Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Csupán tizenkét mulasztás „piszkít bele” a zöld teszt egyébként makulátlan eredményébe

    A fogyasztóvédelem áprilistól szeptemberig vizsgálta a főként ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát, az országos ellenőrzéssorozatban csak tizenkét esetben derítettek fényt megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdán.

    A közlemény szerint az enyhébb szabálysértéseknél a pontatlan tájékoztatás kiigazítására kötelezték a forgalmazót. Bírságot három eljárásban szabtak ki összesen 650 ezer forint értékben.


    Egyre több a környezet- és egészségtudatos vásárló, folyamatosan nő a kereslet a kizárólag természetes vagy újrahasznosított alapanyagokból készülő termékek iránt. A vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha bio, natúr vagy organikus árukat kínálnak. Ám ezt gyakran alaptalanul teszik: egy korábbi uniós felmérés szerint a zöld állítások 42 százaléka túlzó, hamis vagy megtévesztő – ismerteti a tárca.


    Az ITM kezdeményezésére lezajlott vizsgálat a piac tisztításával támogatja a vásárlókat abban, hogy szándékaiknak megfelelően valóban környezettudatos döntéseket hozhassanak. A tapasztalatok szerint a kereskedők zöld állításai elenyésző számú kivételtől eltekintve megbízhatók. Csupán hat hagyományos üzlet és ugyanennyi webshop adott okot az elmarasztalásra, amiért többnyire jogszerűtlenül, megalapozatlanul, következetlenül használták a bio, organikus vagy újrahasznosított jelzőket, megjelöléseket.


    A közlemény szerint a vállalkozások egyebek mellett (bevásárló)táska, papírtörlő, kukászsák, felmosószer, öblítő, kábelharisnya „zöldségét” nem tudták meggyőzően, dokumentumokkal igazolni. A nem a termék csomagolásán, hanem a polcon vagy honlapon feltüntetett félrevezető állításokat már ki is javították. Az összes kiszabott bírság túlnyomó hányadát, 600 ezer forintot egy nemzetközi áruházlánc sümegi és szolnoki egységeinek kell megfizetnie megtévesztő gyakorlatuk miatt. Arra nem akadt példa, hogy bármelyik kereskedő visszaélt volna a tanúsító szervezetek nevével, logójával – közölte az ITM.


    A hatóság kétféle női kozmetikumnál külön megnézi, hogy a gyártók okkal büszkélkednek-e a környezetkímélő összetétellel, fenntartható előállítással. A tavaszi vizsgálati forduló eredménye alapján az arckrémek esetében tisztességesen járnak el a hazai vállalkozások. A hajápoló készítmények esetleges „zöldre festését” az október végéig zajló ellenőrzésben leplezhetik le a szakemberek.


    Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár a közlemény szerint elmondta: „A zöld állítások vizsgálata 2021-től beépül a fogyasztóvédelem állandó feladatai közé. Az évente ismétlődő általános áttekintés mellett két kiemelt termékcsoportot önállóan is ellenőrzünk majd. Zöld szempontok mentén alakítjuk a szabályozást: a termék árához igazodóan akár két-háromszor hosszabb jótállási idő tartósabb cikkek forgalmazására ösztönözhet, így csökkentve a hulladékok mennyiségét. Idén januártól teljesen papírmentes lehet a garanciális ügyintézés: a jótállási jegy már digitális formában is kiadható. Ha minden szükséges adat és az elektronikus aláírás szerepel rajta, az elektronikus számlával érvényesíthetjük javítási vagy csereigényünket.”