Elstartolt a Peugeot 9×8 Hypercar tesztelése

  1. ELEKTROMOS!

Korábban a PEUGEOT két, más-más generációhoz tartozó versenyautóval már nyert Le Mans-ban: a V10 benzinmotoros 905-tel 1992-ben és 1993-ban, a FAP-szűrős V12 HDi motorral felszerelt 908-cal pedig 2009-ben. Az alkalmazott meghajtás miatt is korszakváltást jelez a PEUGEOT 9X8. „A hosszútávú versenyzésre vonatkozó szabályozás lehetőséget nyújt arra, hogy aPEUGEOT részben villamos hajtáslánc esetén is meg tudja mutatni, hogy mire képes– magyarázzaOlivier Jansonnie, a projekt műszaki vezetője.

A négykerék-meghajtás és a hibrid hajtáslánc révén a PEUGEOT 9X8 több PEUGEOT modellel is rokonságot mutat, például a PEUGEOT 3008-cal és a PEUGEOT 508-cal. A hátsó tengelyen egy 2,6 literes, 500 kW-os (680 LE) V6-os biturbó motort találunk, míg az első kerekeket egy 200 kW-os villanymotor hajtja.

A PEUGEOT 9X8-cal – folytatja Olivier Jansonnie – aPEUGEOT megnyitja az utat a hibrid versenyautók előtt. A teljesítményt részben egy környezetkímélőbb villanymotor biztosítja, mégpedigúgy, hogy a versenyzés miatt fontos szempontok semmiben sem szenvednek csorbát.”

A technológiai és kulturális korszakváltást egy új színnel is jelezni kívántuk, amelyet kriptonitnak neveztünk el–teszi hozzáMatthias Hossann. Ez a szín nem sokkal a 9X8 Hybrid Hypercar előtt egy szintén hibrid szériamodellünkön, az új 508 PSE (PEUGEOT SPORT ENGINEERED) modellen is megjelent már, amely a színein kívül több technológiai megoldásban is hasonlít a PEUGEOT 9X8-ra. Néhány hetes különbséggel mindkét modell a nagy teljesítményű villanyautók korának kezdetét jelzi.”

  1. VIRTUÁLIS

A PEUGEOT formatervezői csapata munkájához a legmodernebb technológiákat használja. De ahogy Matthias Hossann rámutat, nem kizárólagosan: „A tervezők munkájuk során folyamatosan váltogatják a rajzok és a virtuális megjelenítést lehetővé tevő 3D eszközök használatát.”

A térbeli formák tervezéséhez a dizájnerek 3D-s eszközöket és CAD-programokat használnak. Az említett technológiák segítségével a fájlokat a mérnökcsapattal is könnyen meg tudják osztani. Ezután pedig következhet a virtuális valóság szakasza, ami egy revelációval ér fel.

Fantasztikus pillanat volt, amikor egy VR headset segítségével megmutattuk a kész PEUGEOT 9X8-at a mérnököknek. Olivier Jansonnie, a műszaki igazgató alig akarta levenni a szemüveget, amelyen keresztül az autóban gyönyörködött. A lelkesedése meghatározó volt.”

  1. ÉJSZAKA

A PEUGEOT formatervezői csapatában sokan rajonganak a hosszútávú versenyzésért és azon belül is a Le Mans-i 24 órás versenyért. Azok, akik nézőként megfordultak ott, tudják, hogy éjszaka a pálya széléről nem könnyű megkülönböztetni az autókat. Egyes járműveket fel lehet ismerni a motor hangjáról, de sok helyen többnyire csak a sötétben elsuhanó fénycsíkokat látni.”

Annak érdekében, hogy a PEUGEOT 9X8 egyetlen másik autóra se hasonlítson és éjjel-nappal bárki könnyen felismerje, a sziluett kidolgozásának utolsó fázisában a világítótestekre koncentráltunk. A jelenlegi szériamodelleken kivétel nélkül megtalálható, oroszlánkarmokra emlékeztető fényszórók megtartása magától értetődő volt. A 9X8 Hypercar orr-részébe nem volt nehéz beilleszteni őket, de a hátsó rész megkomponálása komoly feladat elé állított bennünket. A három fénykarmot különálló kompozit elemekbe építettük be, a közöttük lévő hézagok pedig a légelszívást szolgálják. Mindannyian kíváncsian várjuk, hogy működik mindez verseny közben.”

A PEUGEOT 9X8-ról készült fotósorozat Agnieszka Doroszewicz nevéhez fűződik, aki azonnal meglátta a Hypercar különleges fényszóróiban rejlő lehetőséget: „A fotózást eredetileg is úgy terveztük, hogy egy teljes napon át, az éjszakába nyúlóan tartson – meséli. – Így tökéletesen meg tudtam idézni a képeimen a Le Mans-i 24 órás verseny hangulatát. A természetes nappali fény, a mesterséges világítás, a fényszórók erős fénye különböző módon kapcsolódik össze a fénykarmok erőteljes motívumával. Természetesen nem Le Mans-ban vagyunk, de a verseny hangulata egy az egyben átjön.

  1. AGNIESZKA

Short. Black. Strong. Like a decent espresso, azaz Rövid. Fekete. Erős. – Mint egy igazi eszpresszó.” – ezekkel a szavakkal írja le magát a fotós Agnieszka Doroszewicz, aki szenvedélyesen rajong a dizájnért, az építészetért és a divatért. A fotózás lehetővé tette számomra e három szenvedély összekapcsolását. De fotósként sem akartam a tevékenységemet soha egy területre korlátozni. Egyaránt dolgoztam magazinoknak, a divat világában, tervezőknek, ügynökségeknek és vállalatoknak, a távközlésben és az elektronikai iparágban. A szuperautók és a versenyautók ráadásként jöttek, szinte véletlenül. Az autófotózás manapság hallatlanul izgalmas: minden az újdonságkeresésről szól, és hihetetlenül nagy az igény az egyediségre.” 

A Hamburgban élő Agnieszka a helyi Alkalmazott Tudományok Egyetemén szerzett diplomát fotódizájn szakon, és 2007 óta saját lábon áll. A felvételek készítését és az utómunkálatokat egyaránt ő végzi.

Gyakran hívnak a Le Mans-i vagy más 24 órás versenyekre dolgozni, például a Nürburgringre (Németország) vagy Spába (Belgium). De az abszolút kedvencem a leggazdagabb múltra visszatekintő Le Mans-i pálya. Az ember minden egyes pórusában érzi ennek a versenynek a hangulatát, izgalmát, feszültségét és persze az egész történetét. Egyszerűen nem lehet kivonni magunkat a hatása alól. A Le Mans-i verseny az autóversenyzés egyik legtisztább és legkifinomultabb formája.”

Minden fotózásnak megvannak a maga kis történetei. A PEUGEOT 9X8 fényképezésekor borzasztóan hideg volt. De Matthiast és a csapatát semmi nem tántorította el attól, hogy végig jelen legyenek, ami kimondottan inspiráló volt, mert rengeteget beszélgettünk közben. Ráadásul a helyszín egészen fantasztikus volt: lenyűgözőnek találtam a PEUGEOT 9X8 végletesen letisztult stílusa és a brutalista építészeti háttér közötti ellentétet, és a beton nyers textúrája tökéletesen hozta a versenypályák világát.”