Amint engedi az idő, “összeDRONbitálom” a haverokat egy klassz kis repülésre

Legutóbb a “harminccal örömködve” anyagunkban írtunk egyre gyarapadó drónos tapasztalatainkról, élményeinkről

Néhány hete jelent meg a SkyLine dron 40-C, kamerás drónról szerzett tapasztalataink alapján íródott anyagunk.
Abban a cikkben említettük, hogy nemrég írtunk arról, hogy az idei Sziget fesztivál alatt tesztelhettem egy (Pontosabban kettő – de még csak az egyik tesztet vetettem képernyőre.) Parrot drónt

Abban a szösszenetben is elmeséltem, hogy a drónos tapasztalatom úgy kezdődött, hogy kipróbálhattam egy “minikoptert” (ami nem drón), majd a Játékszigetnek köszönhetően egy intelligens helikopter(ami szintén nem drón) is tesztelhettem, végül (a Fast Hungary Kft-nek köszönhetően) sikerült elhoznom egy igazán klassz, kamerás helikopter(ami szintén nem drón, de azzal már végleg drónkövetelő lettem).
Ugyanekkor érkezett hozzám egy igazi minidrón – amivel a lakásban játszadozhattam (a tesztje még nem jelent meg)egy keveset és egyre erősebb volt bennem a vágy egy nagy, kamerás drónra.

Ahogy írtam, egy Parrot Bebop géppel átestem a kamerás drónkeresztségen.

Aztán, alig egy hónapja ismét a Fast Hungary Kft. “sietett segítségemre” és elsőként hozhattam el tőlük egy 40 centis SkyLine drónt.

Nos, a cikk után néhány nappal biztossá vált, hogy a 30 centis kistesóból néhány olvasónknak juthat majd a karácsonyfa alá, mivel a Fast Hungary Kft. és a bevezetem közös nyereményjátékot indít, ‘melyben három SkyLine DRON 30C típusú játék talál gazdára.
LEGYEN TIÉD a három darab kamerás SkyLine DRON 30C egyike!
Ahhoz, hogy sikerrel pályázz a december elejéig tartó nyereményjátékra, csak annyit kell tenned, hogy megosztod az alábbi cikket http://bevezetem.eu/2015/11/16/harminccal-oromkodve-legyen-tied-is-az-elvezet/ és lájkolod a bevezetem, illetve a Buddy Toys játékok magyar facebook oldalát (https://www.facebook.com/buddytoyshu/?fref=ts)!

Ezek után pedig jöjjenek az X-Series X400-V2 Quadcopterről szerzett első tapasztalatok, élmények.

A gép igen gyorsan eljutott hozzám, hiszen a kedden rendezett új Jaguar-Land Rover szalon megnyitóján találkoztam Telek Gáborral, a http://modellezz.hu/ (és a hozzá tartozó üzletek, illetve webáruház) tulajdonosával.
Gáborral beszélgettünk egy keveset a drónozással kapcsolatos élményeinkről, majd abban maradtunk, a bevezetem stábja tőlük is kap egy gépet próbára.
Másnap már az Árkádban található üzletben nézegettem a kínálatot, majd nem sokkal később indultam is haza az X400-V2 Quadcopterrel, és egy C4005 FPV kamerával.

Sajnos a hetem igen zsúfolt volt, így az újabb drón első tesztjére várni kellett.

Úgy terveztem szombat és vasárnap többet lesz a levegőben a kicsike, mint a földön, de az időjárás csúnyán átszabta a számításaimat.

A szombati havazás, hideg és szél egyértelművé tette, hogy semmi repülés nem lesz és a mai (vasárnapi) szél is arra adott okot, hogy az éppen teszten nálunk lévő kamerás drónok mindegyike a talajon maradjon

Pedig már pénteken előkészítettem az X400-V2-t a repülésre.
Kicsomagoltam a dobozból, felszereltem a rotorvédő rácsokat, illetve a gép lábait, feltöltöttem az akkut és behelyeztem a 3 darab ceruzaelemet a távirányítóba.

Ma pedig annyira szépen sütött a nap, hogy nem bírtam magammal és elővettem dobozából a C4005 FPV kamerát is, hogy azt is rögzítsem a drón talpán, illetve a tápellátását biztosító kábelt is a helyére kössem.

Itt kell megjegyezni, hogy nagyon ötletesen van megoldva a drón/drónok és a kamera/kamerák kompatibilitása.
Egyrészt az “X-sorozatú” drónokból is több fajta érhető el, másrészt a “C-sorozatú” kamerák közül is több félét gyártanak.
A drónok alja, valamint a kamerák “kapaszkodó felülete” is úgy van kialakítva, hogy valamennyi gép összekombinálható az összes kamerával.
A kábelezésnél pedig egyértelmű feliratok jelzik a felhasználónak, hogy az adott optikát melyik nyílásba (kettő van belőle a kis repülő szerkezetek alján) kell csatlakoztatni a tápellátáshoz.

Fontos kiemelni, hogy igen ötletes az a rendszer, hogy az alap drónunkat utólag tudjuk kamerával fejleszteni – ráadásul akár ebben is lehet fokozatosan emelni a minőséget.

