Szigorodott haszongépjárművek Euro NCAP osztályzása

Az Euro NCAP közzétette a várva várt, szigorúbb haszongépjármű-osztályzatokat 2023-ra és bejelentette a nehéz tehergépjárművek biztonsági tesztelésének terveit.

2021-ben az Euro NCAP elindította a kereskedelmi furgonok biztonsági értékelését, hogy javítsa a flottakezelők tájékoztatását, és biztonságosabb élményt nyújtson a kisteherautó sofőröknek és a többi úthasználónak. Az Euro NCAP egy évvel korábbi eredményeihez képest most jelentős javulás mutatkozik a teljesítmény és a hozzáférhetőség terén. 2023-ban az Euro NCAP megteszi a következő lépést, és szigorítja a minősítésekre vonatkozó kritériumokat. Az Euro NCAP közzétette tizennyolc olyan kisteherautó eredményeit, amelyeket már az új követelmények mentén teszteltek. A Fiat Ducato, amely tavaly platina minősítést kapott, ismét a lista élére került, de az idei szigorúbb protokoll alapján már csak arany fokozatú besorolást tudott elérni. A Nissan Interstar megtartotta a pozícióját, és ismét „nem ajánlott” minősítést kapott az ütközéselkerülő rendszerek hiánya miatt. Az Euro NCAP tervei szerint 2026-ra a kisteherautóknak ugyanazoknak az elvárásoknak kell majd megfelelniük a fejlett vezetést segítő rendszerek (ADAS – advanced driver-assistance system) tekintetében, mint a személygépkocsiknak, és a kisteherautók minősítése onnantól kezdve csak a szériafelszereltséget veszi majd figyelembe az összes európai piacon. Az Euro NCAP hamarosan a nehéz tehergépjárművekre (tgk.) vonatkozó minősítési rendszer bevezetésével fejleszti majd tovább a flottapiac biztonsági megoldásait.

Az újonnan bejelentett haszongépjármű-osztályzat eredményei között szerepel a Ford Transit, amely a Fiat Ducatohoz hasonlóan arany minősítést kapott. A Mercedes-Benz Vito a korábbi arany helyett most ezüst besorolást kapott, a Mercedes-Benz Sprinterrel, a Volkswagen Transporterrel, a Renault Trafickal, a Nissan Primastarral és a Volkswagen Crafterrel egyetemben. A Citroën Jumpy (az Egyesült Királyságban Dispatch néven ismert), a Citroen Jumper (Relay), az Iveco Daily, az Opel/Vauxhall Vivaro, az Opel/Vauxhall Movano, a Peugeot Expert, a Peugeot Boxer, a Renault Master, és a Toyota PROACE bronz minősítést kapott.

A haszongépjárművek baleseti aránya nem magasabb, mint más járműveké, de a furgonokat érintő balesetek általában súlyosabb következményekkel járnak a másik járműre és a veszélyeztetett úthasználókra nézve. Az Euro NCAP úgy látja, hogy az ADAS-technológia használata hatékony segítség lehet az ilyen balesetek megelőzésében, vagy a következmények enyhítésében. A haszongépjárművek azonban gyakran nincsenek megfelelően felszerelve a legkorszerűbb technológiával. Az Euro NCAP haszongépjárművek értékelésére vonatkozó új kritériumai nagyobb figyelmet fordítanak az ADAS technológia használatára, hangsúlyt fektetve a veszélyeztetett úthasználókra, beleértve a kerékpárosok és gyalogosok biztonságát, különös tekintettel az éjszakai forgatókönyvekre. Bevezetésre került továbbá a tesztelés során egy új, furgon és személygépkocsi közötti ütközési forgatókönyv is.

Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára: „A biztonsági technológiák és az innovatív megoldások gyors ütemben fejlődnek. Az Euro NCAP-nak folyamatosan fejlesztenie kell a besorolási kritériumait annak érdekében, hogy tovább ösztönözze a gyártókat az innovációra, és a legújabb biztonsági technológiák elérhetővé tételére az európai utakon közlekedő valamennyi járműben. Az, hogy a furgonokat kereskedelmi célokra használják, még nem jelenti, hogy a személygépkocsik tekintetében elfogadottnál lejjebb lehet adni a biztonsági elvárásokat. Az Euro NCAP tervei szerint 2026-ra a kisteherautóknak ugyanolyan ADAS követelményeknek kell majd megfelelniük, mint a személygépkocsiknak.”

Az áruszállítás elengedhetetlen a modern világban, és a legtöbb árut még mindig közúton szállítják. A népességnövekedés és az életszínvonal emelkedése csak fokozza a keresletet. Ennek következtében a furgonok és teherautók valószínűleg egyre fontosabbak lesznek. Ezzel a növekedéssel együtt jár a közúti biztonságra és a környezetre gyakorolt negatív hatás is. Az Euro NCAP határozottan úgy véli, hogy a biztonsági tesztelést ki kell terjesztenie a nagyobb és nehezebb tehergépjárművekre is. 2023-ban az Euro NCAP új minősítési rendszert indít majd, amely segíteni fog biztonságban tartani a járművezetőket, és piacot teremt a biztonságos és tiszta technológiának, amely lehetővé teszi a gyártók számára, hogy az Euro NCAP szilárd elveit alapul véve megújítsák és fejlesszék biztonsági kínálatukat.

Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára: „Az elmúlt évben az Euro NCAP a nehéz tehergépjárművek kategóriájában vizsgálta a biztonságot és a lehetséges megoldásokat. Úgy vélem, ennek kell lennie az Euro NCAP következő mérföldkövének annak érdekében, hogy az európai országok elérjék a „Vision Zero” célkitűzésüket, és véget vessenek a halálos kimenetelű közlekedési baleseteknek. Ez egy új, kihívásokkal teli és izgalmas út kezdetét jelenti az Euro NCAP, a tagok és a jövőben csatlakozni kívánók számára.”

A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.

autoklub.hu