Európa legnépszerűbb autóinak valós környezeti hatásait tesztelték

Április 21-én a Green NCAP bejelentette első életciklus-értékelő (Life Cycle Assessment – LCA) eredményeit, amely Európa néhány legnépszerűbb autójának valós környezeti hatásait vizsgálja, hogy segítse az autóvásárlókat a tájékozottabb és fenntarthatóbb döntések meghozatalában.

Ahhoz, hogy megértsük egy autó valódi ökológiai hatását és fenntarthatóságát, a teljes életciklusát kell górcső alá venni. Ez azt jelenti, hogy az autó gyártásával, használatával, valamint újrahasznosításával kapcsolatos összes folyamatot, erőforrás- és energiaáramlást figyelembe kell venni. Az LCA az a módszer, amely felméri ezeket az egyedi hozzáadódó faktorokat, hogy kiszámítsa az autó környezeti hatását annak teljes élettartama során, „a bölcsőtől a sírig”.

A Green NCAP életciklus-értékelése a rendelkezésre álló adatokon és a legkorszerűbb tudományos módszertanon alapuló becsléseket alkalmazza, amelyeket a JOANNEUM RESEARCH fejlesztett ki, és a PAUL SCHERRER INTÉZET szakértői lektorálták. A Green NCAP megközelítésének egyedülálló jellemzője a valós, átfogó és pontos járműmérések alkalmazása a jármű használati periódusa során gyakorolt hatások felbecsülésére. A Green NCAP tesztjeinek átlagos, legjobb és legrosszabb mért üzemanyag- és energiafogyasztása szolgál bemeneti adatként az LCA számításokhoz, megmutatva a vezetési stílus és a környezeti feltételek lehetséges hatását az LCA eredményekre. Az LCA módszer a járműteszt adatai mellett fegyelembe veszi az energiamix változására vonatkozó előrejelzéseket a különböző országokra nézve, valamint az energiaellátás becsült fejlődését a következő két évtizedre vonatkozóan. A Green NCAP életciklus-értékelése tehát megalapozza az első valódi, hosszú távú harmonizált jármű LCA platformot az európai piacon.

Az LCA-megközelítés értékének demonstrálására a Green NCAP kiszámította a 2019-2021 közötti időszakban a programban nemrégiben tesztelt 61 autó becsült üvegházhatású gázkibocsátását és primerenergia-igényét a teljes életciklusa alatt. Ez a csoport mindenféle méretű és típusú járművet tartalmaz, beleértve a hagyományos benzines és dízeles, a teljesen elektromos és hibrid-elektromos autókat is. Az összehasonlító elemzéshez feltételezzük, hogy a jármű névleges élettartama 16 év és a teljes futásteljesítmény 240 000 km. A számítások az Európai Unió 27 tagállamának és az Egyesült Királyságnak az átlagos energiamix változására vonatkozó jelenlegi előrejelzésein alapulnak, kiiktatva a helyi energiaellátásnak az autók LCA-értékeire gyakorolt hatását. Minden modell esetében a szállítási eljárás folyamatát és a teljesítményt egy LCA adatlap foglalja össze.

Összességében az eredmények azt mutatják, hogy az üvegházhatást okozó gázok teljes becsült kibocsátása és a primerenergia-igény, valamint a viszonylagos hozzájárulások az életciklus különböző szakaszaiban és időpontjaiban jelentősen eltérhetnek a hajtórendszertől, az energiahordozótól és egyéb tényezőktől függően. A hagyományos járművek esetében a működési szakasz során elégetett fosszilis tüzelőanyag teszi ki az életciklus-kibocsátás és az energiaigény legnagyobb részét. Ez eltér az elektromos autók esetében, amelyeknél átlagosan a gyártási szakasz teszi ki az összérték nagyobb részét, miközben a használat során jelentkező kibocsátás változhat attól függően, hogy a töltéshez felhasznált elektromos áramban mekkora a nem megújuló forrásból származó energia aránya. Az elektromos autók nulla lokális üvegházhatású gázkibocsátással rendelkeznek, és összességében a legjobb LCA-számokat mutatják európai átlagban. Az azonos hajtású autók között is vannak eltérések: az LCA elemzés egyértelműen azt mutatja, hogy a jármű tömegének és méretének hatása továbbra is minden járműtípus esetében jelentős. Ugyanez elmondható a vezetés módjáról – nyugodt, vagy sportos. Amellett, hogy optimalizálják vezetési stílusukat, a plug-in hibrid autókat választó fogyasztók azáltal is segíthetnek csökkenteni a környezetre gyakorolt hatást, hogy gondoskodnak róla, hogy autóik mindig teljesen fel legyenek töltve.

Habár egyelőre túl korai egy mindenre kiterjedő, LCA-n alapuló csillagbesorolási rendszert fontolóra venni, a rendelkezésre álló információk kiemelik a korszerű autók valós életciklusának környezeti hatásaival kapcsolatos holisztikus megközelítés alkalmazásának fontosságát, valamint az LCA szerepét a fogyasztók tájékoztatását célzó programokban.

A Green NCAP életciklus-értékelési adatait csak információs céllal teszi közzé, az autók rangsorolása nélkül. A következő lépés, amely hamarosan megvalósul, egy interaktív LCA platform elindítása, amely lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy a helyi paraméterek és a saját autóhasználatuk alapján vizsgálhassák az LCA eredményeit.

Végül, mint minden más LCA-módszernél, vannak korlátok, amelyeket figyelembe kell venni. A globális felmelegedésre és a teljes primerenergia-igényre gyakorolt hatás kapcsán a Green NCAP életciklus-értékelése a legfontosabb környezeti szempontokat veszi figyelembe. Ugyanakkor az egyéb károsanyag-kibocsátás, például az NOx, az SO2, és a szálló por, valamint ezek következményei, mint a savasodás, az emberre gyakorolt mérgező hatás és az ózonképződés környezeti hatásait nem veszi számításba. A szállítási rendszer életciklus-hatása a vízigényű közlekedési rendszerekre, a víz-, vagy talajszennyezésre szintén nem szerepel még a vizsgálatban.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (Fédération Internationale de l’Automobile – FIA) a Fenntartható Mobilitási Programján keresztül hozzájárul a Green NCAP program fejlesztéséhez. A 2016-ban alapított, és az FIA Alapítvány által finanszírozott FIA Fenntartható Mobilitási Program fenntartható, hozzáférhető és inkluzív mobilitási kezdeményezéseket támogat.

A részletes eredményekért látogasson el a http://www.greenncap.com/ weboldalra.