Vezeték nélküli töltőrendszert tesztel a Volvo
A Volvo Cars éles, városi környezetben, integrálva tesztel egy új, vezeték nélküli töltőtechnológiát; a program során azt vizsgálják, a technológia alkalmazható lehet-e jövőbeli modellekben.
A skandináv térség legnagyobb taxiszolgáltatója, a Cabonline hároméves időtartamra tisztán elektromos Volvo XC40 Recharge járművekkel bővíti flottáját. Ezek a gépkocsik a svédországi Göteborgban teljesítenek majd szolgálatot, ahol vezeték nélküli töltőállomásokon fogják tölteni azokat.
A vezeték nélküli töltőrendszer tesztje egyike annak a számos projektnek, amelyeket a göteborgi zöld városi zóna elnevezésű stratégiai kezdeményezés keretében felvázoltak. A kezdeményezés lényege, hogy a város bizonyos területein élesben tesztelnek és fejlesztenek különféle fenntartható technológiákat.
„A ´göteborgi zöld városi zóna´ program keretében valós felhasználási környezetben tehetünk próbára izgalmas új technológiákat, és azokat huzamosabb ideig tesztelve kiértékelhetjük, hogy eldöntsük, a jövőben alkalmasak lehetnek-e a szélesebb körű alkalmazásra.” – mondta Mats Moberg, a Volvo Cars kutatás-fejlesztési igazgatója.
„Fel kell mérnünk a jövőben bevezetendő új járművekhez kínálandó, alternatív töltési technológiákban rejlő lehetőségeket, és erre nagyszerű megoldást jelent, ha meghatározott partnerekkel közösen teszteljük azokat.”
A tesztprogram során használt töltőállomásokat a vezeték nélküli töltőrendszerek szakértője, a Momentum Dynamics biztosítja. A töltés késlekedés nélkül megkezdődik, amint kompatibilis jármű áll meg az útfelületbe beágyazott töltőegység fölött. A felhasználók így kényelmes tölthetik járművüket, anélkül, hogy ki kellene szállniuk az autóból.
A töltőállomás a töltőfelületen keresztül küldi az autóba beépített fogadóegységbe az elektromos energiát. A Volvo Cars a járművekben már eleve kiépített panoráma kamerarendszer alkalmazásával segíti elő, hogy a vezető egyszerűen és pontosan a megfelelő pozícióba manőverezhesse autóját. A tisztán elektromos XC40 Recharge modellek esetén a vezeték nélküli töltő több mint 40 kW teljesítménnyel tölti az akkumulátort. Ez mintegy négyszer gyorsabb töltést tesz lehetővé, mint a vezetékes 11 kW-os váltóáramú töltő, illetve csaknem olyan gyors, mint a szintén vezetékes, 50 kW-os egyenáramú gyorstöltő.
A Volvo járművei összességében naponta több mint 12 órán át lesznek használatban; évente pedig 100 000 kilométert fognak megtenni. Ezzel a kísérleti projekt egyben az első olyan tartóssági teszt is, amely kereskedelmi célú felhasználás során vizsgálja a tisztán elektromos Volvo gépkocsik teljesítményét.
A vezeték nélküli töltési projektben résztvevő, további partnerek között szerepelnek az autógyártó svédországi értékesítési hálózatába tartozó Volvo Bil és Volvo Car Sörred kereskedések; a Vattenfall svéd energiaszolgáltató vállalat, valamint annak töltőhálózata, az InCharge; a Göteborg Energi helyi energiaszolgáltató vállalat; valamint Göteborg városának gazdasági fejlesztési ügynöksége, a Business Region Göteborg.
A Volvo Cars egyike volt azon szereplőknek, akik 2021-ben útjára indították a göteborgi zöld városi zóna programot. A kezdeményezés célja, hogy 2030-ra emissziómentes közlekedést valósítson meg a városban. Azáltal, hogy valós várost használ tesztkörnyezetként, a Volvo felgyorsíthatja a villamosításhoz, a közösségi mobilitáshoz, az autonóm közlekedéshez, a kapcsolódáshoz és a biztonsághoz köthető technológiák és szolgáltatások fejlesztését.