Sarkvidéki tesztelés – egy teljesen elektromos versenyautóban
Tényfeltáró tesztküldetés Finnországba, hogy megismerjük a Porsche GT4 e-Performance-t egy fagyos Scandi vadonban.
Egy kísérleti, 800 kW (1088 LE) teljesítményű, teljesen elektromos versenyautó sodrása egy távoli finn erdő fenyőfái között nem mindenki piackutatási ötlete. De hát nem mindenki gondolkodik úgy, mint Oliver Schwab és Björn Förster. 2023 decemberének végén, a finnországi Leviben, az Északi-sarkkörtől mintegy 170 kilométerrel északra, a Porsche GT4 e-Performance fejlesztési program mögött álló két kulcsfigura egy szokatlan és felejthetetlen médiaeseményt irányított, amely a Porsche jövője szempontjából egy újabb létfontosságú tényfeltáró küldetést jelent. a vásárlói versenyzés víziója.
Az elmúlt 18 hónapban a teljesen elektromos versenyautó-koncepció a Schwab által irányított világkörüli körúton volt, 2022 nyarán a Goodwood Festival of Speed-en indult, majd beutazta Európát, az Egyesült Államokat és Ázsiát. És még a jövő márciusi Ausztráliába érkezése előtt, a legutóbbi Forma-1-es Nagydíj szezon harmadik fordulójában rendezett kiállítás idejére, az autó Észak-Finnország fagyos vadvilágába terelődött, ahol extrém hideg időjárási teszteket végeztek.
Ez a Porsche Ice Experience otthonában történt. A Porsche Driving Area teljes területe 422 000 négyzetméter, és optimális edzési lehetőségeket kínál két edzőterületen, 32 különböző kezelhetőségi pályával. A 123 különböző Porsche modellből álló flotta 1350 résztvevőt vár a világ minden tájáról, hogy részt vegyen összesen 36 eseményen – minden januártól.
Tüskés téli gumik
Annak érdekében, hogy felkészüljünk egy ilyen környezetre, a GT4 e-Performance-t tüskés téli gumiabroncsokkal és hosszabb útfelfüggesztéssel szerelték fel, hogy növeljék a hézagot a kerékjáratokban és az autó alatt. A központi légbeömlőt a megbízhatóan alacsony külső hőmérséklet miatt elzárták, a vázat pedig alumínium alvázvédelemmel látták el. De egyébként a GT4 e-Performance nem igényelt további változtatásokat, ugyanazt az innovatív, olajhűtéses EV hajtásláncot futtatja, amely 800 kW vagy 1088 LE teljesítményt képes leadni a kvalifikációs felszerelésben.
A GT4 e-Performance turné eddigi minden állomása új lehetőségeket hozott a csapat számára, hogy megismerjék az autót és az elektromos motorsport tágabb jövőképét. Leviben nemzetközi autós újságírók egy csoportja kapott meghívást, hogy egy erre a célra épített jégpályán fedezzék fel az autó dinamikus képességeit és a tapadási határait. A Le Mans-győztes és a Porsche gyári pilótája, Richard Lietz mellett, aki a GT4 e-Performance fejlesztőcsapat szerves tagja, a csoport gyorsan ki tudta használni az azonnali nyomaték és az összkerékhajtás kombinációját, és az autót nagy sebességgel sodorta a szűk és a körbe. műszaki pálya.
„Az, hogy az újságírók vezessék az autót, lehetővé tette számunkra, hogy párbeszédet alakítsunk ki velük, megismerjük az autóval kapcsolatos elvárásaikat és érzelmi reakcióikat” – magyarázza Schwab. „A fejlesztési terv nem csak a teljesítményen, hanem az üzleti használhatóságon is alapult, és az ehhez hasonló események értékes lehetőséget kínálnak arra, hogy több információhoz és piaci tudáshoz jussunk. Például, ha egy amatőrebb, klubsportos képzettségi szintet fontolgatunk egy Porsche Sprint Challenge stílusában egy gyártmányú sorozathoz, akkor sokat levonhatunk abból, hogy látjuk, milyen gyorsan alkalmazkodnak ezek az újságírók az autóhoz.”
A GT4 e-Performance minden aspektusának tanulmányozása
Az esemény arra is lehetőséget adott a Porsche technikusainak, hogy a GT4 e-Performance minden aspektusát tanulmányozzák egy korábban ismeretlen környezetben. „Technológiai szempontból a Levi egyedülálló körülményei nagyon érdekesek” – mondja Förster. „Ezzel a technológiával egy teljesen új területre lépünk, és a turné minden eseményén tanulunk valamit. Finnországban természetesen minden az alacsony hőmérsékletről szólt, az évnek abban a szakában akár mínusz 20 is volt napközben. De hihetetlen, hogy semmi problémánk nem volt. Még a 200 kW-nál nagyobb teljesítményű gyorstöltés is működött, egy befagyott tavon.”
Ilyen körülmények között nem csak 20 perc alatt tudott teljesen feltöltődni az autó, de egyedülálló olajhűtő rendszere lehetővé tette a hajtáslánc menethőmérsékletének tökéletes szabályozását is, az optimális 45 Celsius-fokot fenntartva a lehető legjobb teljesítmény érdekében. A túra Levi szakaszán Förster és csapata egy kísérleti funkcióval is ellátta az autót, hogy javítsa az autó sodródási képességét, és minden erőt a hátsó kerekekre küld, amikor a fék- és a gázpedált egyszerre nyomták le. Mindössze egy órát vett igénybe a megvalósítás, ami egy újabb értékes példa arra, hogy az elektromos járművek menettulajdonságai milyen egyszerűen és gyorsan adaptálhatók.
„A GT4 e-Performance tapadási szintje nagyon magas, ezért elég bátornak kell lennie ahhoz, hogy becsússzon egy kis pályán az erdőben” – mondja Förster. „De az autó annyira irányítható és logikusan vezethető, és ezzel a funkcióval hamarosan mindenki magabiztosan sodródott a tulajdonképpen egy meglehetősen bonyolult pályán.”
„Nagyon pozitív az autó megítélése”
A vendégek válaszai rendkívül pozitívak voltak, hangsúlyozva, hogy egy sportcélú elektromos jármű még a legtapasztaltabb rajongókból is megfelelő szintű szenvedélyt és elkötelezettséget biztosít. Az esemény biztató mérföldkő a GT4 e-Performance turnéjában, amelynek fő célja az volt, hogy felmérje a globális véleményt a potenciális vásárlói csapatok és a sorozatszervezők körében.
„A turné technológiai és logisztikai eredményei mellett közönségünk általános reakciója is elsöprő volt, bárhol is jártunk a világon” – mondja Schwab. „Európában, Észak-Amerikában, majd Ázsiában nagy az érdeklődés, és nagyon pozitív az autó megítélése. Ha nem látnánk valódi érzelmeket és igazi szenvedélyt, olyan dolgokat, amelyek minden motorsport tevékenységhez alapvetőek, az aggasztó lenne. De az elmúlt két évben a GT4 e-Performance bebizonyította, hogy képesek vagyunk erre a választ adni. És ez igazán motivál minket arra, ami az elkövetkező néhány évben előttünk áll.”