Fiestákkal teszteltük a Ford Driving Skills for Life programot
Hazánkban a 25 évesnél fiatalabbak közel 25%-a sérül meg vagy veszíti életét közlekedési balesetben, ezért a Ford Magyarország az ORFK- OBB- vel együttműködve a 18-24 éves korosztálynak szóló hosszú távú ingyenes tréningprogramba kezdett, hogy megelőzhetőek legyenek ezek az esetek.
A Ford Driving Skills for Life programot 2003-ban az USA-ban, az amerikai közlekedési hatósággal együttműködve indította el az autógyár. Mostanra pedig 40 országban tartanak sikeres tréningeket világszerte, összesen több mint 1 000 000 fiatal számára biztosítva gyakorlati képzést. 2013-as európai bevezetése óta – 12 millió eurós befektetéssel – kontinensünkön is több mint 20 000 friss jogosítványosnak segítettek már, és hazánkban is hosszútávra terveznek.
Májusban jelent meg egy cikk a bevezetem.eu oldalon a program beharangozásaként és szeptemberben rendezte a Ford Magyarország az első képzési napokat.
A két nap alatt négy turnusban ismerkedhettek meg a fiatalok a telefonálás, SMS-ezés veszélyeivel,a megcsúszó autó viselkedésével, a vészfékezés (irányváltással is) jelentőségével, vagy épp’ azzal, hogy mennyire nem tudjuk kontrollálnia mozgásunkat és mennyire elveszítjük a térlátásunkat,ha alkoholt fogyasztunk.
Utóbbinál,nem leitatták a kurzusokon résztvevőket, hanem egy speciális szemüveg és „öltözék” segítségével érték el az alkoholos befolyásoltság hatását.
A rendezvényen azt is ismertették az előadók, hogy milyen veszélyekkel jár például egy kamion megelőzése/kikerülése, illetve, hogy mire kell figyelnünk a gépjárműnél,ha hosszabb útra indulunk, vagy épp’ egy ismerős autóját készülünk vezetni.
A résztvevőknek volt alkalma élesben is megismerkedni a vadonatúj Ford Fiesta vészfékasszisztens rendszerével is – amely max. 30 km/órás sebességnél teljesen megállítja a gépjárművet.
Az esemény sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy mind a négy kurzus telt házzal lett megrendezve.
Olyannyira, hogy például vasárnap, a szakadó eső ellenére is többen érkeztek a helyszínre, mint az előzetesen maghatározott 80 fő.
A szervezők természetesen voltak annyira rugalmasak, hogy a közel 100 fős létszámokat is lekezelték, így senkinek nem kellett képzés nélkül távoznia.
Hétfőn a délelőtti csoporthoz csatlakozhatott néhány szerencsés újságíró is, hogy Ők is élesben próbálhassák ki a különböző vezetéstechnikai feladatokat.
Én jóval a meghirdetett kezdési időpont előtt érkeztem, mivel a rendezvénynek otthont adó Pólus Center parkolójának közelében volt még reggel egy találkozóm.
Amikor begurultam az elkerített rész mellé a Honda AfricaTwin motorral, örömmel konstatáltam, hogy jó kezekben leszünk, hisz’ több korábbról már jól ismert vezetéstechnikai instruktor alkotta az oktatók csapatát.
Reggel 10 órára össze is jött a teljes létszám,így a napindításaként kezdődhetett Ford Magyarország képviselőinek, valamint az oktatói csapat vezetőinek bemutatkozása, majd a gyors ismertető a nap (kurzus) felépítéséről, rendszeréről.
Alig tíz perccel később már indult is a négy csoport a különböző feladatokhoz.
Mi a „drifteléssel” kezdtünk.
Igen erős az az idézőjel, amibe bele lett helyezve a drifteléssel szócska, ugyanis nem driftoktatás zajlott az aszfalton, hanem egy nagyon ötletes kiegészítő segítségével azt gyakorolhattuk, milyen az, amikor az autó háta hirtelen kitör.
A Fiesta hátsó abroncsaira erősítettek egy műanyag gyűrűt, így az autó hátsó kerekei már alacsonyabb sebességnél is elvesztették a tapadást, és az autó gyorsan megpördült, ha a sofőr nem reagálta le időben és jól a csúszást.