Szintén zseniális megoldás, hogy a “C-sorozatú” kamerák doboza rejt egy (két részből álló) telefontartót is, amit egyszerűen tudunk az “X-sorozatú” drónok távirányítójára csatlakoztatni és ezzel a megoldással és a telefonunkra letöltött MJX C40 FPV alkalmazással egyrészt indíthatjuk/leállíthatjuk a videofelvételt, esetleg készíthetünk fotókat, másrészt folyamatosan szemmel követhetjük, mit is lát a drón cipelte kameránk.

Egyáltalán nem elhanyagolandó, hogy az applikációval a kamera látószöge is beállítható – egyetlen kattintással.
A felvételek a telefonunkon lesznek eltárolva az applikáció által létrehozott mappákban. Igen, mi is tudunk plusz mappákat hozzáadni és beállítható, hogy a mobilunk saját tárhelyére vagy egy SD/MicroSD kártyára kerüljenek a mappák és azzal a felvételek.

Szóval, sütött a nap, de fújt a szél.
Azt tudtam, hogy ebben az időben nem lehet normálisan repülni, mégis fel kellett szállnom, mert meg akartam tapasztalni, miként navigálható a kicsike.

A szél ugyan “győzött”, de a rövid, nehézkes repülés alatt is bizonyított a kicsike!
Korábbi tesztjeinkben kiemeltem, hogy ezek a típusú, könnyebb drónok legnagyobb ellenfele a szél.
Ennek ellenére már a harmadik próbálkozásnál sikerült úgy felszállnom, majd landolnom az X400-V2-vel, hogy egyrészt nem ragadta magával azonnal a szellő, másrészt nem vágtam a talajhoz a leszálláskor.

Pedig másként működik a kontrollere, mint a korábban megismert SkyLine drónoké…

“A fejlett 2,4Ghz frekvenciás távirányító a kategóriájában az egyik legjobb: szabadalmaztatott mechanikájának köszönhetően a felhasználó 4 féle üzemmód közül választhat. A távirányítón található gázkitérés limitáló gombnak köszönhetően a kezdők számára is könnyen kezelhető gépet varázsolhatunk az X400-ból” – tudjuk meg a cég honlapjáról.

A gép távirányítója több nagyon hasznos “kis trükköt is rejt”.
Az első és az egyik leghasznosabb, hogy a rotor fordulatának (és ezzel a magasságnak) állítására szolgáló (a távirányítón a bal oldali) joystick a fel-le mozgatáskor nem teljesen fokozatmentesen, hanem nagyon finoman érzékelhető “lépésekben” irányítható.
Ez kimondhatatlanul hasznos, hiszen ezzel a megoldással a gép könnyedén tartható ugyanabban a magasságban, illetve az emelkedést és sülyedést is tudjuk nagyon lágyan kivitelezni.
Egyértelműen nagy segítség volt ez a megoldás a mai szellőben abban, hogy már a harmadik indulásnál magabiztosan kontrollálhattam a gépet. Ugyanis a talaj közelében nem volt olyan erős a légmozgás…
Számomra egy kicsit szokatlan volt (kb. 12 másodpercig), hogy a távirányító jobb oldali joystickje szolgál a jobbra-balra fordulásra. A kezdeti “nehézség” azonban pillanatok alatt előnyre lett kovácsolva – elvégre jobbkezes vagyok. 🙂
Nem is szinte, hanem szó szerint hihetetlen (igen, HIHETETLEN), hogy már ennél a drónnál elérhető az egy gombos visszatérés funkció! Az X400-V2 esetén ugyanis tényleg elegendő egy kattintás a távirányító tetején található gombbal, és a gép magától visszatér a rádióadóhoz.
A szintén a kontrollerről bekapcsolható “headless” üzemmóddal “állandósítja az irányokat, így hiába fordult el a gép, az előre és hátra, vagy balra-jobbra irányok a távirányítóval egyező irányok lesznek. Így sokkal könnyebb irányítani a gépet” – olvasható szintén, a forgalmazó honlapján.
A kontroller alsó harmadának közepére helyezett visszajelző segítségével pontosan tudjuk, hogy még hány percig/másodpercig repülhetünk a drónnal – és valljuk be, ez is igen hasznos információ.

Röviden öszegezve az első, rövid tapasztalatot, meg kell állapítani, hogy az X400-V2 Quadcopter tökéletesen beleillik a korábbi cikkekben említett dróniskolába.
Kiváló, könnyen és nagy biztonsággal kezelhető repülő eszköz, amely még a kamerás bővítéssel is elérhető áron áll rendelkezésre.
Ennél gépnél is azt kell kiemelni, hogy egy tökéletes iskolagép, amivel a drónozás alapjait igen gyorsan elsajátíthatjuk, illetve akár magasabb szintre is emelhetjük.

És, valljuk be!
Nem mindegy, hogy esetleg egy több százezer forintos géppel esünk kelünk, vagy egy ilyen iskolarepülővel!

Én, személy szerint, várom a jobb időt és várom, hogy melyik “X-sorozatú” gép lesz a következő tesztalany…