Az Euro NCAP hiperszigorú új követelményei szerint is ötcsillagos a Lexus RZ

2023-ra teljesen átdolgozta tesztprotokollját az új autók biztonságát vizsgáló független szervezet, az Euro NCAP. Ez sem akadályozta meg azonban a Lexus RZ akkumulátoros elektromos crossovert, hogy maximális öt csillagot szerezzen a vizsgálaton.

Immár huszonhatodik éve teszi közzé átfogó utas- és gyalogosvédelmi vizsgálatainak részletesen kiértékelt eredményeit az Euro NCAP. Az autógyártóktól független, fogyasztóvédelmi, érdekképviseleti és kormányzati intézmények által létrehozott és működtetett szervezet értékelései, meglátásai és ajánlásai mára mértékadóvá váltak nem csak Európában, de szerte a világon.

Az autógyártókkal szemben támasztott elvárásaik igen magasak, ugyanakkor összhangban állnak a rendelkezésre álló technológia aktuális fejlettségi szintjével – nem kérnek többet, mint ami műszakilag széles vásárlói rétegek számára biztosítható, ugyanakkor nem is érik be annál kevesebbel.

A technológia gyors fejlődése miatt az Euro NCAP egyre sűrűbben módosítja tesztprotokollját, hogy lépést tartson a technológiai vívmányokkal – vagy inkább fél lépéssel előttük haladjon. Legutóbb idén szigorítottak a követelményrendszeren: olyan új, kulcsfontosságúnak megítélt szempontokat vizsgálnak és pontoznak, mint a mentési pontok feltüntetése, a vízbe merült járműből történő menekülés lehetősége, vagy a kiszálláskor az autóban felejtetett gyermekre való figyelmeztetés.

Hosszasan sorolhatnánk azokat az apró tételeket, amelyekre pár évvel ezelőtt nem sokan fordítottak figyelmet, mostanra azonban tapasztalati tények támasztják alá jelentőségüket – ezért is szankcionálja pontlevonással az Euro NCAP, ha egy autógyártó elspórolja ezeket a potenciálisan életmentő fukciókat.

Amikor tehát a Lexus RZ maximális ötcsillagos értékelést kapott az Euro NCAP idei kritériumrendszere szerint, azzal nem kevesebbet igazoltak a szervezet mérnökei, hogy a tisztán elektromos szabadidőjármű a jelenleg kapható egyik legbiztonságosabb személyautó Európában (és ebből adódóan alighanem az egész világon.)

Ami a felnőtt utasok védelmét illeti, az utascella stabil maradt a frontális félátfedéses vizsgálatok során. Frontális ütközésnél elhanyagolható mértékű kockázat fenyegeti az utasokat, az egyébként kritikus oldalirányú ütközésnél pontvesztés nélkül teljesített a legmagasabb szinten az elektromos modell. Mindezt ráadásul úgy, hogy közben a vele ütköző járművek utasainak épségét sem veszélyezteti – ezt nevezzük ütközési kompatibilitásnak.

Az utasok fejét és nyakát hatékonyan óvják a sérüléstől a fejtámaszok, illetve az első ülések közötti fejlégzsák, ha pedig vízbe esünk – hogy egy új szempontot is mérlegeljünk – kellő ideig maradnak működőképesek az elektromos ablakemelők ahhoz, hogy mindenki biztonságosan elhagyhassa a süllyedő autót.

A gyermek utasok védelme terén kiemelkedően teljesített a Lexus. Maximális pontszámot ért el az autó a hat és tízéves gyermekek ütközésvédelmét vizsgáló teszteken, ami pontosan érzékelteti a gyártó prioritásait. Az RZ volt az első autó a tesztek történetében, amelyben vizsgálták és minősítették – méghozzá igen kiválóra – azt a rendszert, amely a szülőket hivatott figyelmeztetni, ha az autóban felejtették gyermeküket.

Szintén megnyugtató hatékonysággal vigyáz a gyalogosokra, kerékpárosokra a Lexus RZ: a valószínű ütközési pontok szinte kivétel nélkül hatékonyan előzik meg a komoly fej- vagy lábszársérülés kockázatát. A félelmetes rányitást is hathatósan előzi meg az RZ, pontlevonás nélkül riasztotta a figyelmetlen utasokat, ha olyankor szálltak volna ki a Lexusból, amikor a feltáruló ajtó az közeledő gyalogosok vagy biciklisek épségét veszélyeztette volna.

A tesztsorozat negyedik fő vizsgálati csoportja a vezetőtámogató funkciókat veszi sorra, és a Lexus RZ itt is kiemelkedően jól teljesített, legyen bár szó az autonóm vészfékező rendszerről, a vezető fáradtságára felügyelő funkcióról, vagy a forgalmi sáv határainak, illetve a sebességkorlátozásnak az átlépésére figyelmeztető, a tévedést automatikusan korrigáló technológiákról.

A Lexus RZ 2023-as biztonsági teljesítménye a módosított paraméterek miatt nem összevethető az elmúlt évek méréseivel. Ezzel együtt se feledjük el, hogy a Lexus tizennégy év alatt minden típusának a tesztjét maximális, ötcsillagos eredménnyel teljesítette, igazolva, hogy az innovatív hajtásláncok, a páratlan formai megoldások és az előremutató technológiák mellett az utasbiztonság kiemelt figyelmet élvez a márka fejlesztései során.

Fotók: Euro NCAP