Alternatív töréstesztre vitte a GR Yarist
Pályanapon biztonságosan borulni? A Toyota GR Yaris a megfelelő autó!
Egy észtországi pályanapon a Toyota GR Yaris vezetője hatalmas hibát vétett, de az autó védelmi rendszere tökéletesen vizsgázott.
A Toyota mindössze 25 ezer darabot fog legyártani az eredetileg homologizációs célokat szolgáló GR Yarisból, amely a 2021-es WRC versenyautó alapját adta volna. Aztán a tervek megváltoztak, és még idén is a már két egyéni és egy konstruktőri világbajnoki címet szerzett régi Yaris WRC-vel indul a gyári csapat.
Ám az új GR Yaris utcai verziójának gyártása 2020 második felében ettől függetlenül elkezdődött Japánban. A Gazoo Racing sportrészleg külön gyártósort alakított ki a modellnek abban a Motomachi üzemben, ahol korábban a Lexus LF-A készült, és abban is hasonlít a két kocsi egymásra, hogy nagyrészt kézi munkával szerelik/szerelték össze a Toyota legtehetségesebb, válogatott szakemberei.
Az alábbi felvételt látva megfordul az ember fejében, hogy talán jó lenne, ha a Toyota mégsem limitálná 25 ezer példányban a megjelenése óta már számtalan szakmai elismerést begyűjtött GR Yaris gyártását, ugyanis a 261 lóerős sportmodell jelentős teljesítménye és gyorsasága miatt fogyóeszköznek számít, a gyakorlatlan sofőrök miatt napról napra csökken a száma.
Sajnos az a GR Yaris is menthetetlenül megrongálódott, amelyet a tulajdonosa egy pályanapra vitt ki Pärnuban (Észtország), az Audruring nevű aszfaltcsíkra. A nedves burkolatú pálya leggyorsabb kanyarjából, a 170 km/h körüli tempóval teljesíthető balosból már teljesen keresztben, erőcsúsztatással jött ki a fehér Toyota (ekkor Sport üzemmódban használták az összkerékhajtását, ami a nyomaték 70 százalékát küldi a hátsó tengelyre). Egy pillanatra úgy tűnt, hogy minden rendben van, a nap legszebb driftjének járó díjat is ki lehet osztani a pilótának.
Aztán a kanyarkijáratnál a hátsó Michelin Pilot Sport 4 S abroncsok hirtelen visszanyerték a tapadásukat, ami váratlanul érte a sofőrt, aki még ekkor is jobbra tekerte a kormányt, mivel még a korábbi megcsúszást korrigálta. A hirtelen betapadt GR Yaris a nagy szögben elfordított kormány miatt azonnal irányt váltott, és leszáguldott jobbra a kavicságyba, amelyben a keresztben csúszó kerekei megakadtak, ami hatalmas és látványos boruláshoz vezetett. Összesen háromszor pördült meg a hossztengelye körül az autó.
Bár a videón nem látszik, a leírás alapján a sofőr – aki jó eséllyel a felvételt megjelentető Youtube-csatorna tulajdonosa is egyben – sértetlenül szállt ki a totálkárra tört roncsból. Kinyíltak a légzsákok, darabokra tört a szénszálas tető, és a jobb oldalon erősen be is nyomódott, akárcsak az A- és a B-oszlopok, azonban a vezetőt tökéletesen megvédte az autó.
Ebből a balesetből is remekül látszik, hogy a Toyota Gazoo Racing nemcsak a WRC-ben szerzett konstruktőri tapasztalatait tette bele a GR Yaris fejlesztésébe, hanem pilótáinak tudását is: a fejlesztés során a Toyota pálya- és raliversenyzői tesztpilótaként járultak hozzá a futómű és a hajtáslánc tökéletesítéséhez.
Csak két dolog nem jár a kiváló képességekkel rendelkező autóhoz: bukócső és vezetői tudás – az előbbit könnyebben, az utóbbit sok-sok gyakorlással lehet megszerezni, akkor legközelebb kisebb eséllyel lesz ilyen vége egy ártatlanul indult pályanapnak az biztos, hogy a happy end nem a GR Yarison fog múlni az garantálható.
Fotók: Toyota, Ma To (YouTube csatorna)