A 2022-es Lexus GX 460 egy régi iskola, amelyre támaszkodhat
A 2022-es Lexus GX 460 egyedülálló SUV társai között. Ez leginkább annak a ténynek köszönhető, hogy ezt a második generációt egészen 2009-ben mutatták be, először Kínában, majd a következő évben Észak-Amerikában, szoros rokonságban a Toyota 4Runnerrel, valamint a globális piacon lévő Toyota Land Cruiser Prado-val. Kora ellenére a márka egyik legnépszerűbb modellje lett.
Tavaly 15 százalékkal nőtt a teljes eladások az előzőhöz képest, bár idén októberig a kiszállítások 6,2 százalékkal csökkentek 2021-hez képest. Mégis, miért özönlenek még mindig az emberek erre a régi iskolai SUV-ra? Elvittünk egyet egy 2000 mérföldes útra, hátha megtudjuk. Így alakult a GX 460 ennyi mérföld után.
Agresszív és szögletes
› Típus: 2022 Lexus GX 460
› Kezdő MSRP: 57 275 USD
› Erőátvitel: 4,6 literes V8 l 6 sebességes automata l négykerék-hajtás
› Teljesítmény: 301 LE (224 kW) l 329 lb-ft nyomaték (445 Nm)
› EPA: 15 MPG City / 19 MPG Highway / 16 MPG kombinált
A GX-nek van jelenléte. Az elülső „Spindle” hűtőrács a legszembetűnőbb jellemzője. Erről a pontról visszafelé áramlik kemény szögekkel és éles tervezési részletekkel, amelyek kisimulnak, ahogy áthaladnak a test hosszán. A hátsó sárvédők például sokkal puhábbak, mint az első. Ennek ellenére a hátsó rész nem teljesen mentes a merev formáktól. A hátsó ablak és a hátsó lámpák mindent megtesznek azért, hogy ennek a SUV-nak a két végét összehozzák.
A legtöbb GX-hez 18 colos kerekek tartoznak, de a felső luxuskivitelhez még 19 is tartozik. Ennek apropóján egy lépéssel lejjebb mentünk, a Black Line Special Editionnél. Fekete tetőborítás, sötét króm külső díszítések, fekete díszítésű 18 colos kerekek, egyedi lökhárítók és fekete kőrisfával díszített belső tér kapott helyet.
Mint akit nem nagyon érdekelnek az ekkora SUV-k, ez az egyhetes utazás alatt megnőtt bennem. Minden utas pozitívan nyilatkozott róla. A GX természetesen nem teszi olyan nyilvánvalóvá, hogy egy platformon osztozik a Toyota 4Runnerrel.
Ismerős családi hely
A GX 460 hozzájárul a Lexus hírnevéhez a kiváló minőségű belső terei miatt. A panelrések szűkek, a kapcsolókészülék használata jó érzés, az apró részletek kellemesek a szemnek és a tapintásnak. A vezetőülés a kerék mindkét oldalán jól felcímkézett gomboknak, gomboknak és kapcsolóknak, valamint magának a keréknek a vezérlési központnak tűnik.
Az első és a második sorban található fekete kőrisfa díszítőelem is remekül néz ki és jól érzi magát. Az egész kabin kiváló hangtompítást biztosít. Hihetetlenül csendes, függetlenül a sebességtől és a külső körülményektől. A hangrendszer is jó, de a trackpad-et és a régebbi, 10,3 hüvelykes infotainment rendszert elhagynánk a legújabb Lexus RX-ben, ha lehetséges.
Az ülés kissé vegyes táska. Az elülső székek nagyon megtámasztóak, és a szegmens legagresszívebb támasztékai közé tartoznak. Ez a megerősítés egy kicsit széles számomra, de a szélesebb emberek biztosan értékelni fogják. Szívesen látnánk több beállítást a Lexustól, mivel tesztjárművünk 8 irányban elektromosan állítható ülésekkel rendelkezik, és a legtöbb rivális sokkal tovább megy annak érdekében, hogy az üléseket a vezetőjükhöz igazítsák. Ennek ellenére az elülső utasok elég könnyen kényelmesen érezhették magukat a hosszú utazás során.
