2021. töréstesztjei számokban – csillagok és biztonsági besorolások

2021-ben, ahogy a gazdaságok elkezdtek kilábalni a COVID-19 okozta recesszióból, az autógyártás és -értékesítés is ismét növekedésnek indult. Ugyanakkor a járvány új hullámai, a folytonos zavarok az ellátási láncban, és az anyaghiány továbbra is kihívást jelentett a járműipar számára, és jelentősen növelte az új autók piacra lépési idejét. Az Euro NCAP 59 biztonsági értékelést adott közre, ebből 33 új modellekre vonatkozott, amelyeket a legfrissebb kritériumok szerint teszteltek, 26 pedig korábban már tesztelt típusok új változataira. Az Euro NCAP közzétette továbbá hét, Highway Assist rendszerrel ellátott modell vezetés támogató osztályozását is.

PODCAST NEWS >>>

BEV, PHEV & HEV
A 2021-ben tesztelt új autók fele tisztán elektromos, (plug-in) hibrid vagy üzemanyagcellás volt. Az Euro NCAP elvégezte továbbá 18 korábban tesztelt autó új elektromos és hibrid változatának értékelését is.

KÖZÉPSŐ LÉGZSÁK
A tavaly debütált új biztonsági funkciók között szerepel a középső légzsák, amely oldalirányú ütközések során bekövetkező sérüléseket hivatott csökkenteni. A 33 újonnan tesztelt autó közül 19-ben alapfelszereltségként szerepelt az első ülések közötti középső légzsák.

BALESET UTÁNI MENTÉS
Az Euro Rescue alkalmazás immár az európai autóflotta 1444 autójának mentési lapját tartalmazza. Elektromos és hibrid autók esetén a vészhelyzeti reagálási útmutatók is ingyenesen letölthetők.

A HÁTSÓ ÜLÉSEK BIZTONSÁGA
A legtöbb új autó standard överő-határolót és övfeszítőt kínál (89%). Az I-méretű rögzítési pontok gyakorlatilag alapfelszereltségnek számítanak a hátsó szélső üléseken, de a középsőn nem állnak rendelkezésre. Hátsó fejtámla ostorcsapásos sérülések elleni védelmének értékelése minden harmadik autóban gyenge, vagy marginális.

BIZTONSÁGI TÁMOGATÁS
A tesztek nagy különbségeket mutattak a fejlett vezetéstámogató rendszerek értékelései között. A legjobban a Subaru Outback és a Nissan Qashqai teljesített 95%-os eredménnyel, köszönhetően a kifinomult AEB-nek, a sávtartónak, valamint a sebesség- és éberségfigyelő asszisztens rendszereknek. A lista végén a Dacia Spring (32%) és a Renault ZOE (14%) áll.

READ  A tesztek alapján a nyuszik felől idén is nyugodtak lehetünk

CSILLAGOK
Összességében a legújabb modellek nagyon jól teljesítettek a 2021-es kritériumok mentén végzett teszteken. 22 autó kapott 5 csillagot (69%) és 7 autó ért el 4 csillagot (21%). A rangsor végét teljes egészében a Renault és fapados márkája, a Dacia foglalja el a 2, 1, vagy 0 csillagosra értékelt modelljeikkel.

BŐVEBBEN A HIGHWAY ASSIST RENDSZERRŐL

A 2020-as kiadást követően az Euro NCAP további hét olyan autót értékelt 2021-ben, amelyek opcióként kínálnak Highway Assist rendszert. A tesztelt autók köre azt mutatta, hogy a vezetéstámogató rendszerek egyre több járműkategóriában egyre jobban terjednek. Az alapfelszereltségű rendszerek, bár kevesebb funkciót kínálnak, mint a kifinomultabbak, mégis hasznos támogatást nyújtanak a sofőrnek, és a tény, hogy nagy mennyiségben értékesített járművekhez is kínálják őket, azt mutatja, hogy a mobilitás egyre inkább az automatizáltság felé halad. Összességében az ebben a tesztkörben képviselt gyártók egyértelművé tették, hogy autóik milyen szintű támogatást tudnak nyújtani, ugyanakkor óva intettek attól, hogy túlzottan a rendszerre hagyatkozzunk.

ÚJAUTÓ ELADÁSOK
Az elmúlt évben tovább bővült a hibrid és elektromosan tölthető autók piaci részesedése az EU-ban a benzines és dízelmotoros járművek rovására (ACEA, 2021). Az Euro NCAP számára ez a programban szereplő elektromos járművek növekvő számában, az új, csak elektromos járműveket gyártó márkák megjelenésében, és a kategória besorolásai iránti nagy igényben mutatkozott meg. Az év végén a ZOE és a Spring gyenge eredménye megmutatta, hogy a „zöld” nem mindig jelent „biztonságot”.

A 2021-ben eladott új autók körülbelül 93%-a rendelkezik érvényes Euro NCAP biztonsági besorolással, 7% pedig lejárt értkeléssel bír, vagy soha nem kapott minősítést. A naptári év első három negyedévében 9 millió személygépkocsit adtak el az EU-ban, ezek 73%-a 5 csillagos, 16%-a 4 csillagos, 11%-a pedig 3 csillagos vagy annál alacsonyabb minősítést kapott. A legtöbb új autómodell manapság jelentősen meghaladja a jogilag előírt biztonsági követelményeket, és már most is szélesebb körű és magasabb szintű biztonságot kínál, mint amennyit a törvény 2022 júliusától megkövetel.

READ  Gyorsan ugorjunk bele, vagy csináljuk meg jól? - HECHT 3476 BlueSea medence teszt (1.)

A legjobb gyakorlatok szabványai, mint például az Euro NCAP csillagbesorolása, egyre inkább elismertté váltak Európa-szerte. A személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó csillagbesorolás segít a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak összehasonlítani a különböző modellekben rejlő biztonsági potenciált, lehetővé téve ezzel, hogy a vásárlásnál a biztonsági faktor is (nagyobb) szerepet kapjon. Ezen túlmenően előmozdítják a szabályozási keretrendszert, hogy folyamatosan javuljanak a járművek biztonsági szabványai.

2021 The year in numbers teljes beszámoló angol nyelven itt érhető el.

www.euroncap.com/en

autoklub.hu