A teszteredmények után az ADAC veszélyesnek tart hét nyári abroncsot

Éppen ötven éve, 1973-ban tesztelte első alkalommal a nyári abroncsokat a német autóklub, az ADAC. Ezért most, a jubileumi évben éppen ötvenféle, 205/55 R 16-os méretű abroncsot vetettek vizsgálat alá, ám csupán tíz érdemelte ki a „jó” minősítést.

Az első helyre a rendkívül kiegyensúlyozott Goodyear EfficientGrip Performance 2, valamint a Continental PremiumContact 6 került, amelyek mércét állítanak a vezetésbiztonság terén, és mindkettő 2,0 ponttal kerültek az élre.

A toplista:

Goodyear EfficientGrip Performance 2        2,0

Continental PremiumContact 6                   2,0

Michelin Primacy 4+                                  2,1

Bridgestone Turanza T005                          2,3

Nokian Tyres Wetproof                               2,3

Falken ZIEX ZE310 ECORUN 89               2,3

Continental UltraContact                            2,3

Kumho Ecsta HS52                                    2,4

Hankook Ventus Prime4                             2,5

Nexen N´Fera Primus                                 2,5

A középosztály

Ide 21 abroncs került, de amint az ADAC megállapította, általában a sok tesztfeladat közül csak az egyikben teljesítettek gyengébben, ám ez elég volt ahhoz, hogy mérsékelje az összpontszámot.

Általában a vizes utakon tapasztalható kisebb gyengeségek vezettek a vezetésbiztonsági pontszám csökkentéséhez, de az is előfordult, hogy a kopásállóságot nem találták megfelelőnek a szakemberek.

Az Apollo Alnac például 3,5-es osztályzatot kapott a futásteljesítményre, mert csak alig 30 ezer kilométert lehetett megtenni vele az abszolút kopási határig, ami 1,6 milliméteres barázdamélységet jelent. Összehasonlításképpen: az alacsony gördülési ellenállású Michelin e.Primacy (általános minősítés: elégséges) közel 72 ezer kilométert tett meg.

A miheztartás végett jó tudni, hogy a 2,6 – 3,5 közti pontszám már csak kielégítő minőséget jelent.

Kenda Kenetica Pro KR210              2,6

Kleber Dynaxer HP4                         2,6

Fulda EcoControl HP2                      2,6

Toyo Tires Proxes Comfort                2,6

Debica Presto HP 2                           2,7

Dunlop Sport BluResponse               2,7

Pirelli Cinturato P7 C2                      2,7

Sava Intensa HP2  86                        2,7

Semperit SPEED-LIFE 3                   2,7

Firestone Roadhawk                         2,8

BF Goodrich Advantage                    2,9

GT Radial FE2                                 2,9

ESA+TECAR SPIRIT PRO              3,1

Barum Bravuris 5HM                        3,1

Viking Protech Newgen                    3,1

Norauto Prevensys 4                         3,1

Apollo Alnac 4G                               3,2

General Tire Altimax One S               3,2

Giti GitiSynergy H2                          3,2

Petlas Imperium PT515                     3,3

Uniroyal RainSport 5                        3,3

Elégséges!

Az ADAC szakemberei szerint a klasszikus ellentétes célok a gumiabroncsgyártásban nem mindig oldhatók fel. Jó példa erre a Michelin e.Primacy, amely csak elégséges osztályzatot kapott.

Az e.Primacy, amelyet a Michelin nem csak belsőégésű motorokhoz, hanem e-autókhoz is ajánl, a futófelület kopása és a gördülési ellenállás tekintetében meggyőző teljesítményt mutatott, viszont nedves aszfalton 80 km/h-ról csak 43,7 méter után áll meg, míg a Continental PremiumContact 6-tal szerelt autó már 34,4 méter után állt, mint a cövek!

Hifly HF 201                           3,6

Cooper ZEON CS8                 3,6

Westlake Z-107                       3,7

Minerva F 209                         3,7

King Meiler Sport1                  3,8

Tomket Sport                           3,8

Michelin e.Primacy                  3,9

Laufenn S Fit EQ+                  3,9

Delinte DH 2                           4,0

Zeetex ZT 1000                       4,1

Avon ZV7   90                        4,1

Radar RPX 800                       4,1

Futottak még, de minek?

Ez a hét abroncs katasztrofális teljesítménnyel bukott meg a nedves úton – emeli ki az ADAC összefoglalója, példaként hozva a Kínából származó, rendkívül strapabíró DoubleCoin DC99-et. Ezzel a gumival közel 65 ezer kilométert lehet megtenni, de addig remélhetőleg soha nem kell fékezni vizes úton: az 59,3 méteres fékút 80 km/h-ról a vezető és mindenki más közlekedő számára veszélyes.

Azon a ponton, ahol a Continental PremiumContact 6-tal szerelt tesztautó már állt, a DoubleCoin DC99 körülbelül 52 kilométeres sebességgel suhant tovább. Az ilyen sebességnél bekövetkező balesetek drámai következményekkel járhatnak – ezért ne nyúljon ezekhez az abroncsokhoz! – hívta fel a figyelmet a német autóklub.

Rotalla RH 01                                   4,7

Berlin Tires Summer UHP 1 G2        5,3

Lassa Driveways                               5,3

Evergreen EH 226                             5,4

Riken Road Performance         5,4

DoubleCoin DC99                            5,5

Premiorri Solazo                               5,5