o-Óó-o, Afrika!
Az elmúlt évben már írtam egy kis szösszenetet a tavalyi Szigeten (is) tesztelt Honda CRF250RLA modellről
Aztán később sikerült végre a nagyobb unokatesóval is megismerkednem.
Azért unokatesó,mert a CRF250RLA-t és az Africa Twint nem nevezném édestestvéreknek.
Az Africát már több alkalommal megkukkoltam a Honda Szallerbeck kereskedésben – ahonnan a Honda tesztmotorokat hozom el hosszabb rövidebb időre.
Fura, de mindig csak megnéztem, egyszer sem ültem fel rá.
Aztán eljött a nap, amikor érkezhettem a motorért.
Korán reggel értem a kereskedéshez, de ekkor még csak a motoroskabátomat és a bukósisakomat hagytam ott és gurultam is tovább, mert aznap vittem vissza a Honda HRX 476 VKE fűnyírót és az UMK435 fűkaszát, illetve egy tesztautót is.
A sok logisztikát követően nem sokkal dél után értem vissza a motorért.
A gyors „papírmunkát” követően már indítottam is az erőforrást és gyorsan öltözködtem, hogy mielőbb haladhassunk a masinával.
Ahogy szoktam a Honda motoroknál, az Üllői úton azonnal a belváros irányába vettem az utat.
Viszont! Ezúttal elmaradt a kertvárosi utcákba való lekanyarodás és ott a motorral való ismerkedés.
Nem azért, mert siettem volna bárhová is, hanem azért, mert amikor elindultam a vassal és felgyorsítottam ötvenre, kábé az első 100 méter megtétele után azt éreztem, hazaértem.
Pedig ekkor még vagy 45 kilométernyi út várt rám hazáig 😀
Az Africa Twin magassága, üléspozíciója, kormánya, első villaszöge, ereje és automata sebességváltója számomra egyből olyan érzést adott, hogy ez a gép az, ami nekem való, nekem KELL!
Szóval, otthon éreztem magam,tehát szépen, nyugodtan gurulva motoroztam a fővárosban, majd a Gödöllői dombság útjain…
Illetve így tettem a következő napokban is…
A gépet próbáltam éjjel-nappal, és próbáltam városi csúcsforgalomban, de országúton és autópályán is.
És, mindenhol azt éreztem, nincs ellenfél!
Az egy héten át tartó teszt során több száz kilométert gurultam a vassal és bizony komolyan fájó szívvel váltam el tőle…
És csak énekeltem fájó szívvel, hogy „o-Óó-o, Afrika!”
Aztán elérkezett az idei év májusa, amikor a frissített, jubileumi Africa nyergébe pattanhattam.
Az első kilométer után dalra is fakadtam…
Dalra fakadtam, mert amellett, hogy gyönyörű fényezést és igen látványos, markáns „bukókeretet” kapott a masina, az egy évvel korábban megismert géphez képest finomítottak a gázkaron.
A sebesség finom adagolásával 2017-ben időnként akadtak problémáim, mert a lassúra tervezett gurulásokkor egyszer-egyszer „megugrott” egy picit a vas.
Nos, ezt a hibát maximálisan kiküszöbölték a Honda mérnökei és a jubileumi darab már mindig, minden helyzetben azt csinálta, amit én szerettem volna.
Köszönhetően a frissített dupla kuplungos automatikus váltónak – amit egyébként, nem mellesleg (az útviszonyoknak megfelelően), három különböző módban is használhatunk.
Nem mehetünk el amellett sem, hogy a 2018-as, 25. évfordulós Africa még magasabbnak tűnt a korábbi modellnél.
(A műszaki adatokban böngészhetitek, igazam van e…)
A gép magassága azonban számomra igazi élményt, szerethetőséget nyújtott, ugyanis a kormány simán elfér a személyautók visszapillantói fölött (ezt nem is említettem fentebb), így a városban való araszolás is tényleg gyerekjáték.
Ahogy a 2017-es AfricaTwinnel, úgy a frissített géppel is gurultam országúton, autópályán, városban egyaránt.
A CRF1000L Africa Twin – Adventure Sports DCT modellel azonabn – akaratomon kívül – „igazi terepre” is kényszerültem.
Történt ugyanis, hogy amikor épp’ vittem vissza a tesztmotort az Üllői út végére, keményen belefutottam a Budapest-Hatvan vasútvonal felújítási munkálataiba, így az egyik vasúti átjárón úgy kellett áthaladnom, hogy az átjáró nem volt ott, csak a vasúti sínek…
„Bakker, nincs út, mehetek vissza és kerülhetek!” – futott át az agyamon a gondolat, kb. egyetlen másodpercig, aztán felfogtam, min is ülök.
„Nehogy már ez akadály legyen az Africának!” – gondoltam, majd szépen lassan át is gurultam a két vágányon kereszben.
Nem mondom, hogy egyszerú volt, mert a sínek közé, mellé szórt köveken bizony időnként kapart a hátsó kerék, de a feladatot simán megoldotta a gép, így gurulhattam is tovább.
