Elstartolt a Peugeot 9×8 Hypercar tesztelése

A PEUGEOT 9X8 messze több, mint egy versenyautó: már most egy ikonikus tárgy, esztétikai és műszaki forradalom, egyedülálló formatervezési kaland. Mielőtt a hosszútávú versenyeken 2022-ben ténylegesen rajthoz állna az autó, Matthias HOSSANN, a PEUGEOT formatervezési igazgatója brutalista építészeti környezetbe helyezve mutatja be nekünk a PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercart. Ezt kihasználva Agnieszka DOROSZEWICZ, divat- és versenyautó-fotós a modellről készített képein a fénnyel, a kontrasztokkal és a különböző betonfelületekkel való játékra helyezi a hangsúlyt. A fotósorozat a legendás Le Mans-i 24 órás verseny metaforájaként is felfogható, ahol hasonlóan óráról-órára változnak a fényviszonyok.

A 9X8 Hybrid Hypercar megálmodásával a PEUGEOT tervezőcsapata merészet alkotott. A jármű magán viseli a márka legújabb modelljeinek valamennyi stilisztikai sajátosságát: ilyen az ugrásra kész nagymacskát idéző sziluett, a sportos jegyektől még hangsúlyosabban áramvonalas külső, a letisztult, strukturált vonalak és természetesen az elmaradhatatlan, oroszlánkarmot formázó fényszórók. A kifinomult és elegáns PEUGEOT 9X8 a gyorsaság szimbólumaként mindenkit felvillanyoz.

  1. MERÉSZ

Versenyautót tervezni egyike az autótervezők legmerészebb álmainak. Ennek esélye eddig gyakorlatilag a nullával volt egyenlő: a stílus és a jellegzetes márkajegyek helyett a hangsúly mindig is elsősorban a teljesítményen volt, olyannyira, hogy a versenyautók kinézetre szinte alig különböztek egymástól. A dizájnerek szerepe az apróbb részletek kitalálására és a karosszéria „felöltöztetésére” korlátozódott.

A PEUGEOT 9X8 Hybrid Hypercar esetében azonban a mérnökök és a formatervezők példátlanul szoros együttműködésének köszönhetően olyan versenyautó született, ahol a stílus és a technológia kéz a kézben járnak:

Elképesztő csapatmunka volt – meséli Matthias Hossann, a PEUGEOT formatervezési igazgatója. – Napi kapcsolatban voltunk a PEUGEOT Sport csapatával, és szó szerint egymás keze alá dolgoztunk.”

Leendő versenyautónk tematikájának meghatározására először versenyt hirdettünk a tervezők körében. Rengeteg javaslat érkezett – ezt a tervet mindenki hatalmas lelkesedéssel fogadta, és az a perspektíva is felvillanyozott bennünket, hogy egy nap tanúi lehetünk, amint az alkotásunk a világ legismertebb pályáján a legnevesebb márkákkal száll versenybe.”

Miután a PEUGEOT Sport mérnökei közreműködésével kiválasztásra került a téma, kezdetét vette a közös munka. A mérnökök, akik a teljesítmény tekintetében nem ismertek kompromisszumot, az új szabályozás nyújtotta lehetőségeket kihasználva maximálisan szabad kezet adtak a kreatív csapatnaka Hypercar dizájnjának kidolgozásában. A PEUGEOT 9X8 ezáltal az Automobile Club de l’Ouestmint a Le Mans-i 24 órás autóverseny szervezője – és a FIA által kezdeményezett új Hypercar-szabályozás (LMH) lényegét testesíti meg, és egyben a PEUGEOT modellek karakteres márkajegyeit is magán viseli. Ezzel minden bizonnyal mérföldkő lesz a hosszútávú tartóssági versenyek történetében.

  1. OROSZLÁN

A legfontosabb oka a PEUGEOT autóversenyzésben való részvételének az, hogy az autósport egyfajta laboratóriumként kiváló lehetőséget nyújt a különböző ötletek kipróbálására és ezzel felpörgeti az innovációt. Minden érintett szakma előtt új, felfedezésre váró területek nyílnak meg, melyek friss gondolatokat ébresztenek és kreativitásra sarkallnak.

