Terepteszten az új Scania 560 R XT

Üzemanyag-takarékosabb, kényelmesebb és egyszerűen sokkal vezethetőbb, mint korábban – a Scania 560 R XT új Super hajtáslánca egyaránt megkönnyítette a Fermgruppen AB fuvarozóvállalat és Frida Lautin gépkocsivezető dolgát az észak-svédországi erdőkben végzett napi farönkszállítási feladataik során.

Fák, fák, fák és fák végtelen sora – kilométerek sokaságán keresztül csakis ez látható az észak-svédországi Västernorrland és Gävleborg megye vidékein autózva. Ez ugyanis a fakitermelés egyik legjelentősebb központja egy olyan országban, amely a világ harmadik legnagyobb cellulóz-, papír- és fűrészáru-exportőre.

A sundsvalli székhelyű Fermgruppen AB azon számos fuvarozóvállalat egyike, amelyek az ellátási láncolat folytonosságát biztosítják a faipari termékek egyedül 2018-ban mintegy 145 milliárd svéd korona exportot termelő ágazatában.

A Fermgruppen teherautói nap mint nap mélyen hatolnak a Sundsvall-környéki erdőkbe, ahol több mint hatvan tonna szerelvény-össztömegig rakják meg őket farönk-rakományaikkal a fürge rönkmarkológépek, amelyek a fákat sebészi pontossággal kivágó „nehézsúlyú” fakitermelők nyomában járnak. A farakományokat ezután összegyűjtik, majd Európa legnagyobb magánerdő-tulajdonosa, az SCA Csoport telephelyeire szállítják.

A Fermgruppen tulajdonosa Richard Ferm, aki 2004-ben alapította cégét, amikor apja, Lars kilenc Scania teherautójának megvásárlásával lépett önálló utakra.

„A szüleim szerint már egészen kicsi korom óta mondogattam, hogy saját teherautót szeretnék. Most mindjárt huszonhat is van belőle – és mindegyik Scania” – mondja mosolyogva.

„A teherautónak megbízhatónak kell lennie”

Teljesült ugyan vágya, ám Richardnak nincsenek illúziói: nem könnyű üzlet ez, ahol ráadásul az árrések is folyamatosan szűkülnek. Mint mondja, alapvető fontosságú, hogy üzemanyag-takarékosan üzemeljenek a teherautók, emellett azonban a legkülönfélébb időjárási viszonyok közepette is megbízhatónak kell maradniuk, még a pillanatnyi körülmények szerint folyamatosan változó állapotú erdei utakon is.

„A rönkszállító esetében a legfontosabb, hogy ne csak bevigyen az erdőbe, hanem hozzon is ki onnan, vagyis a teherautónak megbízhatónak kell lennie. Gyakran közlekedünk telefontérerő-lefedettség nélküli területeken is, ahol rádiókapcsolatot kell tartanunk teherautóink között, ha netán valamelyiküknek problémája adódna.”

„Az autóknak éppúgy dolgozniuk kell meleg és poros, valamint hideg, jeges és havas időjárási körülmények közepette. Itt azonban a járművezetőkről is szó van, akiknek mindenkor biztonságban kell lenniük a gyakran igencsak keskeny, laza padkájú utakon.”

A Fermgruppen által tesztelt jármű egy G33 sebességváltóval szerelt, 13 literes Scania 560 R XT. A vállalat már két korábbi Scania tereptesztben is részt vett, a jelenlegi pedig 2020 őszén vette kezdetét. Richard Ferm mindeddig teljesen elégedett.

„Mindenki költségcsökkentésre és magasabb kihasználtságra törekszik, ez a teherautó pedig pontosan ezeket kínálta eddig. Ami az üzemanyag-fogyasztását illeti, 20 százalékkal kisebb, mint az ugyanezen az útvonalon közlekedő többi teherautóé” – számol be.

„Magam is többször vezettem már az autót kint az utakon, és kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásán túl vezethetőségében, illetve a sofőr közvetlen munkakörnyezetében tapasztaltam fő előnyeit. A fülke nagyon halk belül és az új sebességváltót is előnyösnek tartom.”

„Összességében nagyon jó teherautó, s úgy gondolom, hogy a terepteszt kiváló alkalom a tapasztalatcserére, ahol valóban figyelembe veszik visszajelzéseinket.”

Folyt. köv.!

Addig is HALLGASS RÁNK!