A tesztekből kiderült, fejleszteni kell a fiatalok pénzügyi tudását, főleg a hitelek és megtakarítások terén
A mobil vásárlással, a biztonságos kártyahasználattal de még a digitális kereskedelemmel kapcsolatban is magabiztos a fiatalok tudása. A felsőoktatásba készülő és már ott tanuló fiataloknak ugyanakkor még hiányos a tudása a megtakarítások, a hitelek vagy épp a vállalkozások pénzügyeivel kapcsolatban – derül ki a DUE Médiahálózat Nagy Diák Banktudós Tesztjének válaszaiból, amit országszerte több, mint 15.000 fiatal töltött ki.
Az MBH Bank támogatásával megvalósuló játékos kampány pont a pénzügyi ismeretek fejlesztését tűzte ki célul.
Mi a teendő, ha ellopják a bankkártyádat? 2023-ban tízből kilenc diák, 2024-ben viszont már a válaszadók több, mint 97%-a adott helyes választ erre a kérdésre a DUE Médiahálózat Nagy Diák Banktudós tesztjében, amelynek célja a fiatalok pénzügyi ismereteinek játékos fejlesztése. Tizenötezernél is több kitöltő válaszai alapján biztosan állítható, hogy a jövő banktudósai tudják, milyen egy biztonságos jelszó – 90 százalék fölötti volt azok aránya is, akik helyesen megjelölték, hogy egy kis- és nagybetűket, számokat valamint írásjeleket is tartalmazó, véletlenszerű kombináció biztosítja a legbiztonságosabb belépést a mobilbanki alkalmazásokba vagy az internetbankba.
Ami a pénzügyi tudatosságot, azon belül is a különböző költségek fontosságát illeti, a fiatalok kilencven százalék fölötti arányban jelölték meg a legfontosabbnak a lakhatási költségeket – igaz, 2 illetve öt százalékban az első helyen priorizálták a Netflix előfizetés vásárlását és az új mobilt is. Szinte általános tudásnak (91.67%) számítanak a mobiltelefonos fizetéssel kapcsolatos alapinformációk, például, hogy mobillal akkor is lehet fizetni, ha az embernél nincs ott a kártyája, alig (4.52%) vannak olyan fiatalok, akik azt gondolják, hogy a telefon és a kártya együtt szükséges a mobil fizetéshez. 90% fölött van azon fiatalok aránya is, akik nemcsak ismerik a kriptót, de helyesen definiálják is a blokklánc alapú technológiának a mindennapi pénzügyekben betöltött szerepét. Valóban banktudósok a fiatalok: csaknem 88% azok aránya, akik pontosan tudják, mi a különbség a bankkártya és a bankszámla között és csaknem 89%, akik a tudatos pénzügyi tervezésre mondják, hogy leginkább az segíti őket a takarékoskodásban.
Ám pont a megtakarítások tartoznak az egyik olyan téma közé, ahol még láthatóan javításra szorul a fiatalok tudása. Míg 2023-ban a kiberbiztonsággal és a biztonságos digitális vásárlással kapcsolatos kérdésekre válaszoltak a legkevesebben helyesen, az idei Nagy Diák Banktudós teszt esetében pont a takarékossági- és hiteltermékekkel kapcsolatos kérdések jelentették a legnagyobb kihívást. Tízből három kitöltő sem ismeri a reálhozam fogalmát, még annak ellenére sem, hogy tízből kilencen tudják, mit jelent az infláció.
Az elmúlt egy évtizedben a bankfiókokból és a papír alapú űrlapokból az okostelefonokra és a digitális térbe költöztek a banki szolgáltatások, új lehetőségeket adva a fogyasztók kezébe. A DUE Médiahálózat és az MBH Bank 2023 szeptembere után 2024-ben is keresi az új generáció banktudósait, azokat az egyetemistákat, akik banki és pénzügyi kérdésekben a legtájékozottabbak. A Nagy Diák Banktudós Teszt első fordulója december elsején zárult. Több, mint tizenötezer kitöltő közül a legjobbak a középdöntőben, majd a döntőben mérhetik össze tudásukat még december folyamán, a legjobbak pedig az Educatio kiállításon vehetik át a nekik járó jutalmakat és elismerést 2025. januárjában: a főnyeremények között külföldi tengerparti nyaralás, az iPhone15és az Apple Watch 9 párosa és elektromos roller közül választhatnak a legjobbak. A legtöbben az ELTE, a BGE és a Corvinus hallgatók voltak a tizenötezer között, majd számszerűsítve a Debreceni Egyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem hallgatói voltak a legaktívabbak.
További információ: www.due.hu