biztonsági segédrendszerek terén kiemelkedő 82% volt az eredménye. Különösen a két utóbbira lehet büszke a Toyota: az autó nélkül közlekedők biztonsága terén a szegmens (nem prémium városi szabadidőjárművek) élmezőnyébe tartozik a Yaris Cross, a vezetőtámogató elektronikai szolgáltatásokban pedig egyenesen kategóriaelsőnek számít ezzel az eredménnyel.

A fent említett négy fő vizsgálati szempont mindegyike számos alfeladatból áll. A Toyota Yaris Cross maximális pontszámmal, azaz hibátlanul teljesített az olyan, egyébként rendkívül veszélyes ütközési helyzetekben, mint az oldalirányú ütközés (szilárd testnek és oszlopnak), a ráfutásos balesetek (ostorcsapás nyaksérülés elleni védelem), illetve tökéletes az utasok menthetősége: a Toyota részletes tájékoztatást biztosít a mentő- és tűzoltó szolgálatoknak a karosszéria vághatóságára, a hibrid akkumulátorral kapcsolatos óvintézkedésekre vonatkozóan.

A Yaris Cross a gyermekeket is magas szinten védi: a hat- és tízéves utasokat szimuláló bábukban elhelyezett szenzorok tökéletes értékeket mértek az oldalirányú ütközéses vizsgálatok során, de frontális ütközés esetén sincsenek veszélyben a gyerekek. Egyetlen ülésen sem okozott nehézséget a megfelelő gyermekülések, illetve ülésmagasítók beszerelése – ez sajnos még mindig nem magától értetődő az autóiparban.

Egy kisautónál különösen fontos, hogy a zsúfolt városi forgalomban előforduló, olykor kiszámíthatatlanul mozgó gyalogosok számára is kellő védelmet biztosítson. A Yaris Cross első lökhárítójának és motorházfedelének speciális kialakítása révén maximális pontszámot szerzett a gyalogosok lábszárának, combcsontjának és medencéjének a védelme terén.

Szintén 100%-os az akadály észlelésekor automatikusan vészfékező rendszer (AEB) működése; a technológia minden mért helyzetben hatékonyan hárította el a gázolási veszélyt.

A végére maradt a vezetőtámogató rendszerek értékelése. A Toyota Yaris Cross az imént említett AEB technológia mellett sávelhagyást gátló rendszert (LSS) is kínál, amely nem csak a szemközti sávba való áttérést akadályozza meg hatékonyan, hanem azt is, hogy az autó az útfelületet elhagyja. Mindkét főrendszer jó teljesítményt mutatott, ahogy a sebességkorlátozást érzékelő, illetve a vezető éberségére felügyelő megoldások is hatékonyan akadályozzák meg a potenciális vészhelyzetek kialakulását.

A Yaris Cross egyébként a negyedik új generációs Toyota szabadidőjármű, amely öt csillagot kapott az ANCAP vizsgálatán. A kompakt C-HR és a középkategóriás RAV4 mellett az immár Európában is forgalmazott Highlander is maximumot ért el a tesztsorozaton, igazolva a Toyota méretosztálytól függetlenül maximális biztonságot nyújtó Toyota Safety Sense programjának eredményességét.

Fotók: Toyotaancap.com.au