A teszt alapján a LED fényszoró jobb

Valóban jobb a LED fényszóró, vagy csak divatból mondják ezt?

Napjainkban egyre több új autó már LED fényszórókkal, s nem pedig az eddig általánosan alkalmazott hagyományos halogénizzókkal érkezik az autószalonokba, majd kerül ki a forgalomba. És ez nem csak a prémium modellekre, hanem a középkategóriájú, a legtöbbek által keresett típusokra is jellemző. Amellett, hogy a LED fényforrások energia felhasználása köztudottan nagyságrendekkel alacsonyabb a halogénizzókhoz képest, valóban többet produkálnak az éjszakai vezetés során?

Az ADAC (Általános Német Automobil Klub) 2020 őszén két azonos típusú személygépkocsival vizsgálta meg ezt a kérdést, amikor az egyik BMW-be halogén, a másikba pedig LED fényszórót szereltek.

A dinamikus, azaz a jármű vezetésével végrehajtott kísérlet eredménye az lett, hogy a LED fényszóró:
– egyértelműen fehérebb, ragyogó fényt bocsát ki,
– az általa nyújtott látótávolság hosszabb a halogén izzókhoz képest,
– a megvilágított területen a személyek és tárgyak kontrasztosabban láthatók, ezáltal könnyebben felismerhetők,
– a járművezető látását és helyzetfelismerését zavaró „foltok” nem gátolják,
– mindezek által a LED fényszórók alkalmazása nagyobb biztonságot jelent.

A végrehajtott éjszakai tesztvezetések során a LED fényszóró jobban fókuszálva bocsátotta ki a fényt, és mintegy 40 m-rel hosszabb szakaszon világította meg az út jobb szélét.

Ez minden szempontból jelentős előnynek számít, míg a kivilágítatlan gyalogosok és kerékpárosok szempontjából egyenesen életmentő lehet.

Végezetül a LED fényszóró további előnye a többszörösen hosszabb élettartam volt, amit nagyjából 2500 órában adtak meg. Ezzel szemben a halogén izzó működési idejét mintegy 550 óra.

Hungarian Police Rallye Team & Baleset-megelőzés

READ  ADAC idei téligumi-tesztjén a Bridgestone Blizzak LM005 abroncsa lett a kategóriaelső