Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Versenykörülmények között teszteli folyékony hidrogén hajtású technológiáját a Toyota

A világ elsőszámú környezetbarát autógyártójaként ismert Toyota világszerte immár nem kevesebb, mint 23,5 millió részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) autót értékesített, ám multitechnológiás megközelítésének fontos pillérét képezi a hidrogén belsőégésű és az úgynevezett e-üzemanyagokat használó technológia is. A japán autógyártó ugyanakkor sokakat megdöbbentett, amikor bejelentette, hogy folyékony hidrogénnel hajtott GR Corolla versenyautó prototípusa is részt vesz a Super Taikyu Fuji 24 órás versenyen, amelyre két héttel ezelőtt, május 26. és 28. között került sor. A GR Corolla H2 a világ első autója, amely folyékony hidrogén üzemanyaggal versenyez: a folyékony hidrogén használata lehetővé teszi, hogy a bokszokban tankolják meg az autót a versenytársak mellett. A versenyen való részvétel a H2, azaz hidrogénnel hajtott belsőégésű motorok fejlesztési programjának kulcsfontosságú részét képezi.

A Toyota Motor Corporationa 2023-as ENEOS Super Taikyu Series 2. fordulójában, május 26. és 28. között a NAPAC Fuji SUPER TEC 24 órás megmérettetésen pályára küldte a 32-es rajtszámú ORC ROOKIE GR Corolla H2 Concept (hidrogénüzemű GR Corolla) versenyautót, amelyet folyékony hidrogénnel tankoltak. Ez volt az első alkalom, hogy egy jármű folyékony hidrogénnel versenyzett. 2021 májusa óta a Toyota egy hasonló hidrogénüzemű GR Corolla H2 Concept modellel versenyzett Japánban, de gáznemű hidrogén felhasználásával. A folyékony hidrogénre való átállás nagy előrelépést jelent a fejlesztésben, és versenyképesebbé teszi az autót. A folyékony hidrogén a bokszkiállásokat is gyorsabbá és hatékonyabbá teszi, mivel a tankolás ugyanabban a bokszutcában történhet, mint a benzinüzemű járművek esetén. A folyékony hidrogén üzemanyagként való felhasználásával a sűrített gáz halmazállapotú hidrogén előállításához korábban szükséges berendezésekre – például kompresszorokra és a hidrogén hűtésére szolgáló előhűtőkre – már nincs szükség. Ennek eredményeként az töltőállomás telepítéséhez szükséges terület négyszer kisebb lehet a gáznemű hidrogén állomásokéhoz képest. Ezen túlmenően, mivel a feltöltéskor már nincs szükség nyomás alá helyezésére, több jármű is feltölthető egymás után. Az elmúlt két hónap során a GR Corolla H2 Concept tömegét több mint 50 kilogrammal csökkentették, aminek eredményeként jobb köridőre lett képes, mint az először 2021 májusában versenyző, gáznemű hidrogénnel hajtott GR Corolla. A Toyota motorsport tevékenységei révén számos partner támogatásával folytatta a fejlesztéseket és javításokat, ami lehetővé tette a Fuji 24 órás versenyen való részvételt. A GR Corolla H2 Concept üzemanyag-ellátó rendszerét a gáznemű hidrogénről folyékony hidrogénre való átállással kapcsolatban módosították. A motor azonban ugyanúgy működik, mint amikor a járművet gáz halmazállapotú hidrogénnel hajtották. Ráadásul, mivel nőtt az energiasűrűség az üzemanyag folyékony hidrogénre cserélésével, a hatótávolság megduplázódott, miközben a feltöltés ideje nem változott a korábbihoz képest (kb. 1,5 perc). A Toyota törekszik, hogy a fejlesztési program előrehaladásával még tovább javítsa a motor teljesítményét, hatótávját és töltési idejét. Magát a folyékony hidrogént -253 Celsius foknál alacsonyabb hőmérsékleten kell tartani a töltés és tárolás során. Ez egyedülálló kihívásokat jelent olyan területeken, mint az üzemanyag-szivattyú kifejlesztése – amelynek alacsony hőmérsékletű környezetben kell működnie a hidrogén tartályokból történő természetes elpárolgásának megakadályozása miatt –, valamint a járművekbe épített hidrogéntartályokra vonatkozó előírásoknak való megfelelés. A Toyota továbbra is azon dolgozik, hogy a hidrogén előállítása, szállítása és felhasználása terén partnereivel együttműködve leküzdje ezeket a kihívásokat. Mind a gáznemű, mind a folyékony hidrogénnek egyedi előnyei és kihívásai vannak, a gáznemű hidrogén előnye, hogy egyszerűbb rendszerkonfigurációval rendelkezik.

A Toyota továbbra is a gáz halmazállapotú és a folyékony hidrogén fejlesztésére fog összpontosítani, hogy növelje az üzemanyag-ellátási lehetőségeket és a lehető legtöbbet hozza ki a különböző lehetőségek egyedi jellemzőiből.

A folyékony hidrogén előnyeiA folyékony hidrogénnel kapcsolatos kihívások
Megnövelt energiasűrűség és hatótávolság-253C alatti hőmérsékleten kell tartani
Kisebb hidrogénállomások (a bokszban tölthetők)A hidrogén elpárolgásának megakadályozása a tartályban lévő hő miatt
Nem kell nyomás alá helyezni, így több jármű egymás után újratölthetőÜzemanyag-szivattyú, amely képes -253C alatt működni

A hidrogén fontos üzemanyag a legmagasabb szintű motorsport sorozatok karbonsemleges jövőjének biztosításában

Az ENEOS Super Taikyu 24 órás versenyen a Toyota elnöke, Koji Sato és az ACO elnöke, Pierre Fillon felvázolták a karbonsemleges versenyautók jövőjét a legendás Le Mans 24 órás versenyen. Ennek az izgalmas fejlesztésnek köszönhetően a hidrogént üzemanyagként használják majd fel a motorsportok csúcskategóriáiban – akár üzemanyagcellás rendszerrel kombinálva, akár belső égésű motorokon keresztül, ahogy azt a GR Corolla H2 Concept esetén. Erről a fejlesztésről még ezen a héten, a Le Mans 24 órás versenyen közölnek további részleteket.

Közös kutatások megkezdése egyetemekkel a hidrogénmotorok tömegének további csökkentése érdekében

A Toyota számos partnere együttműködésének köszönhetően versenyezhet az idei Fuji 24 órás versenyen a folyékony hidrogénüzemű GR Corolla HR Concepttel. Továbbra is közös kutatást folytat a márka a Kiotói Egyetemmel, a Tokiói Egyetemmel és a Waseda Egyetemmel a folyékony hidrogénrendszerek tömegének és méretének csökkentésére szolgáló technológiákról, hogy a jövőben egyre jobb autókat hozzon létre.

Közösen kutatott technológiaEgyetem
Szupravezető motortechnológia autóipari folyékony hidrogén-szivattyúkhozKiotói Egyetem・Tokiói Egyetem・Waseda Egyetem
Centrifugális szivattyús technológia folyékony hidrogénhez autóipari használatraWaseda Egyetem

A Toyota továbbra is komoly erőfeszítéseket tesz partnereivel, köztük nem csak vállalatokkal és önkormányzatokkal, hanem egyetemekkel is a karbonsemleges társadalom megvalósítása érdekében. Továbbra is együttműködik partnereivel annak érdekében, hogy a többutas megközelítése alapján bővítse a lehetőségeket, és így megfeleljen az ügyfelek igényeinek világszerte.