Az új Macant intenzív teszteknek vetik alá a teljesítmény és a hatékonyság jegyében

Tíz évvel a premierje után a Macan a második modellgeneráció bevezetésének küszöbén áll, ezúttal már teljesen elektromos formában. Az első Porsche modellként, amely az új Premium Platform Electric (PPE) alvázra épül, a SUV teljesen új fejlesztést képvisel. Ennek megfelelően az összes alkatrész és rendszer tökéletes működését vizsgáló tesztek is meglehetősen aprólékosak és szigorúak. A Porsche kiemelten fontosnak tartja az álcázott prototípusokkal történő valós teszteléseket. Ugyanakkor a virtuális világban és a szélcsatornában végzett szimulációk is egyre precízebbek és egyre nagyobb szerepet játszanak. Ez különösen érvényes abban az esetben, ha az új Porsche modellnek nem csak sportosabbnak, de egyúttal hatékonyabbnak is kell lennie.

0,25-ös légellenállási együttható – a formatervezők és az aerodinamikai mérnökök közös vívmánya

„Új modell fejlesztésekor minden a menetdinamikáról és a precizitásról szól. Erről szól a Porsche. Ez van a génjeinkben. De emellett mindig figyelünk a hatékonyságra is. Meg persze a formatervezésre,” meséli Jörg Kerner, a Macan modellsorozatért felelős alelnök.

Az egyik kihívás a sikeres Macan modellsorozat önazonosságának megőrzésében rejlik, amelyet úgy kell teljesíteni, hogy a kimagasló hatékonyságot, ezáltal pedig nagy hatótávot biztosító aerodinamikai követelményeknek is megfeleljünk. Éppen ezért különösen fontos volt, hogy a formatervezői és az aerodinamikai csapatok vezetői már a fejlesztés korai szakaszában szorosan együttműködjenek a tervezőirodában és a Porsche modern szélcsatornájában.

„Az optimális kapcsolat megteremtése a formatervezési elveink és az aerodinamikai mérnökök által megadott specifikációk között komoly kihívást jelentett,” mondta Varga Péter, a Style Porsche formatervezési vezetője. „Szorosan együtt dolgoztunk minden egyes milliméteren, hogy optimális egyensúlyt teremtsünk az esztétika és a funkció között.”

A csapatmunkának köszönhetően a Porsche sikeresen egyesítette a formatervezési géneket a hatótávot optimalizáló aerodinamikával. Mindez ráadásul nem csak a lenyűgöző sziluettben nyilvánul meg, hanem a Porsche Active Aerodynamics (PAA) rendszer részegységeiben és más célzott intézkedésekben is. „Az aktív aerodinamikai elemek jelentősen hozzájárulnak a hatótávhoz,” mondja Thomas Wiegand, az Aerodinamika és aeroakusztika részleg vezetője. „Az autó automatikusan működő hátsó légterelővel és az első légbeömlőknél aktív hűtőlamellákkal rendelkezik.” Emellett a karosszéria alján is vannak változó elemek. A jármű alja lapos és zárt, akárcsak egy versenyautó esetében, még a hátsó tengelynél is. 

Viszont az ottani borítások rugalmasak és kisebb terhelésnél alacsonyabb légellenállásról gondoskodnak – egy innovatív megoldás, amely az áramvonalas, nagy mértékben zárt keréktárcsákkal és az aerodinamikailag is optimalizált abroncsokkal együtt még inkább hozzájárul a nagy hatótávolsághoz. Normál, országúti közlekedés során a Macan automatikusan a legáramvonalasabb formáját veszi fel. A hátsó légterelő Eco helyzetbe áll, az aktív lamellák bezáródnak és a futómű magassága lecsökken. Wiegand és csapata ebben a helyzetben 0,25-ös légellenállási együtthatót mért (korábban 0,35). Mindez pedig az új Macant a világ egyik legáramvonalasabb SUV modelljévé teszi – ami jelentősen befolyásolja a hatékonyságot. Ennek megfelelően az összes változat WLTP szerinti hatótávja 500 kilométer felett lesz.

