A Volvo videojáték technológián alapuló „tökéletes autós szimulátorral” tesztel
A Volvo Cars berkein belül csak úgy emlegetik, a „tökéletes autós szimulátor”, ám ez a különleges berendezés a legkevésbé sem arra szolgál, hogy a vállalat mérnökei munkaidő után kikapcsolódhassanak.
A svéd autógyártó forradalmian újszerű, vegyes valóságot alkalmazó szimulátora a közlekedésbiztonság és az autonóm mobilitás terén tesz lehetővé ugrásszerű fejlődést.
A mozgó vezetőüléssel, haptikus visszajelzésű kormánykerékkel és egy kristálytiszta képet adó VR szemüveggel felszerelt szimulátortól a profi gamereket is elfogná a sárga irigység, a Volvo Cars berendezése azonban új értelmet ad a szimulátor fogalmának: az általa átélhető élmény ugyanis nehezen megkülönböztethető a valóságtól. Pont ez a lényege.
A valós idejű 3D fejlesztési platformok piacán vezető szerepet betöltő Unity, valamint a virtuális és vegyes valóság finn szakértőinek számító Varjo biztosította azt az élvonalbeli technológiát, amelynek segítségével valós autót vezethetünk valós utakon. A rendszer teljesen élethű, nagyfelbontású 3D grafikákat, kiterjesztett valóságú szemüveget, valamint a virtuális valóságból haptikus visszajelzést biztosító, az egész testfelületet beborító Teslasuit öltözetet alkalmaz, miközben mérni is képes a felhasználó testi reakcióit.
A szoftver és hardver ezen kombinációja lehetővé teszi a Volvo Cars mérnökei számára, hogy valós tesztpályán vagy útszakaszon, valós autót használva szimuláljanak végtelen számú forgalmi helyzetet – mindezt teljes biztonságban. A mérnökök olyan értékes információkat nyerhetnek az emberek és az autó közötti interakcióból, amelyek elősegíthetik az új biztonsági, vezetőtámogató és autonóm vezetési funkciók fejlesztését.
A tesztelők képzeletbeli aktív biztonsági és vezetőtámogató funkciókat, még meg sem valósított autonóm vezetési felületeket, leendő autómodelleket és egyéb szituációkat élhetnek át, tapasztalhatnak meg. A rendszer valós tesztpályákon és útszakaszokon vagy a laboratóriumban egyaránt használható; minden helyzet teljes mértékben testre szabható. A technológiában rejlő lehetőségek szó szerint végtelenek.
A Volvo Cars „tökéletes autós szimulátorának” működését tegnap mutatták be a Volvo Nyílt Innovációs Arénájából élőben közvetített eseményen, amelynek házigazdái a vállalat innovációs szakértői voltak.
Tavaly a Volvo Cars és a Varjo az autóiparban elsőként tették lehetővé, hogy a tesztpilóták vegyes valóságú szemüveget viselve vezessenek egy valódi autót. Ezt az együttműködést bővítették most ki a Unity, valamint a haptikus visszajelzésű öltözéket gyártó Teslasuit bevonásával.
Ez lehetővé teszi, hogy a Volvo Cars biztonságos környezetben teszteljen valós emberi reakciókat, méghozzá a tényleges tesztek költségeinek töredékéért, véli Casper Wickman, aki a Volvo Cars nyílt innovációs arénájának felhasználói élményekért felelős vezetőjeként egyike volt a rendezvény házigazdáinak.
„Azáltal, hogy olyan nagyszerű vállalatokkal dolgozhatunk együtt, mint a Varjo, a Unity vagy a Teslasuit, anélkül élhettünk át számtalan, tökéletesen valóságosnak tűnő és érződő szituációt, hogy bármilyen tesztlétesítményt kellett volna felépítenünk.” – mondta Casper Wickman. „A technológia lehetővé teszi számunkra, hogy valódi autókat vezessünk valódinak látszó és érződő forgalmi helyzetekben, amelyeket azonban egyetlen gombnyomással megváltoztathatunk.”
Az autók biztonsági rendszereinek – például ütközés-elkerülő technológiák – fejlesztése során elengedhetetlen a tesztelés. Az ilyen rendszerek valós életben történő tesztelése azonban veszélyes, időigényes és igen költséges. A virtuális és vegyes valóságú szimulációk révén ugyanakkor teljességgel élethű környezetekben végezhetünk maximálisan biztonságos teszteket, méghozzá anélkül, hogy kézzel fogható prototípusokat kellene építenünk, vagy bonyolult helyzeteket kialakítanunk.
„Az élvonalbeli technológia alkalmazásával nem csak feltérképezzük, hogy a jövőben hogyan építhetünk minél biztonságosabb autókat, de úttörő szerepet vállalva meg is valósítjuk ezeket az elméleteket. Nagyszerű érzés, hogy részt vehetünk ebben a folyamatban.” – zárta gondolatait Casper Wickman.
Alkalmazott technológiák
Varjo vegyes valóságú szemüveg
A Volvo Cars és a Varjo tavaly az autóiparban elsőként tették lehetővé, hogy vegyes valóságú szemüveget hordva valódi autót vezethessünk. A Varjo XR-1 Developer Edition szemüveg videokamerák segítségével valósítja meg a vegyes valóságot, nagyfelbontásban jelenítve meg a vegyes vagy virtuális valóságot. A Varjo XR-1 szemüvegben az Unity környezetében létrehozott tárgyak és környezetek tökéletesen egyesíthetők a valódi világról készített felvételekkel.
Teslasuit
Az erőhatások, rezgések vagy mozgások révén megvalósuló haptikus technológia a virtuális világban végzett tevékenységek során pontosan imitálja a tapintás érzését. A Teslasuit fejlett, teljes testet borító haptikus öltözékét viselő tesztpilóták pontosan érzékelik azoknak az erőhatásoknak a csillapított változatát, amelyek egy ütközés során ébrednének, ugyanakkor soha nincsenek veszélyben. Az öltözék lehetővé teszi a Volvo mérnökei számára, hogy kritikus helyzetben megfigyeljék a pilóták izomreakcióit, stressz-szintjét és pulzusszámát, és az így megszerzett ismereteket felhasználva olyan új generációs biztonsági rendszereket hozzanak létre, amelyek segítenek elkerülni vagy enyhíteni a veszélyes helyzeteket.
Unity Simulation Engines
A szimulációs helyzeteket a Unity legmodernebb valós idejű 3D szoftverje segítségével hozzák létre. A Unity nevéhez köthető a világ egyik legsikeresebb videojáték-fejlesztő platformja. A Unity alkalmazásával a Volvo szakértői szimulációkban használható, virtuális környezetet és tárgyakat hozhatnak létre, vagy elhelyezhetik bármely Volvo gépkocsi tökéletesen pontos, háromdimenziós mását egy tetszőleges virtuális környezetben, hogy a legkülönbözőbb helyszíneken, illetve fényviszony és időjárási körülmények között figyelhessék meg annak formatervét.