Ha korábban nem gondoltam volna olyat, hogy ez a gép KELL, akkor ezután a jelenet után tuti csak ez járt VOLNA a fejemben…
Ez járt VOLNA, de az Africa Twin még egy remek tulajdonságára hívta fel a figyelmem.
A vasúti átkelésnél olyan szinten volt szétbombázva az átjáró, hogy csak a gyalogosok számára kialakított kis, korlátokból épített „lassítón” tudtam kezdeni az átkelést.
Nos, ebben a „szűk folyosóban” egy bringával sem egyszerű lavirozni, nemhogy egy Africa Twinnel… 😀
Ennek köszönhetően a legszűkebb pontnál le kellett szállnom a vasról és a hátát kissé megemelve arrébb kellett raknom a motor farát.
Nem volt könnyű, de azért megbirkóztam ezzel is, 😀
Amikor haladtam tovább az úticélom felé, azt vettem észre, hogy a tenyeremen égető érzés tűnt fel.
„A pcsb, biztos jól feldörzsöltem a kesztyű belsejével a motor ráncigálása közben.” – gondoltam.
Aztán, amikor megálltam a benzinkúton, hogy megitassam a mocit, rájöttem, mitől égett a tenyerem…
Miközben terelgettem, emelgettem, ráncigáltam a vasat a vasúti átkelés kezdetén, véletlenül megnyomtam a kormányfűtés kapcsolóját, így a májusi nyárban maximális markolatfűtéssel közlekedtem néhány kilométert. 😀
Nem kicsit nevettem magamon, majd nyugtáztam, hogy akár télre is visszakérhetném még tesztre a 2018-as, jubileumi Africát, hisz’ a kezeim tuti nem fáznának a mínuszokban sem.
Nem ragozom tovább!
A CRF1000L Africa Twin – Adventure Sports DCT egy tökéletes masina, amivel biztosan nincs legyőzhetetlen útszakasz.
Ráadásul a járt utat is bátran elhagyhatjuk járatlanért…
Szóval, irány Africa!
Műszaki adatok:
Motor
Furat × löket (mm) |
92,0 x 75,1 |
CO2-kibocsátás |
109 |
Összlökettérfogat (cm3) |
998 |
Motortípus |
Négyütemű, folyadékhűtésű, 8 szelepes, 270 fokban elékelt főtengellyel és Unicam hengerfejjel |
Teljesítmény |
70 kW (95,2 LE)/7500 f./perc (95/1/EC) |
Forgatónyomaték |
99 Nm/6000 f./perc (95/1/EC) |
Indítás |
Önindító |
Váz és futómű
ABS rendszer |
Kétcsatornás, hátul kikapcsolható ABS |
Első fék |
Két 310 mm-es, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsa alumínium csapokkal, radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergekkel és szinterbetétekkel |
Hátsó fék |
257 mm-es, hullámos peremű tárcsa egydugattyús féknyereggel és szinterbetétekkel. A DCT váltóval felszerelt modellekhez csúszkás, egydugattyús nyereggel társított rögzítőfék is jár. |
Első felfüggesztés |
Fordított, betétes rendszerű, 45 mm-es Showa teleszkóp, hidraulikus, tekerős előfeszítés-állítással, valamint szabályozható húzó- és nyomófokozati csillapítással. Összenyomódás: 252 mm, kerékmozgási tartomány: 224 mm. |
Hátsó felfüggesztés |
Egy tömbből készülő, alumínium lengővilla Pro-Link himbarendszerrel és gáztöltésű központi rugóstaggal. Hidraulikus, csavaros előfeszítés-állítás, szabályozható húzófokozati csillapítás. Összenyomódás: 110 mm, kerékmozgási tartomány: 240 mm. |
Első abroncs |
90/90-R21 belsős |
Hátsó abroncs |
150/70-R18 belsős |
Felni elöl |
21M/C x MT2.15 küllős kerék alumíniumráffal |
Felni hátul |
18M/C x MT4.00 küllős kerék alumíniumráffal |
Méretek és tömeg
Méretek (HxSzxM) (mm) |
2340 x 930 x 1570 |
Alváztípus |
Kettéágazó bölcsővel megerősített acélváz, acél segédvázzal |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) |
24.2 |
Üzemanyag fogyasztás (liter) |
4,58 l/100 km (WMTC) |
Szabad hasmagasság (mm) |
270 |
Fényszóró |
Két LED (1 távolsági/1 tompított) |
Menetkész tömeg (kg) |
253 kg |
Ülésmagasság (mm) |
Alaphelyzet 920 mm / Alsó pozíció 900 mm |
Tengelytáv (mm) |
1580 |
Erőátvitel
Tengelykapcsoló felépítése |
Két nedves, többtárcsás kuplung spirálrugókkal. |
Végáttétel |
O-gyűrűs lánc |
Sebességváltó |
Duplakuplungos, hatfokozatú DCT |
Műszerek és elektronika
Műszerek |
Tereprali stílusú, inverz, folyadékkristályos kijelző. Megjelenített adatok: sebesség, megtett kilométerek száma, üzemanyagszint, aktuális váltófokozat, ABS, HSTC, napi számláló és óra. |
Hátsó lámpa |
LED |
http://tesztalelkemindennek.hu/2018/05/25/kenyelmes-pontos-nagyon-szeretheto/