A Szegedi Közlekedési Társaság is teszteli a SolveAir UNI fotokatalitikus légtisztítót
Szegedi mérnökök jöttek rá, hogyan tisztíthatjuk meg hatékonyabban, biztonságosan és ökotudatosan a levegőt
Vegyszermentesen pusztítja a kórokozókat a magyar találmány
Ózon és vegyi anyag kibocsátása nélkül teszi egészségesebbé a környezetet, tisztítja meg a levegőt és szünteti meg a kellemetlen szagokat egy 100 százalékban magyar fejlesztésű készülék. A SolveAir UNI fotokatalitikus légtisztító egyik legnagyobb előnye, hogy működése közben bárki nyugodtan bent tartózkodhat az adott helyiségben. Kaszás Anikó, a gyártó SolvElectric Technologies Kft. ügyvezető tulajdonosa elárulta, a fejlesztésben pályakezdő és több évtizedes tapasztalattal rendelkező mérnökök is részt vettek. A légtisztító hatékonyságát a Szegedi Tudományegyetem Mikrobiológiai Tanszéke validálta.
A koronavírus-járvány kirobbanását követően jelentősen felértékelődött azoknak az eszközöknek a szerepe, melyek alkalmasak a levegő tisztítására. Több ilyen készülék és technológia is rendelkezésre állt már a pandémia legelején, a szegedi SolvElectric Technologies Kft. ugyanakkor felismerte, hiányzik a piacról egy minden korábbinál hatékonyabb, biztonságosabb és környezetbarátabb légtisztító.
A vállalat szakemberei ennek szellemében, a tapasztalataikat és tudásukat felhasználva alkották meg a SolveAir UNI fotokatalitikus légtisztító prototípusát 2020 nyarára. Kaszás Anikó, a cég ügyvezető tulajdonosa elmondta, a cél az volt, hogy veszélyes hulladék termelése nélkül úgy fertőtlenítsék a levegőt a készülékkel, hogy az közben ne is legyen káros senkire, de emiatt hatásából se veszítsen.
Egy technológia, ami eddig nem létezett
Miután a prototípus elkészült, felkérték a Szegedi Tudományegyetem Mikrobiológiai tanszékét, hogy vizsgálják be a készüléket. Az eredmények ígéretesek voltak, mert a készülék igen hatékonyan pusztította el a baktériumokat a levegőben.
„Ha darabokra szedjük a légtisztítót, annak elemei valamilyen fejlesztésben már megjelentek, de összességében olyan technológiát honosítottunk meg, ami eddig nem létezett. A készüléket a legnagyobb gondossággal terveztük, használata rendkívül egyszerű és folyamatos üzemeltetése a levegő tisztítása mellett megszünteti a kellemetlen szagokat is, valamint semlegesíti az allergéneket. A termék az innovációt és a gyártási folyamatot tekintve is 100 százalékban magyar” – mutatott rá Kaszás Anikó.
A munkában szegedi gépészmérnök, mechatronikai mérnök, műszaki informatikus, anyagmérnök és vegyészmérnök is részt vett, így a mérnökszakma számos ága képviseltette magát a folyamatban.
Kóczi Dávid KFI részlegvezető, egyetemi oktató arról beszélt, talán éppen ez a sokszínűség vezethetett oda, hogy relatíve rövid idő alatt sikerült egy működőképes és egészségügyi szempontból is hasznos terméket előállítani.
„Tulajdonképpen egy három generációs csapat dolgozott együtt, mely tagjai között van pályakezdő kolléga és több évtizedes tapasztalattal rendelkező mérnök is. Jelen esetben viszont nemhogy generációs különbségekről nem lehet beszélni, tudásaik összeadódtak, sikerült hatékonyan együttműködni, amit más projektjeink sikeressége is alátámaszt” – fogalmazott.
Díjat érdemelt az eszköz, de a fejlesztések nem állnak le
A három év garanciával megvásárolható SolveAir UNI tervezésénél nagyon fontos szempont volt a magas újrahasznosíthatósági ráta is, ezért készült alumíniumból. Teljesen újrahasznosítható csomagolásban kerül kiszállításra, ráadásul ajándékba jár hozzá egy teljesen környezetbarát anyagokból álló hordozható vászontáska is.
A termék egészségügyi helyiségekben (pld. orvosi rendelők, váró termek, kórtermek stb.), de az iskolákban és háztartásokban is kiválóan tisztítja a kellemetlen szagokkal szennyezett levegőt: mérések szerint 2-3 óra alatt 20-30 négyzetméteres helyiség levegőjét teljesen megtisztítja, ott sem kémiai, sem biológiai szennyezést nem tudtak – az előírt méréshatároknak megfelelően – kimutatni.
A 2021 novemberében Dél-alföldi Innovációs Díjjal kitüntetett eszköz továbbfejlesztése jelenleg is gőzerővel zajlik, a jövőben a közösségi közlekedésben szeretnék majd alkalmazni. Ehhez a Szegedi Tudományegyetem Fizikai Intézete a bevonat megfelelőségét vizsgálja, a Mikrobiológiai Tanszék a hatékonyságot ellenőrzi, a Szegedi Közlekedési Társaság pedig az új prototípust teszteli majd.