A T-ROC a legtisztább benzines autó

A VOLKSWAGEN T-ROC BIZONYULT A LEGTISZTÁBB BENZINES AUTÓNAK A TESZTEK SORÁN

A Green NCAP közzé tette a következő hat autó értékelését: az új Nissan Ariya és Renault Austral, a Volkswagen T-Roc, a Volvo XC40, a Ford Fiesta és az új Hyundai STARIA. A Green NCAP által eddig vizsgált benzin- és dízelüzemű autók közül a tesztek során a Volkswagen T-Roc érte el a legmagasabb pontszámot a Tiszta Levegő Indexen. A közzétett eredmények között szerepelnek a népszerű középkategóriás SUV-ok, valamint a továbbra is keresett Ford Fiesta és egy többfunkciós kisbusz, az új Hyundai STARIA is. Az elektromos Nissan Ariya a magas töltési hatékonyságával tűnik ki.

Az Ariya az elektromos autók következő generációját képviseli gyártója, a Nissan számára. A két tonnás jármű nagyméretű akkumulátora több mint 500 km megtételét teszi lehetővé, bár a hatótávolság hideg időben (-7°C) és autópályán jelentősen, 300 km-re csökken. A Green NCAP határozottan arra ösztönzi a gyártókat, hogy a töltési folyamat során legyenek hatékonyabbak, hogy minél több teljesmértékben felhasználható energia maradjon meg. Az Ariya esetében a Nissan olyan járművet kínál, amely sikeresen teljesít ebben a tekintetben. A Nissan Ariya magabiztosan ért el 96%-os átlagpontszámot és 5 zöld csillagot.

„A Nissan Ariya 91,6%-os hálózat-akkumulátor-kimenet hatékonyságot ért el, ami a Green NCAP által eddig mért legmagasabb érték. Ez azért fontos, mert csökkenti az energiaveszteséget és a fogyasztók költségeit.” – Dr. Aleksandar Damyanov, a Green NCAP műszaki vezetője.

A Renault Austral E-Tech Full 200 egy 1.600 kg tömegű SUV. A 400 V-os hibrid rendszer növeli az energiahatékonyságot, elsősorban az autópályán használatos sebesség alatti teszteken. A Renault Austral-nak előnyére válik a teljesen hibrid hajtáslánc, amely viszonylag nagy mérete ellenére érezhetően csökkenti a fogyasztást városi és vidéki körülmények között egyaránt. A szennyezőanyag-kibocsátás is erőteljesen szabályozott, de a hidegindítási körülmények kihívásainak leküzdése érdekében tett további erőfeszítések még magasabb pontszámot eredményeznének a Tiszta Levegő Indexen. A kedvező üzemanyag-fogyasztási adatainak köszönhetően a jármű jobb eredményt ért el, mint más hasonló méretű, nem hibrid SUV-ok az Üvegházhatású Gázok Index tekintetében. 52%-os átlagpontszámmal az Austral megérdemelten kapta meg a 3 zöld csillagos minősítést.

A Green NCAP tesztelt két már bevált SUV-t is: a Volkswagen T-Roc-ot és a Volvo XC40-et. A tesztelt T-Roc egy kompakt SUV, a legújabb 1,5 literes, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotorral. A benzinüzemű autók általában magasabb CO2-kibocsátással rendelkeznek, és ez korlátozza a teljesítményüket az Üvegházhatású Gázok Indexen. Pozitívum, hogy ez a jármű lenyűgözően kezeli a károsanyag kibocsátást, amivel 10-ből elismerésre méltó 7,7 pontot szerzett a Tiszta Levegő Indexen, ami a Green NCAP tesztek során elért legjobb eredmény egy belsőégésű motorral felszerelt autó esetében. Azonban az Energiahatékonysági Index tesztek során mért viszonylag magas üzemanyag-fogyasztási értékei miatt a T-Roc lemaradt a 3 csillagos értékelésről, 49%-os átlagpontszámmal és 2,5 zöld csillaggal végzett.

A Volvo XC40 egy 48 V-os lágy-hibrid SUV, amely 2 literes, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős benzinmotorral van felszerelve. Az autónak jelentős az üvegházhatású gázkibocsátása, aminek következtében alacsony az Üvegházhatású Gázok Indexe, ezért a 10-ből csak 2,3 pontot kapott. Nem segített továbbá a viszonylag nehéz SUV-nak a lágy-hibrid rendszer abban, hogy az Energiahatékonysági Indexen 4 pontnál többet érjen el. A 41%-os átlagpontszámmal a Volvo XC40 B3 2,5 zöld csillagot kapott.

Dr. Aleksandar Damyanov, a Green NCAP műszaki vezetője szerint „A Volkswagen T-Roc lenyűgöző eredményei bizonyítják, hogy a szennyezőanyag-kibocsátás még a hagyományos autókban is hatékonyan minimalizálható. Összességében a Nissan Ariya, a Renault Austral és a Volkswagen T-Roc eredményei példát mutatnak a technológiai fejlődés minden területén, amely a fogyasztók és a környezet érdekét is szolgálja.”

A Ford bejelentette, hogy a vállalat 2023 júniusától nem gyártja tovább a Fiestát, mégis népszerű és elterjedt autó marad az utakon. A Green NCAP az ST-Line Vignale 1,0 literes benzines változatot tesztelte 7 fokozatú automata váltóval és 48 V-os lágy-hibrid meghajtással. A kiválasztott hajtáslánc-konfiguráció egy hagyományos benzinmotoros autóhoz képest dicséretes energiahatékonysági teljesítményt nyújtott, de egyes tesztek érezhető kihívást jelentettek a járműnek a szennyezőanyag-kibocsátás szabályozása terén, ami nehéz országúti körülmények között vesztett a robusztusságából. Összességében a Fiesta jól teljesített, de miután középszerű eredményt nyújtott a Tiszta Levegő Indexen csak 42%-os átlagpontszámot és 2,5 zöld csillagot kapott.

A Hyundai STARIA egy nagy és nehéz, 7 üléses furgon, amelynek tömege 2,4 tonna. Futurisztikus kinézete ellenére a járművet egy 2,2 literes dízelmotor hajtja, és ez, a tömegével és méretével párosulva rossz értékeket eredményezett a Green NCAP Energiahatékonysági és Üvegházhatású Gázok Indexén. A STARIA-ból hiányzik a hatékony kipufogógáz utánkezelés is, ami javíthatott volna az értékelésén. A Hyundai STARIA 19%-os átlagpontszámmal csak 1 zöld csillagot kapott.

A Green NCAP ennek a kiadásnak a részeként kiszámította a tesztelt járművek életciklus-értékelésének (LCA) értékeit is. Ezek a számítások és a hozzájuk tartozó LCA adatlapok megtalálhatók ezen a linken: https://www.greenncap.com/european-lca-results/.

A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.greenncap.com weboldalra. 

autoklub.hu