Az év egyik legbiztonságosabb újdonsága a Lexus RX
Az Euro NCAP idei utolsó tesztkörében vizsgázott az új generációs Lexus RX, az emblematikus szabadidőjármű ötödik kiadása. A 2020 óta érvényes, különösen szigorú feltételek szerint végzett vizsgálatokon a legjobbak között szerepelt a nagy crossover.
Az Euro NCAP, az új autók utas- és gyalogosvédelmi képességeit vizsgáló, független szervezet időről időre új tesztfeltételeket vezet be, hogy a technológia fejlődésével lépést tartva mindig a lehető legtöbbet várják el a járművektől. Utoljára 2020-ban módosítottak a vizsgálati paramétereken: új ütközési szituációkat vezettek be; elkezdték vizsgálni a járművek azon képességét, hogy megelőzzék az utasok által egymásnak okozott sérüléseket és a másodlagos ütközéseket; illetve minden korábbinál szélesebb körben és nagyobb hangsúllyal veszik figyelembe a fejlett vezetőtámogató funkciók hatékonyságát.
Ebben a három évben száztizenhét új gépkocsit – többségükben személyautókat és szabadidőjárműveket, de számos kisbuszt, illetve pickupot is – vetettek alá a tucatnyi töréstesztből, laboratóriumban és tesztpályán végzett mérésből álló vizsgálatsorozatnak. A felső kategóriás szabadidőjárművek kategóriáját tizenöten képviselték a mezőnyben, köztük a 2022 nyarán leleplezett, ötödik kiadású Lexus RX.
Az ikonikus crossover, amely a világ első hibrid prémium szabadidőjárművét tudhatja felmenői között, kiválóan teljesített saját osztályában, ugyanakkor olyan vizsgálati terület is volt, amelyen három év alatt egyetlen más típus sem tudott magasabb pontszámot elérni, mint a Lexus RX.
Ami a felnőttutas-védelmet illeti, a Lexus RX-nek nincsenek említésre méltó gyenge pontjai. Az elöl utazók térdét és combcsontját nem fenyegeti súlyos sérülés frontális ütközésnél. Az oldalirányú ütközéses feladatot 100%-os eredménnyel oldotta meg az autó, és ha ketten ülnek elöl, akkor sincs baj, mivel a két első ülés között felfúvódó légzsák hatékonyan óvja meg az utasokat a kölcsönös fejsérüléstől.
Ha hátulról rohannak bele, a Lexus RX ülései és fejtámlái kiváló védelmet nyújtanak az ostorcsapás nyaksérülés ellen. A gyermekek teljes védelemben utazhatnak: pontlevonás nélkül zárta az ütközéses méréseket a Lexus RX, és a gyermekülések beszerelhetőségére, illetve az ehhez kapcsolódó vezetőtájékoztatásra sem lehetett panasz.
A Lexus NX 2022 tavaszán kiemelkedően jól teljesített a gyalogosok és kerékpárosok védelme terén: ez legalább annyira dicséri az ütközéselkerülő rendszereket fejlesztő mérnökök kompetenciáját, mint a GA-K padlólemez energiaelnyelő képességeit, vagy az orr-rész átgondolt kialakítását.
A Lexus RX ugyanerre a platfomra épül, így alapvető adottságai hasonlóak, azonban a nagyobb méreteknek köszönhetően még több hely kínálkozott a mérnököknek ahhoz, hogy ütközésbarát felületeket és elemeket alakítsanak ki. Az eredmény: lenyűgöző 89%-os védelmi szint a közlekedés sérülésnek leginkább kitett résztvevőivel szemben. Ezen a téren egyetlen más típus sem ért el magasabb pontszámot az elmúlt három évben.
A minősítés negyedik oszlopa a vezetőtámogató funkciók választéka és hatékonysága. A Lexus hagyományosan kiemelkedő színvonalú aktív biztonsági rendszereket fejleszt és épít be járműveibe, emberközpontú szemlélete pedig gondoskodik arról, hogy típusai minden esetben az elképzelhető legmagasabb szintű, legszélesebb körű támogatást kínálják vezetőjüknek. Így történt ez a Lexus RX esetében is, amelynek 91%-os eredménye az egyik legmagasabb az idén tesztelt nagy szabadidőjárművek közül.
Az Euro NCAP értékeléseit világszerte mértékadónak tekintik. Ez esetben fokozottan nagy a jelentősége a vizsgálatnak, mivel a vadonatúj RX-et még nem tesztelték más, regionális szervezetek. A most elért eredmények, valamint az elődmodell, illetve a mechanikailag számos ponton rokon új NX kiemelkedően jó nemzetközi biztonsági teljesítménye azonban arra engednek következtetni, hogy az RX modell Észak-Amerikától Japánig, Ausztráliától Latin-Amerikáig a legjobbak között végez majd.
Fotók: Lexus, EuroNCAP