A sikeres teszteket követően már utasokat is szállít az X-Wagen metró

Az első X-Wagen metró már közlekedik az U3-as vonalon – további vonatok nyáron érkeznek. Innovatív digitális utastájékoztató és útbaigazító rendszer, minden ajtó felett megtalálható kijelzői valós idejű információkkal szolgálnak.

Az X-Wagen metró megkezdte az utasszállítást. A metró új generációjának első szerelvénye a széles körű tesztek és a működési engedély megszerzése után hivatalosan is megkezdte a közlekedést a bécsi U3-as vonalon. A szerelvényt a bécsi városi tanácsos, Peter Hanke, valamint a projekt számos résztvevője többek között a Wiener Linien és a Siemens Mobility képviselői kísérték el az első útjára.Albrecht Neumann, a Siemens Mobility Rolling Stock üzletágának vezérigazgatója az alábbi gondolatokat osztotta meg: “Bécs városa az X-Wagen metró elindításával nagy lépést tesz a digitalizált közlekedés jövője felé. Az olyan innovációk, mint az új, valós idejű frissítéseket tartalmazó utastájékoztató rendszer és a légmentes fékrendszer itt debütálnak először a világon, és a későbbiekben az U5-ös vonalon érkező teljesen automatizált üzem nagy előnyökkel jár majd. Annak ellenére, hogy az elmúlt években nehéz helyzetekkel kellett megküzdenünk, a vonatokat pontosan az ütemtervnek megfelelően gyártottuk le bécsi üzemünkben, és ígérjük, hogy a szervizelés és karbantartás terén is jó és megbízható partnerek leszünk.”

“Ez egy nagy nap Bécs és a bécsi közösségi közlekedés számára. Az X-Wagen metró gyakorlatilag trendteremtő a mi klímamodellként is szolgáló városunk számára. Egy kifinomult, a legmodernebb műszaki megoldásokat tartalmazó és Bécsben gyártott szerelvény még vonzóbbá és kényelmesebbé teszi a közösségi közlekedést. Az X-Wagen metró része a bécsi tömegközlekedés átfogó korszerűsítésének, amelyhez az új elektromos buszok és villamosok is tartoznak” – mondta Peter Hanke, a közösségi közlekedésért felelős városi tanácsnok.
Az U3-as metróvonal Erdberg állomásáról megindult a forgalom. A vonat a következő napokban és hetekben hétfőtől péntekig Simmering és Ottakring között is közlekedik az U3-as vonalon. Az első X-Wagen metróval június 19-én indult útjára a személyszállítás, ezt a nyáron további új vonatok követik majd. A tizedik X-Wagen metrót az év végéig szállítják le, és a Siemens Mobility 2024-től évente legfeljebb három további X-Wagen metrószerelvényt ad át a Wiener Linien-nek.

“Az új X-Wagen metróval modernizáljuk vonatparkunkat. Ez a ,,Silver Arrow” szerelvényeket váltja majd fel egymás után, és 2026-tól kezdődően először teszi lehetővé a teljesen automatizált metróüzemet Bécsben, az U5-ös vonalon. Az egész projektcsapattal együtt nagyon örülök, hogy az új X-Wagen metrót most már minden utas használhatja” – mondta Gudrun Senk, a Wiener Linien műszaki igazgatója.

A személyszállítás megkezdésével a Wiener Linien és a Siemens Mobility között az X-Wagen metróra vonatkozó karbantartási szerződés is hatályba lépett. A Railigent X-en alapuló digitális szervizelés lehetővé teszi a jövőbe mutató karbantartást, amelyet a Wiener Linien szakemberei végeznek a Siemens Mobilityvel szoros együttműködésben. Ez biztosítja a Wiener Linien számára a karbantartási költségek jobb tervezhetőségét és a hosszú távú partnerséget az új vonatokkal kapcsolatos kérdésekben. A Railigent X a Siemens Xcelerator nyílt, digitális üzleti platformjának része, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy könnyebben, gyorsabban és nagyobb léptékben gyorsítsák fel digitális átalakulásukat.
Innovatív digitális utastájékoztató és útbaigazító rendszer minden ajtó felett

Az új X-Wagen metró egyik újítása már a kezdetektől fogva az Passenger Information Plus rendszer. A digitális utastájékoztató és útbaigazító rendszert a Siemens Mobility fejlesztette ki, és a Wiener Liniennel közösen a bécsi tömegközlekedési rendszer sajátos követelményeihez igazították. Az X-Wagen metróban az összes ajtó fölött elhelyezett képernyőkön folyamatosan frissített információk jelennek meg az utasok számára. Az ajtók feletti képernyők mutatják az állomás kijáratainak irányát, az átszállásra szolgáló más vonalakat és azok indulási idejét. Az adott megállónál zárva maradt ajtók felett az utasok egy digitális hálózati térképet láthatnak a vonat aktuális helyzetével, a menetirányával, a következő megállóval és a fontos átszállási lehetőségekkel. Az ajtó mindkét oldalán további információk is megjeleníthetők, például a metrórendszer tervezett működési korlátozásai vagy az állomáson üzemen kívül lévő liftek.

Új airless fékrendszer
A Siemens Mobility új, levegő nélküli fékrendszerét – amely elnyerte a 2023-as német innovációs díjat – először alkalmazzák a járművekben. A fékeket egy tisztán elektronikus jel – brake-by-wire – vezérli, amelyet a fékvezérlő egység küld az intelligens működtető egységnek – a féknyeregnek -. A hajtómű kiváló fékteljesítményt biztosít, különösen rossz körülmények között is. A kocsi alatti szokásos sűrített levegős alkatrészek kiküszöbölésével a teljes élettartam során csökkentett költség mellett súlyt és beépítési helyet takarítanak meg. Ezenkívül az új rendszer jelentősen lerövidíti a jármű üzemkész állapotáig eltelt időt. A hagyományos sűrített levegős fékekkel ez körülbelül 12 percet vesz igénybe; a Siemens Mobility új, levegő nélküli fékrendszerével ez az idő harmada.

Nagyobb kényelem és biztonság, optimális hozzáférhetőség

Az új X-Wagen metró nyitott belső térrel rendelkezik, tágas terekkel, amelyek felgyorsítják a fel- és leszállást. Egy X-Wagen metrószerelvényen akár 928 utas is utazhat, ez pontosan 46 utassal több, mint a korábbi V-metró szerelvényen. A babakocsival vagy poggyásszal utazóknak is bőven van hely. Az ülések kiváló minőségű rétegelt lemezből készültek, és a hagyományos keresztirányú sorok kombinációjában helyezkednek el, az oldalak mentén további ülésekkel, valamint összecsukható ülésekkel. A kék színű ülések elsőbbségi ülőhelyeket jelölnek, és a mozgáskorlátozott utasok számára vannak kijelölve.

A jövő teljesen automatizált lesz

2026-tól a Karlsplatz és a Frankhplatz közötti U5-ös vonal lesz Bécs első teljesen automatizált metróvonala, amely X-Wagen szerelvényekkel közlekedik. A változás előkészítése érdekében a Karlsplatz és a városháza közötti állomásokon peronszekrényajtókat szerelnek fel, és az U5 Frankhplatz állomást átépítik. A teljesen automatizált működés még biztonságosabbá és megbízhatóbbá teszi a metrót. A peronra nyíló ajtók csak akkor nyílnak majd ki, ha a vonat megállt és megfelelően áll az állomáson. A sínekre eső tárgyak okozta késések pedig megszűnnek.