Gyorstöltés akár 270 kW-tal – minden piaconAz új Macan elektromotorjai a padlóba épített lítium-ion akkumulátorból merítik az energiát, amelynek 100 kWh-s kapacitásából 95 kWh aktívan használható. A PPE platform 800 V-os kialakítása különösen nagy teljesítményű gyorstöltést tesz lehetővé, amelyet a fejlesztési folyamat során világszerte teszteltek. „A fő piacainkon különböző töltési előírások vannak. A tesztelés egyik fő szempontja éppen ezért a különböző helyszínek különböző hálózati feltételeinek ellenőrzése volt prototípusainkkal, szükség esetén tovább adaptálva a technológiát. A töltésnek bárhol és bármikor egyszerűen kell működnie,” mondja Kerner. Az új Macan DC töltési kapacitása a 800 V-ra képes állomásokon eléri a 270 kW-ot. A 400 V-os állomásokon az akkumulátor 10-ről 80 százalékra kevesebb mint 22 perc alatt feltölthető, mivel a nagyfeszültségű átalakító lehetővé teszi, hogy a két, együttesen 800 V-os feszültségen dolgozó akkumulátor különválasztható legyen két 400 V-osra. Mindez kiegészítő magasfeszültségű rásegítő nélkül is különösen hatékony töltést tesz lehetővé, akár 150 kW-tal. Az AC töltés legfeljebb 11 kW-tal lehetséges.

Menetdinamikai tesztek szélsőséges körülmények között

A Porsche az új Macan fejlesztése során nagy hangsúlyt fektetett a márkára jellemző menetdinamika és az ismerős kormányzási érzet megalkotására. A sportautó-gyártó ezen meghatározó képességeit különösen alapos próbák alá vetették. A különböző tesztelési szakaszok célja az új fejlesztésű alkatrészek és rendszerek összehangolása volt, hogy azok stabil és kifinomult működést biztosítsanak. A tartóssági tesztek során a jármű életciklusát szimulálták megterhelő működési viszonyok között, amelyekhez hasonlókat az ügyfelek csak az abszolút határon fognak megtapasztalni. Eddig a teljes mértékben elektromos Macan álcázott prototípusai már több mint három és félmillió tesztkilométert tettek meg tesztpályákon és közutakon.

Annak érdekében, hogy az összes aktív alkatrészt szélsőséges hőmérsékletben és helyzetekben tesztelhessék, a próbautak világszerte számos helyen történnek. „A teljes hőmérsékleti tartományt lefedjük. Skandinávia mínusz 30 Celsius fokos fagyától kezdve egészen a kaliforniai Death Valley 50 fokos hőmérsékletéig,” folytatja Kerner. „Természetesen egy SUV modellnek minden terepen meg kell állnia a helyét. Éppen ezért nem csak közúton, hanem terepen, kavicson, havon és jégen is tesztelünk.” A teljesen elektromos Macan modellek hangsúlyosan hátul hajtó összkerékhajtása minden körülmények között otthon van. 

A Porsche az első és a hátsó tengelyen is kizárólag a legújabb generációs PSM mágneses szinkronmotorokat használja, amelyek 450 kW feletti overboost teljesítményt tesznek lehetővé, emellett pedig kimagasló hatékonysági fokon dolgoznak és optimálisan képesek többször egymás után is ugyanazt a teljesítményt nyújtani. Az elektronikusan vezérelt Porsche Traction Management rendszer szinte valós időben képes a csúcsmodell esetében, Launch Control funkcióval több mint 1000 Nm-es forgatónyomaték ideális elosztására. Annak érdekében, hogy a nagy teljesítmény és kimagasló kényelem közötti kiemelkedően széles tartományt szavatolják – amely a Macan egyik ismérve –, a mérnökök bevetették a kétszelepes légrugózással, hátsó önzáró differenciálművel és elsőként a hátsó kerekek akár 5 fokos elfordulását lehetővé tevő négykerék-kormányzással dolgozó Porsche Active Suspension Management rendszert.