Extrém teszt a sarkköröN túl

Mínusz 30 fok, észak! A Hyundai IONIQ 5 N elektromos sportmodell prototípusa a szélsőséges sarkköri környezetben is helyt állt

  • A Hyundai N a svédországi Arjeplogban, extrém téli időjárási viszonyok között teszteli a tisztán elektromos, összkerékhajtású IONIQ 5 N sportmodellt
  • Az IONIQ 5 N a tervek szerint 2023 júliusában mutatkozik be, mint az N sportmárka első sorozatgyártású, nagyteljesítményű elektromos típusa, tovább gyorsítva a Hyundai elektromos jövőjének eljövetelét
  • Az N márka közzétette az IONIQ 5 N első előzetesét, amely számos nagyteljesítményű elektromos modell bevezetését, és ezáltal a márka evolúciós irányváltását vetíti előre.

Hyundai Motor Company részleteket közölt az N márka első sorozatgyártású, tisztán elektromos sportmodelljének, az IONIQ 5 N-nek az extrém téli tesztprogramjáról, amelynek a Hyundai Mobis tesztpályája ad otthont a svédországi Arjeplogban.

Az északi sarkkör közelében fekvő Arjeplog településen működő Hyundai Mobis tesztpályát elhelyezkedése és adottságai – a csekély tapadású, jeges útfelületektől kezdve az akár mínusz 30°C-os hidegekig – tökéletesen alkalmassá teszik a teljes körű téli tesztek elvégzésére. Ebben a környezetben a Hyundai N mérnökei az elképzelhető legalacsonyabb tapadási körülmények között tesztelhetik új modelleiket – így például az IONIQ 5 N-t –, hogy megtalálják az optimális egyensúlyt az autó közvetlen, ‘élvezetes’ vezethetősége, illetve biztonságos és kiszámítható téli viselkedése között.

Az IONIQ 5 N megalkotása során a Hyundai Motor a kifejezetten elektromos járművekhez kifejlesztett elektromos, globális moduláris platformot (E-GMP) az N márka motorsportból származó technológiáival és tapasztalatával kombinálta. Ezzel magasabbra helyezte a lécet a nagyteljesítményű elektromos járművek előtt, egyben előkészítve egy olyan konfigurációt, amely kétségtelenül elnyeri majd azok tetszését, akik egész éves használatra keresnek elektromos sportautót.

„Ahogy N modelleink képességeit a Nürburgring éles fordulóiban csiszoljuk tökéletesre, ugyanúgy próbára tesszük őket az arjeplogi tesztpálya jéggel borított kanyarjaiban, hogy a legszélsőségesebb téli körülmények között is az elképzelhető legjobb teljesítményt nyújtsák.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Büszkén mondhatjuk, hogy az IONIQ 5 N messzemenőkig megfelelt az N márka változatos teljesítmény-elvárásainak: első sorozatgyártású elektromos N modellünk fejlesztése ezzel sikeresnek mondható.”

Az N márka három, motorsportból átemelt teljesítmény-oszlopát — kanyarbetyár viselkedés, versenypálya-alkalmasság, mindennapi használhatóság — a kezdetektől érvényesnek tekintettük az N márka villamosítási stratégiájának kidolgozása során. Az N márka 2015-ben fogalmazta meg az autóvezetés iránt rajongó ügyfelek új generációjának szánt, fenntartható jövőről alkotott elképzeléseit, amikor bemutatta az N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautót. Az N villamosítási stratégiája az RM20e prototípussal és a Veloster N ETCR versenyautóval vette kezdetét, majd tavaly bemutatták az RN22e négykerekű laboratóriumot, előkészítve az N márka villamosítási élményének átültetését a márka első sorozatgyártású elektromos sportmodelljébe, az IONIQ 5 N típusba, amely a tervek szerint még az idei évben piacra kerül.

