A sikeres fejlesztés és tesztidőszak után robottaxik sorozatgyártásába kezd a Toyota/Lexus
Ráfordul a célegyenesre a Toyota kínai önvezető programja: az autógyártó és stratégiai partnere, a Pony.ai megkezdték a közös fejlesztésű autonóm taxik szériagyártásának előkészítését.
Több mint egymilliárd jüanos, azaz mintegy 50 milliárd forintos befektetéssel új vegyesvállalatot hoz létre a Toyota Motor Corporation, a GAC-Toyota, valamint a világ egyik legnagyobb robotjármű-fejlesztő specialistájaként jegyzett Pony.ai. Az év vége előtt munkához látó cég feladata, hogy előkészítse és megkezdje a Toyota és a Pony.ai közös fejlesztésű robottaxijainak sorozatgyártását.
A Toyota négy évvel ezelőtt kezdte meg együttműködését a Pony.ai vállalattal; 2019 óta több százmillió dolláros befektetéssel segítette a kínai és észak-amerikai érdekeltségekkel egyaránt rendelkező cég fejlődését. A 2020 őszén 5,3 milliárd dolláros piaci értéket képviselő, és ezzel már akkor a szegmens egyik legértékesebb szereplőjének számító Pony.ai mára az autonóm mobilitás egyik legnagyobb globális szakértőjévé vált.
A Toyota támogatását élvező start-up tavaly decemberben kapta meg a kínai hatóságok engedélyét a robotjárművek vezető nélküli, közúti tesztüzemére. A cég ezt követően Kína legnagyobb városaira terjesztette ki működését. Jelenleg négy metropoliszban: a 23,4 millió lakosú Sanghajban, a 18,8 milliós Pekingben, valamint Sencsenben és Kantonban (12,7, illetve 11,6 millió lakos) futnak nyilvánosan igénybe vehető, sofőrmentes Pony.ai robottaxik.
Míg Kína mindig is élen járt a robotjárművek fejlesztése terén, az elmúlt időkben tovább növelte technológiai előnyét az ázsiai ország. A világ többi részén ugyanis a törvényi szabályozások és megkötések nem teszik lehetővé a járművek biztonsági pilóta nélküli üzemeltetését, ez pedig a technológia fejlesztését és széles körű elfogadását egyaránt gátolja.
A Toyota kínai autonóm mobilitási ambíciói egy szélesebb körű lokális technológiai stratégia részét képezik. Ennek keretében a vállalat átszervezi tevékenységeit a hatalmas országban, elmélyíti és felgyorsítja helyi fejlesztési tevékenységeit, és a hajtástechnológiák mellett különböző innovatív, integrált megoldásokra koncentrál. Ezek között említhetők az autonóm mobilitási rendszerek, vagy az az intelligens vezetői környezet (smart cockpit), amely mesterséges intelligencia alkalmazásával biztosít minden eddiginél kifinomultabb, testre szabott felhasználói élményt.
Az autógyártó meggyőződése, hogy az újdonságokra fogékony kínai piacra kifejlesztett megoldások globális szinten is előmozdítják az autóipar fejlődését, nem utolsósorban a kutatási, fejlesztési és gyártási tevékenységek költséghatékonyságának növelése révén.
A Toyota idén áprilisban jelentette be, hogy rövid időn belül két új, akkumulátoros elektromos modellel bővíti kínai modellpalettáját. A bZ Sport Crossover Concept és a bZ FlexSpace Concept tanulmányautók által megelőlegezett járműveket helyi autógyártó partnereivel (FAW Toyota és GAC Toyota) együttműködésben fejleszti és vezeti be a Toyota már 2024-ben. A nagyfeszültségű elektromos jármű-architektúrák elterjedése szorosan összefügg a nagy számítási kapacitást igénylő, új generációs mobilitási technológiák, így az önvezető autók fejlődésével.
Fotók: Toyota, Pony.ai, Nikkei Asia, Channelnewsasia.com