15 SUV-ból 13 rossz értékelést kapott az új IIHS hátsó ülések töréstesztjén

Csak a Ford Escape és a Volvo XC40 tett eleget a hátsó utasok védelmében

Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) közzétette frissített első átfedési töréstesztjének eredményeit, amely az ütközésnek a hátsó ülésen ülőkre gyakorolt hatásait vizsgálja, és az eredmények riasztóak.

A 15 új kis SUV tesztjén mindössze kettő kapott „Jó” minősítést az intézet összes új kritériuma alapján. Ezek a Ford Escape és a Volvo XC40, míg az összes többi (az alábbiakban felsorolva) valamilyen szempontból hiányosnak bizonyult, és nem nyújtottak megfelelő védelmet az IIHS által vizsgált négy mérési kategória közül legalább az egyikben.

Az új tesztet úgy alakították ki, hogy a fogyasztók több információt kapjanak az utasok biztonságáról a hátsó ülésen utazók balesete esetén. Az IIHS szerint ez különösen sürgős kiegészítés volt a rendszerben, mivel a hátsó ülésen ülők általában kisgyermekek vagy idősek, akik már amúgy is sebezhetőek.

A „Jó” minősítés megszerzéséhez a második sorban lévő próbabábu érzékelőinek nem kellett túllépniük a fej, a nyak, a mellkas, a has vagy a comb sérülésének túlzott kockázatát jelző határértékeket. A légzsákoknak azt is meg kellett akadályozniuk, hogy a próbababák feje kemény felülettel, például az ablakokkal vagy az üléstámlával érintkezzen.

Talán még ennél is fontosabb, hogy a biztonsági öveknek meg kellett akadályozniuk, hogy a próbababák „lemerüljenek”, ez az állapot, amikor az utas előre és a kétpontos öv alá csúszik, ami hasi sérüléseket okoz. A teszt során egy új nyomásérzékelőt is bevezetnek a mellkasban, amely figyelemmel kíséri a törzs sérülésének kockázatát.

„A valós baleseteknél a mellkasi sérülések a leggyakoribb súlyos hátsó üléssérülések a felnőtteknél, ezért ez a fő szempont” – mondta Sushant Jagtap, az IIHS kutatómérnöke, aki az új teszt kidolgozásában segédkezett.

Valójában ez rontotta a Toyota RAV4 értékelését. Az Escape-hez és az XC40-hez hasonlóan a SUV is jól teljesített a legtöbb kritériumban, de pontokat kapott, mert a második sorban ülő utas öve az ideális helyzetéből a hasra mozdult el. A lecsúszás következtében a próbabábu feje a függönylégzsák alá is becsúszott, így az utasok még nagyobb sérülésveszélyt jelentettek.
hirdetés görgetése a folytatáshoz

Az Audi Q3, a Nissan Rogue és a Subaru Forester „marginális” eredményt ért el a mellkassérülés kockázatának vizsgálatán. A kilenc „rossz” besorolású jármű pedig a Buick Encore, a Chevrolet Equinox, a Honda CR-V, a Honda HR-V, a Hyundai Tucson, a Jeep Compass, a Jeep Renegade, a Mazda CX-5 és a Mitsubishi Eclipse Cross.

Ezeknek a járműveknek a hibái a biztonsági övektől kezdve, amelyek túl nagy nyomást gyakoroltak a próbabábukra, egészen a légzsák és a szélvédő közé kerülő próbabábu fejéig terjednek, és a Jeep Renegade esetében a próbabábu feje a C-oszlopnak ütközött.

Valamennyi járműre azért esett a választás, mert a korábban lefolytatott első átfedési teszt során mindegyik „Jó” minősítést kapott. Most, hogy a tesztüzem pontosan ugyanúgy zajlik, a hátsó ülésre egy próbababát leszámítva, mindössze ketten tudták fenntartani ezt az értékelést.

“Az eredeti mérsékelt átfedési teszt volt az első értékelésünk és az intézet töréstesztelési programjának kulcsa” – mondta David Harkey, az IIHS elnöke. „Az autógyártók fejlesztéseinek köszönhetően a legtöbb jármű sofőrje ma közel 50 százalékkal kisebb valószínűséggel hal meg frontális balesetben, mint 25 évvel ezelőtt. Frissített tesztünk kihívást jelent a gyártóknak, hogy ugyanezeket az előnyöket a hátsó ülésen is megtegyék. Az Escape és az XC40 kiváló teljesítménye azt mutatja, hogy ez lehetséges.”