A Volvo Trucks 2025-ben kezdi meg az üzemanyagcellás tehergépjárműveinek fogyasztói tesztelését

A Volvo Trucks-nál már folyik az egyedül vízgőzt kibocsátó, és a dízel járművekkel megegyező, akár 1 100 kilométer hatótávú üzemanyagcellás elektromos tehergépjármű gyakorlati tesztelése. A kísérleti fázis második lépése néhány éven belül keződik, amikor a svéd gyártó megkezdi ügyfelei által, közúton is tesztelni alternatív hajtásláncú járművét.

Az üzemanyagcellás elektromos tehergépjárművek közúti forgalomban történő tesztelése 2025-ben veszi kezdetét Észak-Európában, néhány előre kiválaszott ügyfél bevonásával. Később több ország vásárlói is csatlakoznak majd a tesztüzemhez.
 

A hidrogénnel működő üzemanyagcellás tehergépjárműveket kifejezetten a hosszútávú- és az energiaigényes fuvarfeladatokra szánják, de jó megoldást nyújthatnak azon országokban is, ahol az akkumulátor-infrastruktúra nem elég fejlett.

“Hiszem, hogy a tesztüzem során bebizonyosodik az üzemanyagcellás elektromos tehergépjárművek létjogosultsága. A fogyasztói teszteket kihívást jelentő, kemény időjárási körülmények között fogják végezni, és a teszt során arra is lehetőség adódik, hogy akár 65 tonna terheléssel is kipróbálják a járműveket” – mondja Jessica Sandström, a Volvo Trucks Product Management osztályának ügyvezető alelnöke.


 

A kísérleti fázis célja, hogy a jármű üzemeltetését minden szempontból tüzetesen meg tudják vizsgálni, a mozgó alkatrészektől kezdve a jármű kezelésén át a vezetési élményig.
 

Az üzemanyagcellás technológia lényege, hogy a jármű saját maga állítja elő hidrogénből az elektromos áramot, ahelyett, hogy külső forrásból töltenék fel az akkumulátorokat. A folyamat során termelődő egyetlen melléktermék a vízgőz. A Volvo tehergépjárművei két üzemanyagcellával vannak felszerelve, amelyek 300 kW energia előállítására képesek, és amelynek hidrogénnel történő újratöltése kevesebb, mint 15 percet vesz igénybe.
 

Az üzemanyagcellás technológia jelenleg még gyerekcipőben jár, és a nyilvánvaló előnyök mellett némi kihívást is tartogat, úgy mint a zöld hidrogén* nagy mennyiségben történő előállításának kérdése, és a töltőinfrastruktúra kiépítettsége. A rendelkezésre álló hidrogén hiányának kiküszöbölése érdekében a kísérleti üzem során a megújuló forrásokból származó zöld hidrogén feltöltése a vállalat telephelyén történik.
 

“Arra számítunk, hogy a zöld hidrogén kínálata az elkövetkező években jelentősen nőni fog, hiszen több iparág függ tőle a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. Az üzemanyagcellás tehergépjárművek fontos szerepet fognak betölteni a közeljövőben a hosszútávú- és energiaigényes fuvarfeladatok megoldásában” – teszi hozzá Jessica Sandström.
 

A tesztüzemhez az üzemanyagcellákat a Volvo Csoport és a Daimler Truck AG közös vállalata, a cellcentric biztosítja. A cellcentric Európa legnagyobb, célzottan a tehergépjárművek számára kifejlesztett üzemanyagcella-gyártó telephelyét tervezi megépíteni.
 

* A zöld hidrogént kizárólag megújuló energiaforrások, mint a szél-, a víz- és a napenergia  felhasználásával állítják elő.