Gyorstöltő-koncepciót tesztel az Audi

Tovább gyorsul az Audi elektromos offenzívája, s 2021-ben első ízben, az év folyamán újonnan bevezetett modellek immár több mint a fele legalább részben elektromos hajtásrendszerrel érkezik. A közelmúltban bemutatott Q4 e-tron sorozat vonzó árfekvésben kínál belépést a prémium elektromos mobilitás világába, miközben meghatározó volumentényező a hajtásrendszerek elektromossá alakításának stratégiájában. Az elektromos modellek egyre növekvő számával azonban a töltőinfrastruktúra iránti igények is növekednek. A jövőbeni keresletcsúcsokra kínálhat választ az Audi charging hub, amelynek koncepciójában előre foglalható, nagyteljesítményű töltőpontok (High Power Charging; HPC) gondoskodnak biztos tervezhetőségről, a színvonalas időtöltésre pedig közvetlenül hozzájuk kapcsolódó várószalon-terület állna rendelkezésre.

Rugalmas és hosszú távon fenntartható koncepció – 2,45 megawattórás tároló

Az Audi charging hub alapjául az úgynevezett Cube elemek szolgálnak. Ezek a sokoldalú konténerkockák különböző műszaki követelményeket kielégítve a töltőállomások mellett használt lítium-ion akkumulátorokból kialakított tárolót is magukban foglalnak. E másodlagos felhasználású (2nd Life) modulok révén – amelyek a fejlesztés során használt, mára szétbontott járművekből származnak – nem csupán az akkumulátorcellák hosszú távon fenntartható másodlagos hasznosítása megoldott, hanem egyik nagy előnyük, hogy kiegészítő egyenáramú töltéstárolóként (puffer) is szolgálhatnak. Ezzel feleslegessé válik a nagyfeszültségű kábelek és költséges transzformátorok komplex infrastruktúrája.

Egy ilyen, mintegy 2,45 megawattórás köztes tárolónak köszönhetően mindössze egy szabványos, 400 voltos erősáramú csatlakozást igényel az akár 300 kW teljesítményű töltést is lehetővé tévő, összesen hat töltőpont. E megoldással Cube elemenként már 11 kilowattól elegendő a teljesítmény az együttesen 2,45 MWh kapacitású három tárolómodul folyamatos töltéséhez, illetve éjszakai teljes feltöltéséhez. A tetőn működő napelem-rendszer további zöldenergiát termel. Mindez nem csupán a lehetséges helyszínek kiválasztását könnyíti meg, hanem a tervezési időt is lerövidíti, miközben költséget és erőforrásokat is megtakarít. Mindemellett a modulrendszerű koncepció a legmagasabb fokú rugalmasságot és méretezhetőséget is biztosítja, a hub így rövid idő alatt kiszállítható, telepíthető és a helyszíni igényekre szabható – mégpedig messzemenőkig függetlenül a helyi hálózati kapacitásoktól.

“Az Audi charging hub jól mutatja az elektromos korszak felé irányuló törekvéseinket, miközben kiemeli, hogyan gondolkodik az Audi ‘A haladás technikájáról’. Egy ilyen rugalmas és nagyteljesítményű HPC-töltőpark csekély követelményeket támaszt csupán a helyi elektromos hálózattal szemben és hosszú távon fenntartható akkumulátor-koncepciót alkalmaz. Ügyfeleink többféle formában is élvezhetik előnyeit, exkluzív foglalási lehetőséggel, várószalon-részleggel, illetve a nagy töltőteljesítménynek köszönhetően rövid állásidőkkel. Mindezt pedig következetesen prémiumszínvonalon képzeljük el” – fejtette ki Oliver Hoffmann, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztési területéért felelős tagja.

Prémiumszínvonal – várószalon-részleg az emeleten

Az elektromos Audi modellek feltöltése alig tart tovább egy kávészünetnél. Az Audi e-tron GT** töltőteljesítménye például akár a 270 kilowattot is elérheti, amivel bő öt perc alatt akár 100 kilométerre elegendő elektromos energia is feltölthető, 5-ről 80 százalékig pedig ideális körülmények között mintegy 23 perc alatt növelhető meg az akkumulátor töltöttségi szintje. Annak érdekében, hogy az ott időzés is valódi prémiumélménnyé válhasson, várószalon hivatott a legkellemesebb feltételekkel szolgálni az Audi-ügyfelek számára rövid töltési megállóik során. A felső szinten kialakított egység korszerű és prémiumszínvonalú lehetőséget kínál az idő eltöltésére, megfelelő helyet és atmoszférát biztosítva az igényes töltési szünetekhez. Különböző kényelmi szolgáltatások, valamint harapnivalók, italok és nem élelmiszerjellegű cikkek kínálata avathatja kellemes lazítássá a töltések idejét.

Próbaüzem és gyakorlati tesztelés – a tervek szerint nyár végén indul a kísérleti projekt

Jelenleg az Audi charging hub kísérleti projekt németországi helyszínének kiválasztása, illetve a lehetséges partnerekkel folytatott megbeszélések zajlanak, üzembehelyezését az év második felére tervezik. A koncepció megvalósításáról a mindennapi üzem és az ügyféligény tekintetében szerzett tapasztalatok alapján döntenek. “A gyakorlathoz nagyon közel álló módon vizsgáljuk, mi lenne az optimális műszaki megoldás. Ennek során mindvégig ügyfeleink igényei állnak a középpontban” – tette hozzá Oliver Hoffmann. Tervezik továbbá, hogy a kísérleti szakaszban más márkák vezetői is igénybe vehetnék az épp nem lefoglalt töltőhelyeket, valamint a várószalon bizonyos részeit.

* Az üzemanyag-/elektromosenergia-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.

** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-/elektromosenergiafogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

Az említett modellek üzemanyag-/elektromosenergia-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai

Az üzemanyag-/elektromosenergia-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok, illetve gazdaságossági besorolások a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak

Audi e-tron GT

Elektromosenergia-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 19,6 – 18,8 (NEDC), 21,6 – 19,9 (WLTP); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0