A Toyota teljesítette a folyékony hidrogénüzemű versenyautó világelső tesztjét

A folyékony hidrogén energiasűrűbb, mint a gáznemű alternatívája, de -423 °F-on kell tárolni

A múlt hónap végén a japán Fuji Speedway-en a Super Taikyu tesztüzem résztvevői először láthatták, hogy egy nagy autógyártó folyékony hidrogénnel hajtott versenyautót.

Ha a szóban forgó Toyota Corolla és annak kék-sárga kockás festése ismerősnek tűnik, az azért van, mert a Toyota korábban is futotta az autót. És hidrogénnel üzemeltették, de a motorja eddig mindig gáznemű hidrogénnel működött.

„A belső égésű motor jövőjének megteremtéséért küzdünk egy olyan technológiával, amelyet az autók számára megvalósíthatatlannak ítélünk a -253 °C-os (-423 °F) feltérképezetlen területen” – magyarázta Masahiro Sasaki, az autó sofőrje. „Bár még mindig vannak akadályok, akárcsak a gáznemű hidrogén esetében, reméljük, hogy a versenypályán végzett agilis fejlődésünk visszaköszön a mindennapi autókban.”

A csapat abban reménykedik, hogy az autót olyan szintre fejlesztik, hogy versenyezhessenek a 2023-as Super Taikyu versenyszezonban, amely még ebben a hónapban kezdődik. Ennek érdekében az autó három edzést futott februárban, valódi versenykörülményeket szimulálva, és megosztotta a pályát más versenyautóval.

Ráadásul az autót meghatározott időn belül kellett tankolni, ami a folyékony hidrogén egyik kihívása és előnye. A folyékony tüzelőanyag általában energiasűrűbb, mint a gáz, ami egy autó esetében segít a hatótávolság növelésében. Ez a szó szoros értelmében az üzemanyagot is csökkenti, ami azt jelenti, hogy kevesebb teherautóra van szükség ahhoz, hogy az állomásokra eljuttassák.

Ezenkívül a folyékony hidrogént nem kell nyomás alá helyezni, ami azt jelenti, hogy nagyobb a tervezési szabadság az üzemanyagtartályoknál, ami a csomagolás szempontjából hasznos. Ez azt is jelenti, hogy a tankolás könnyebben elvégezhető, ami versenykontextusban előnyös, mivel több autót is meg lehet tölteni egymás után.

A Sasaki utalása szerint azonban a hidrogén folyékony halmazállapotban tartása azt jelenti, hogy tankolás és tárolás során -253 °C-ra (-423 °F) kell hűteni, ami sajátos kihívást jelent. A mérnököknek meg kell küzdeniük a hidrogén természetes elpárolgásával is, ahogy a tartályok felmelegszenek.

A Toyota a Super Taikyu versenysorozat felhasználását tervezi, hogy elkezdjen megoldást találni ezekre a nehézségekre. Ezt 2022 márciusában kezdte el egy hasonló Corolla-val, amelynek motorját (egy GR Yaristól kölcsönözve) gázhalmazállapotú hidrogénnel való működésre hangolták.

A Toyota azzal érvel, hogy a nulla kibocsátású üzemanyagok széles skálájának kifejlesztésén való munka jobban segíti a világot a fosszilis tüzelőanyag-használati szokások felszámolásában. A kritikusok azonban fenntartják, hogy a világ személygépjármű-flottáját az elektromos járművekkel lehet a legjobban táplálni, miközben ezeket a kevésbé bőséges, de nagyobb hatótávolságú üzemanyagokat meg kell menteni a repülőgépek, teherautók és más olyan iparágak számára, amelyeket nem lehet könnyen villamosítani.

carscoops & google fordító