Nem is gondoltad, hogy van ilyen! Madárkakiteszten esnek át a Ford fényezései

Bár sok országban szerencsés előjelnek számít, ha valakire rápiszkít egy madár, ugyanezt egy autó fényezésén már senki sem látja örömmel.

Szerencsére a Ford autóit még erre is letesztelik – méghozzá mesterséges madárürülékkel.

A laboratóriumban kifejlesztett, szintetikus potyadék annyira valósághű, hogy még tartalmában is hűen követi az európai madárpopuláció nagy részének étrendjét, és persze az ezzel járó magas savtartalmat is.

A mesterséges ürüléket spray formában viszik fel a próbapanelekre, amiket az extrém nyári forróságot modellezve 40, 50 és 60 Celsius fokos hőkamrákba tesznek, hogy egészen a végső határig teszteljék a festékréteg korrózióvédelmét.

A “madárürülék teszt” azonban csupán egy a sok megpróbáltatás közül, ami a festékmintákra vár. A lefényezett lemezeket ezen kívül bepermetezik még lúgos tisztítószer és foszforsav keverékével, illetve szintetikus pollennel is, utána pedig jöhet a 60 és 80 Celsius fokos kemence 30 percre, hogy kiderüljön, mennyire ellenálló a fényezés a levegőben lebegő részecskékkel vagy fákról csöpögő ragacsos nedvekkel szemben.

Tavaszi nagytakarítás

A tavasz és a nyár különösen nehéz időszak a fényezett felületek számára, hiszen ilyenkor nemcsak madárból van több, hanem a melegtől lágyabbá válik a festékréteg, ráadásul a napsütés is intenzívebb. Este aztán lehűlnek a fémlemezek, és a rájuk tapadt szennyeződés (így a madárpiszok is) még erőteljesebben odaragad. Ha ezt nem takarítjuk le időben, olyan nyomot hagyhat, amit később már csak különleges kezeléssel lehet eltávolítani.

Szerencsére a karosszéria színét adó festékréteg kikeverésekor a pigmentanyagok, gyanták és oldószerek gondos adagolásával a Ford szakemberei képesek elérni, hogy a festékbevonat összetétele optimális legyen, így a fényezés az évszaktól és az időjárástól függetlenül ellenáll az efféle szennyeződéseknek.

A madárpiszok tudománya

A madárürülék általában fekete és fehér színű, ám ez nem homogén anyag. Kevesen tudják, hogy a fehér rész valójában húgysav, vagyis a madár húgyúti rendszerében képződő vizelet. Az ürüléket az emésztőrendszer állítja elő, és bár mindkét részt egyszerre üríti a madár, ez többnyire olyan gyorsan történik, hogy nincs idejük összekeveredni.

További festéktesztek a Fordnál >>>