Hajtott: A 2023-as Lexus RX ismét megemeli a crossover lécet, miközben ledobta a V6-ot
A második sor külső ülései is nagyon jók. Bár nincs belőlük az erőbeállítás, továbbra is négy irányban állíthatóak kézi csúszdákkal és manuálisan dönthető háttámlával. A második sorban lévő lábtér is nagyszerű, részben a karcsúsított első üléstámláknak köszönhetően, amelyek térdteret biztosítanak. A hátsó középső ülés kissé durva, ha őszintén szólunk. Nem olyan jól párnázott, és mivel összesen öten voltunk a csapatunkban, ez azt jelentette, hogy a harmadik sort használjuk az ülőhelyekre, a rakomány helyett.
Ez a harmadik sor szűk a legtöbb felnőtt számára. Még szűkebb, ha a hely egy részét rakomány számára is ki kell használni. És ez azért van így, mert a GX 460 harmadik sorával feljebb szinte semmi sem maradt mögötte. Sikerült néhány bicikli kereket, egy kerékpárjavító állványt és néhány egyéb különféle eszközt berakni abba a helyre, de semmi mást. Ha mindhárom sor a helyén van, csak 11,6 köbláb tárolóhely van ott hátul.
Egy dolog, amit elhelyezkedéstől függetlenül dicsérhetünk a GX 460-ban, az a klímaberendezés. Persze lehet, hogy csak három zóna van, de a rendszer egyszerre erős és csendes. A tetőre szerelhető klímaventilátorok szintén növelik a hatékonyságot. A GX általános élménye a legmagasabb szintű kényelem és nyugalom. Ez egy szigetelt és hangulatos hely az időtöltésre, különösen, ha a harmadik sorban vagy a csomagokkal melletted.
Egy szívó V8-as
Nyújtsa fel a GX 460 nagyon nagy motorháztetőjét, és sok műanyagot fog találni. Alatta egy 4,6 literes V8-as található, amely 301 LE-t (224 kW) és 329 lb-ft (445 Nm) nyomatékot ad le. Hatsebességes automata sebességváltón keresztül juttatja el az erőt mind a négy kerékhez. A GX többi aspektusához hasonlóan papíron is elavultnak tűnik. Az EPA becslése szerint 15 mpg a városban és 19 az autópályán. Ez csak 16 mpg-hez elegendő.
Megerősíthetjük, hogy ezek a számok pontosak. Valójában valamivel többet húz, mint 19 mpg az autópályán, ha nagyon óvatos vagy. Örülünk, hogy nincs rosszabb. A riválisok, mint például a Genesis GV80, a leginkább üzemanyagra éhes konfigurációban, az EPA becslése szerint például 18 mpg-t kapnak városban és 23-at autópályán.
Meglepetésünkre a V8 közel sem tűnik olyan öregnek, mint azt a statisztikák sugallják. A városban és az autópályán azt találtuk, hogy nagyon sima, nyomatékban gazdag és kifizetődő. Lassabb sebességről üsse meg erősen, és eltart egy-két pillanatig, hogy visszakapcsoljon. Ha már az optimális fokozatban van, akkora méretéhez képest elég gyors. Ezt a rendszert úgy kapcsolhatja be, hogy a régi váltókart „Sport” állásba állítja, és lefelé kapcsol, mielőtt megnyomná a pedált. Ha valami lassítja a GX-et, az a sebességváltó, nem a motor.
Kifinomult menetvezérlés
Leegyszerűsítve, a 2022-es Lexus GX 460 könnyen pilotálható. Ez igaz, függetlenül attól, hogy az utazás rövid és édes, vagy szó szerint több államot ölel fel egyszerre. A könnyedség nagy része a kifinomult vezetési dinamikának köszönhető. Lehet, hogy ez egy két és fél tonnás behemót, de nem érzi annak. Nem lebeg és nem ugrik az úton. Könnyebbnek és kisebbnek érzi magát, mint amilyen valójában. Ennek egy része a kiváló kinematikus dinamikus felfüggesztési rendszernek (KDSS) adódik.
