Különleges sínbuszt tesztel a Toyota
A kötött pályás közösségi járművek biztonságát és kényelmét a közúti közlekedés rugalmasságával ötvözi egy japán újdonság. Az egyelőre kísérleti jelleggel működő vonatbusz alapját kiforrott Toyota Coaster modellek adják.
A japán Sikoku szigetén, Tokusima prefektúrában fekvő Kaiyō alig pár ezer lelkes városka, amelynek mostanáig talán a létezéséről sem tudott a nagyvilág. A helyi közösségi közlekedési vállalat, az Asakaigan Railway Company azonban olyan szolgáltatást vezetett itt be, amely egy csapásra felhelyezte a régiót a térképre.
A DMV (dual mode vehicle, azaz kettős üzemmódú jármű) voltaképpen sem műszaki, sem funkcionális szempontból nem forradalmi jelenség, ebben a formában azonban tudomásunk szerint senki nem ötvözte még a megoldásokat. Vasúti közlekedésre átalakított autóbuszok ugyan a világ minden pontján, így Magyarországon is futottak egy időben (itt az 1980-as években még egy modern, csinos prototípus: a MÁV Ikarus 260 is készült, kis forgalmú szárnyvonalak kiszolgálására), ám ezek végleges konverziók voltak, így közúton nem tudtak haladni.
A világ számos pontján ma is léteznek olyan buszvonalak, ahol az utasszállító járművek iránytartásáról különböző segédrendszerek (optikai vagy mágneses érzékelők, útszegélyek vagy egyedi vezetősínek) gondoskodnak, ám ezek használatához speciális pályát kell kiépíteni, így nem képesek használni a meglévő vasúti infrastruktúrát. Az olyan járműveket pedig, amelyek – leereszthető kerekek segítségével – aszfalton és sínen egyaránt tudnak mozogni, rendszerint a vasúti infrastruktúra (sínek, felsővezetékek stb.) karbantartására használják, utasszállításra nem.