Sikert aratott az MAN Lion’s City 12 E elektromos autóbusz a kaposvári teszt során
Nyár végén több mint egy hónapig tesztelt a Kaposvári Közlekedési Zrt. egy tisztán elektromos hajtású MAN Lion’s City városi buszt. A próbaüzemet lezáró sajtótájékoztatón elhangzottak szerint az utasok, a gépjárművezetők és az üzemeltető szakemberei is messzemenően elégedettek az MAN villanybuszával. Ezért a vállalat már megrendelt két ilyen autóbuszt, 2028-ig pedig a teljes flottáját szeretné elektromos buszokra cserélni.
- A Zöld Busz Program és a kaposvári állomásának rövid bemutatása
- A Zöld Busz Program klímavédelmi eredményei számokban
- Kaposvár, mint a klímavédelmi projektek élenjárója
- Az MAN és Kaposvár kapcsolata
- A gépjárművezetők, az utasok és az üzemeltető tapasztalatai
Tavaly jelentette be klíma- és természetvédelmi akciótervét a magyar kormány, amelynek fontos része a Zöld Busz Program, hiszen a szén-dioxid-kibocsátás húsz százalékáért a közlekedés felelős. A program keretében különböző vidéki városokban több gyártó környezetkímélő autóbuszát próbálhatják ki az üzemeltetők, a járművezetők és az utasok egyaránt tapasztalatszerzés céljából. A kezdeményezés kaposvári állomásán a nyár végén bő egy hónapig teljesített szolgálatot egy MAN Lion’s City 12 E elektromos busz, amelyet ingyenesen vehettek igénybe az utasok. A tapasztalatokat a Kaposvári Közlekedési Zrt. telephelyén tartott sajtótájékoztatón foglalták össze.
Számottevő környezetvédelmi hatás
„Ez az MAN elektromos busz egy hónap alatt 4724 kilogramm szén-dioxid kibocsátását takarította meg, ami éves szinten majdnem hatvan tonnát jelent. Ezt a mennyiséget hetven átlagos méretű fa tudná megkötni. A Zöld Busz Program május 31-én lezárult pályázatának eredményeként összesen 123 elektromos autóbuszt szereznek be az elkövetkező hónapokban különféle magyarországi üzemeltetők. Ezek évente legalább nyolcezer tonna szén-dioxid kibocsátásától mentesítik majd a környezetünket. Mindemellett ezeknek a járműveknek kilométerenként átlagosan hatvan forinttal olcsóbb az üzemeltetésük a dízelüzemű társaikhoz képest, így évente várhatóan 400 millió forint megtakarítását eredményezik majd” – nyilatkozta Steiner Attila államtitkár.
A klímavédelem mintavárosa
„Kaposvár a klímavédelem éllovasa. A legtöbb közintézmény tetején napelemek találhatók, a város egy 200 hektáros napelemparkot üzemeltet, távhőszolgáltatását pedig függetlenítette a földgáztól. A közlekedés terén is a gazdaságos és tiszta megoldások bevezetését tartjuk szem előtt. Ennek első lépéseként öt évvel ezelőtt a teljes buszflottánkat lecseréltük sűrített földgázzal üzemelő járművekre. A műszaki fejlődés során most érkezett el a következő lépés ideje, az átállás megkezdése tisztán elektromos buszokra. Az a célunk, hogy 2028-ig az összes gázüzemű autóbuszunkat lecseréljük. Sőt, a város kommunális teherautóit is szeretnénk elektromos hajtásúakra cserélni” – számolt be az eredményekről és a tervekről Szita Károly, Kaposvár polgármestere.
Középpontban az elektromos hajtás
„Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. régóta jó kapcsolatot ápol Kaposvárral. Európai mércével is egyedülálló projektnek számított öt évvel ezelőtt a negyven CNG-üzemű városi busz beszerzése. Most pedig mindent megteszünk annak érdekében, hogy a Zöld Busz Programban is hasonlóan sikeresen vehessünk részt. Felelős gondolkodásra vall, hogy a város a bevezetés előtt alaposan teszteli ezt az új technikát. Köszönjük szépen a lehetőséget Kaposvár városának” – mondta Hoyos György, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. buszüzletágának igazgatója.
Minden tekintetben meggyőző teszteredmények
„Először is a gépjárművezetőktől egyértelműen pozitív visszajelzéseket kaptunk az elektromos MAN autóbuszt illetően. Aki eleinte ódzkodott ettől a merőben új technikától, a végére az is megkedvelte. A buszt felváltva használó tizenegy járművezetőnk a tesztüzem elején átfogó vezetéstechnikai tréninget kapott az MAN ProfiDrive csapattól. Ugyanis a helyes vezetési stílussal akár harminc százalékkal is növelhető a hatótávolság. Az utasok egy csoportja már érzékeny a környezetvédelemre, de vannak, akik még semlegesen állnak ehhez a kérdéshez. Ez a program kiváló az ő érzékenyítésükre is. Emellett az utazóközönség elégedett volt az esztétikus megjelenésű busz kényelmével, csendességével és kipufogógáztól mentes üzemelésével. Ráadásul ez a busz az olcsóbb üzemeltetésével a járatok sűrítését is lehetővé teszi azonos költségvetés mellett. A teszthónap során az MAN Lion’s City 12 E több mint hatezer kilométert tett meg, több mint kétszáz üzemóra alatt. Átlagosan ötven utassal közlekedett a légkondicionáló szinte folyamatos használata mellett. Ilyen körülmények között száz kilométerenként száz kilowattóra energiát fogyasztott. Naponta akár háromszáz kilométert is ment, és még ekkor sem igényelt napközbeni rátöltést. A műszak végén pedig legfeljebb három óra alatt teljesen feltöltődtek az akkumulátorai” – foglalta össze a tapasztalatokat Turnai Károly, a Kaposvári Közlekedési Zrt. vezérigazgatója.