„Márkánk elektromos átállásának élén a Veloster N ETCR versenyautó állt, az RN22e megalkotásakor pedig a motorsport technológiákat igyekeztünk közvetlenül átvinni a közúti modellekbe.” – mondta Albert Biermann, a Hyundai Motor Group vezető műszaki tanácsadója. „Most pedig eljött az ideje, hogy valóra váltsuk szeretett ügyfeleinknek tett ígéretünket – meggyőződésem, hogy az IONIQ 5 N minden elvárásuknak megfelel majd. Az IONIQ 5 N a svédországi Arjeplog legbarátságtalanabb időjárási és útviszonyai mellett is élvezetes vezethetőséget kínált.”

Az IONIQ 5 N megvalósításához az N márka mérnökei úgy optimalizálták az IONIQ 5 E-GMP platformjának két villanymotoros konfigurációját, hogy az minden elképzelhető körülmények között – még Arjeplog befagyott tavainak jegén is – maximális menetdinamikát nyújtson. Ehhez a Hyundai i20 N WRC Rally 1 versenyautó összkerékhajtási rendszerével szerzett tapasztalatokat is messzemenőkig felhasználták.

Az IONIQ 5 N lesz az N márka első összkerékhajtású (AWD) sorozatgyártású típusa. Ugyanakkor az N márka számára nem újdonság az összkerékhajtás, hiszen már 2015-ben, a rali világbajnokság (WRC) kapcsán megismerkedtek vele. A WRC-ben eltöltött nyolc év során a Hyundai számos elismerésben – többek között két világbajnoki címben – részesült.

Az IONIQ 5 N kiemelkedő kanyarvételi képességeit tovább javítja az N Drift Optimalizálás funkció, amely az első és hátsó tengely közötti nyomatékelosztást, a nyomaték mértékét, a felfüggesztés feszességét, a kormányerőt, valamint az elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű (e-LSD) működését összehangolva kifejezetten driftelésre optimalizált üzemmódot kínál. Az üzemmód lehetővé teszi, hogy a pilóta felkészültségi szinttől függetlenül örömét lelje a driftelésben; a funkció hangolásakor kifejezetten ügyeltek a driftsporttal még csak most ismerkedő vezetők igényeire.

Az IONIQ 5 N egyedi hangolású e-LSD rendszert kapott: az elektronikus vezérlő egység a kerékszenzoroktól kapott adatok alapján pontosan meg tudja állapítani, ha az optimális tapadás érdekében bármely kerékre plusz forgatónyomatékot kell küldenie. Az e-LSD ennek köszönhetően ívmenetben, versenypályán, valamint kedvezőtlen útviszonyok mellett (pl. jégen vagy mély hóban) egyaránt javítva a vezethetőséget. A kifejezetten az IONIQ 5 N modellhez kifejlesztett e-LSD rendszer gyorsabban és pontosabban reagál, ami különösen fontos, hiszen az elektromos hajtásláncok kisebb késlekedéssel adják le forgatónyomatékukat, mint a belső égésű motorok.

Ezen túlmenően az IONIQ 5 N a különböző üzemmódokra optimalizált N Nyomatékelosztás funkciót is kínál, így a vezető saját maga dönthet az első és hátsó tengelyre jutó nyomatékszintről. Az N Nyomatékelosztás és az e-LSD összehangolva eltérő arányban képesek hajtóerőt juttatni mind a négy kerékre. A rendszert kifejezetten úgy tervezték, hogy villámgyorsan reagáljon a villanyautókra jellemző azonnali, egyenletes teljesítménykifejtésre – még olyan, szélsőségesen rossz tapadási viszonyok mellett is, mint amik Arjeplogban várnak az autókra.

A téli tesztprogramhoz kapcsolódóan az N márka kiadta a Hyundai N | IONIQ 5 N előzetes első fejezetét, amely az IONIQ 5 N kanyarvételi képességeire hívja fel a figyelmet. A filmben az IONIQ 5 N együtt driftel a Hyundai Motorsport i20 N WRC Rally 1 versenyautójával. A jelenetet közvetlenül napfelkelte előtt, a „kék órában” forgatták. Az időzítés az N márka új korszakának kezdetét jelképezi, amint a márka a villamosítás korába lépve továbbfejlődik.

Az IONIQ 5 N-re vonatkozó további részleteket és információkat a modell idén júliusra tervezett világpremierjéhez közeledve, fokozatosan bocsátjuk a sajtó rendelkezésére.