Elképesztően ötletes és egyben elképesztően egyszerű megoldás ez a gumigyűrű! Amellett, hogy nem kell különrántópadot építeni, üzemeltetni a megcsúszások gyakorlati szimulálására, a gyakorlat a kiegészítővel azért is nagyszerű volt, mert valós, életszerű helyzetben csúszott meg az autó a pilóták segge alatt.
Fontos kiemelni, hogy az ennél az állomásnál próbált Fiesták egyikénél az ESP (menetstabilizáló) teljesen ki volt iktatva.
Tanulságos volt, hogy mennyivel gyorsabban, mennyivel durvábban „dobáltuk el” azt a gépet.
A 45 percnyi csúszkálás után átsétáltunk a vészfékezési gyakorlathoz,ahol az volt a feladat, hogy a felgyorsított autót egy adott pontnál a lehető legrövidebb távolságon belül állítsuk meg.
A pálya másik oldalánál annyival módosult a feladat, hogy vészfékezés közben gyors irányváltásokkal kellett kikerülni egy akadályt.
A veszélyforrást bóják jelölték, a sávváltást azonban egy instruktor határozta meg a pálya végére felállított lámpák segítségével.
Abban az irányban kellett kitérnünk, amerre zölden világított a jelzőkészülék.
Az újabb 45 perc elteltével újabb”költözés” következett, és jöhetett az autóvezetés közbeni SMS-ezés, facebookozás, csetelés…
Olyannyira jöhetett, hogy ezen az állomáson kötelező volt a mobilhasználat!
Először szépen végiggurultunk egy elég érdekes alaprajzú, bójákkal kijelölt, szúk pályán, majd ugyanezt a feladatot kellett úgy abszolválni, hogy közben egy értelmes üzenetet kellett a telefonba pötyögni.
Közben beszélt hozzánk az instruktor és még a rádiót is felhangosította – így teljes volt a káosz.
Az eredmény?
Vagy nem sikerült üzenetet írni, vagy borultak a bóják…
ELGONDOLKODTATÓ!!!
Ezen az állomáson vehettük magunkra azt a furcsa viseletet (szemüveg, súlyok, pántok,…), amellyel olyan hatást értek el a szervezők, mintha részegen bóklásznánk.
Már az is komoly erőfeszítésbe telt, hogy végigmenjünk egy fehér vonalon, vagy épp eltaláljuk lábunkkal a földre helyezett labdát…
A kurzus utolsó állomásaként egy Ford Mustang (Teszt ITT és ITT!!!) segítségével mutatták meg számunkra, mire kell figyelnünk a hosszabb útra való indulás előtt.
De nemcsak a Mustang, hanem a Ford Driving Skills angol kamionja is főszerepet játszott, elvégre arról is beszélt az instruktor, hogy milyen veszélyekkel jár egy teherautó/kamion/járműszerelvény kikerülése/megelőzése.
Végül, élesben teszteltük,hogyan is áll meg automatikusan a vadonatúj Ford Fiesta egy akadály mögött/előtt anélkül,hogy mi fékeznénk.
A nap zárásaként minden résztvevő kapott egy személyre szóló oklevelet és a szervezők zárszava búcsúztatta az oktatáson részt vett fiatalokat.
VIDEÓ >>>
Magyarország idén csatlakozott a Ford Driving Skills for Life programhoz.
Az biztos, hogy az elmúlt két nap hatalmas sikerrel zajlott és a – szó szerint – életmentő esemény 2018-ban is visszatér hazánkba!
Addig is 11 kisfilm szolgál MINDENKINEK hasznos vezetéstechnikai tanácsokkal az Online Akadémia keretében a http://www.drivingskillsforlife.hu weboldalon.
Teszt a lelke mindennek exkluzív!
Azok között, akik csatlakoznak hozzánk a facebookon és megosztják a cikkel kapcsolatos posztunkat, egy eredeti Ford Driving Skills kulcstartót sorsolunk ki!
(A sorsolásra a csatlakozásokat, megosztásokat 2017.10.05.- ig várjuk. A megosztásoknál írjátok oda „#tesztalelkemindennek”, hogy biztosan részt vehessetek a sorsoláson. A nyertes kiléte 2017.10.06. 22 órakor derül ki!)