Mint a PEUGEOT dizájnnagykövete és újabb koncepciók ihletője, a 9X8 Hybrid Hypercar szervesen illeszkedik a modellválaszték többi tagja – például a vadonatúj PEUGEOT 308 – által is képviselt új irányvonalba. A PEUGEOT 9X8 volt egyébként az első modell, amelyiken a 2021 elején bevezetett új oroszlánfejes logó először megjelent. Ezt követte később a PEUGEOT 308.

A PEUGEOT 9X8 technológiai megoldásai egytől egyig a PEUGEOT Sport munkáját dicsérik, és ezt a dizájn révén is hangsúlyozni akartuk. Anélkül, hogy bármit is feladtunk volna a teljesítményre vonatkozó követelményekből, arra törekedtünk, hogy teljesen egyedi megjelenést és olyan letisztult sziluettet kölcsönözzünk a járműnek, mely szakít az előző generáció versenyautóinak túlzottan geometrikus formáival” – magyarázzaMatthias Hossann.

A PEUGEOT formatervezőinek tudásáról árulkodik az is, ahogyan a PEUGEOT 9X8 belterében visszaköszön a jellegzetes Peugeot i-Cockpit. Akárcsak aszériamodellek esetében, a belső dizájn ugyanolyan kitüntetett figyelmet kapott, mint a külső: a pilótának és a képernyő előtt szurkolóknak kétségük sem lehet afelől, hogy egy vérbeli PEUGEOT belsejét látják. Mi több, a PEUGEOT 9X8 pilótafülkéje minden tekintetben úgy lett kialakítva, hogy minél ergonomikusabb és intuitívabb módon lehessen használni.

  1. FORMABONTÓ

A laikusok és a szakemberek is egyetértenek abban, hogy a PEUGEOT 9X8 radikálisan szakít a versenyautók korábbi generációi által képviselt hagyománnyal, bármilyen márkáról is legyen szó. A Hypercarral új korszak veszi kezdetét. „A PEUGEOT 9X8 igazi mérföldkőnek számít az autósportban – nyilatkozták a leendő pilóták.Mostantól különbséget kell tenni aPEUGEOT 9X8 előtti és a PEUGEOT 9X8 utáni időszak között, mi pedig szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy részesei lehettünk ennek a forradalomnak.”

A dizájnstúdió falán, ahol a PEUGEOT 9X8 született, három kulcsszó szerepelt: ikonikus, hatékony, szenvedélyesmeséli Matthias Hossann. – Így az egész csapat szeme előtt végig ugyanazok a célok lebegtek, függetlenül attól, hogy a fejlesztés melyik munkafázisában volt érintett az illető. Az IKONIKUS szót vettem előre, mert olyan autót szerettem volna, amelyik amellett, hogy azonnal felismerhető, gyökeresen szakít a korábbi hagyományokkal és egyértelmű generációváltást jelez.”

A belső formatervezési versenyünk kapcsán beérkező rengeteg kiváló javaslat ellenére elég gyorsan kirajzolódott a nyertes tematika. Ez hátat fordította hosszútávú versenyzésre tervezett versenyautók legutóbbi generációjára jellemző stílusjegyeknek. Olyan járművel rukkolt elő, amelyik elsősorban egy PEUGEOT, és csak másodsorban versenyautó. Olyan sportmodellt ígért, amelyik egyöntetű lelkesedést vált ki az autósport szerelmeseiből, de amelyik elméletben nemcsak a versenypályákon, hanem az országutakon is megállja a helyét.”

  1. SZÁRNY NÉLKÜL

A koncepció legfeltűnőbb és sokak számára legmeghatározóbb jellemzője a hátsó légterelő hiánya, ami teljesen egyedi sziluettet eredményezett.

A hátsó légterelő először az 1967-es Le Mans-i versenyen jelent meg a versenyautókon, és azóta kötelező elemnek számít. 1971 óta, azaz több mint 50 éve először fordul elő, hogy egy autó hátsó szárny nélkül indul. Ez sokat elárul a PEUGEOT mérnökeinek és dizájnereinek bátorságáról és leleményességéről.

A PEUGEOT 9X8 tervezői rengeteget dolgoztak az autó hátsó részén. Az eredeti vázlaton szereplő, ugrásra kész vadállatra emlékeztető autót továbbgondolva jutottak el a kissé előrenyúló pilótafülkéhez és a hátsó kerekeknél alkalmazott jellegzetes megoldáshoz.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!