Leegyszerűsítve: a rögzített stabilizátorrudak helyett a GX osztott stabilizátorrudakat használ, amelyek automatikusan, valós időben vezérelhetők az úttartási képesség vagy a terepen történő csuklósság növelése érdekében. Megdöbbentő az az élmény, amikor az autópályás sebességről a tereppályára váltunk, anélkül, hogy a menetkényelemben jelentős különbségeket tapasztaltunk volna. Ez egy fantasztikus rendszer, amelyről külön cikkünk van.
És ez az SUV azon képessége, hogy meghódítsa mind a járdát, mind az ösvényeket, ami kiemeli a maga területén. Persze van néhány másik, amely képes elvégezni ugyanazokat a feladatokat. És néhánynak jobb tulajdonságai vannak. A GX-nek azonban az évtizedek során felépített hardcore megbízhatósága bizonyított. Ez önmagában nagyon sokat ér.
Ráadásul a terepjárók kormányzása az első kerekek intuitív válaszaival találkozik. A gáz- és fékpedál szintén kiszámítható és ügyes visszacsatolást és vezérlést biztosít. Ez nem azt jelenti, hogy ezek a rendszerek tökéletesek, de sokkal jobb élményt nyújtottak, mint azt eredetileg vártuk. Az azonos szegmens hasonló járműveihez képest a GX nagyon keveset ad fel közúti élményét illetően, és a szó szoros értelmében elhajt a többiektől a tereppályákon.
Biztonsági felszerelés
A felszereltségtől függetlenül minden 2022-es GX 460-ban megtalálható a Lexus Safety System+ csomagja. Tartalmazza a dinamikus sebességtartó automatikát, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, az ütközés előtti rendszert gyalogosérzékelővel, az intuitív parkolási asszisztenst és az automatikus távolsági fényszórókat. Utazásunk során lehetőségünk nyílt kipróbálni ezen funkciók többségét, és a legtöbb nagyon jól működik.
A jó teljesítményt nyújtók listája a dinamikus tempomattal kezdődik. Több távolságbeállítással rendelkezik, és minden beállításban zökkenőmentesen működik. Tetszett nekünk az ütközés előtti rendszer is, amely különösen jól működött tolatáskor. Nemcsak észleli az átkelő forgalmat, de figyelmeztetett minket a gyalogos átkelésre, ahogy kell.
Az automata távolsági fényszórók kicsit vegyesek voltak. Egyáltalán nincs késleltetésük, így abban a pillanatban, amikor meglátnak egy helyet, ahol a fényforrásokat használhatják, felbukkannak. Ebbe beletartoznak azok a pillanatok is, amikor egy szembejövő autót nagyon jól lát a vezető, de a rendszer még nem. Az eredmény olykor villogó és villogó távolsági fényszórók, amikor egyszerűen nem megfelelőek. Ugyanakkor, amikor több száz mérföldet tettünk meg az autópályán, jó volt beállítani és elfelejteni őket.
Az egyetlen kiábrándító funkció a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés volt, amely úgy tűnt, megvan a maga esze. Időnként azonnal riaszt, amikor megérintette a sávjelzőt, máskor pedig nem csinált semmit, amikor jelzés nélkül navigáltunk egyik sávból a másikba. Érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb riválisnak több biztonsági technológiája van a sávtartó asszisztenstől vagy a navigációs alapú dinamikus sebességtartó automatikától, amely lassít a kanyarokban.
Az ítélet
A 2022-es Lexus GX nem rendelkezik a piacon elérhető legcsodálatosabb új technológiával. Nincs üzemanyag-szippantó futurisztikus hajtáslánca. És nem drámaian olcsóbb, mint a riválisok, hogy pótolja a hiányosságait. Amit azonban kínál, nem lehet könnyen figyelmen kívül hagyni. És ez a sziklaszilárd megbízhatóság és ismertség.
A tulajdonosoknak nem kell attól tartaniuk, hogy valamelyik divatos funkció váratlanul meghibásodik. És ebbe beletartoznak azok is, akik azt tervezik, hogy GX-jüket messzire terepre viszik. Ezek a tulajdonságok jelentős tényezők, amelyek hozzájárulnak a GX magas maradványértékéhez, és miért az egyik legjobb terepjáró azok számára, akik a garancia lejárta után még sokáig meg akarják tartani.
Stephen Rivers / Carscoops