A portugáliai Alqueva rezervátumban tesztelik a spanyol autómárka fényszóróit és a hátsó lámpáit

A portugáliai Alqueva rezervátum egyedülálló hely Európában, a sötétség birodalma, ahol a SEAT világítással foglalkozó részlegének mérnökei otthon érzik magukat. Ilyenkor a bolygó legsötétebb területein csillagképek viselkedését figyelik, olyanokét, amelyek a fényszórókat és a hátsó lámpákat alkotják, amelyeket ők olyan modellek számára fejlesztenek ki, mint a SEAT Leon. „Itt még egyszer igazolva láttuk, hogy a negyedik generáció számára általunk tervezett világítás tökéletesen alkalmazkodik az úthoz a fényszóró fénysugarainak hatótávolságának és szélességének, valamint a hátsó lámpák kontrasztjának és felbontásának köszönhetően” – magyarázza Carlos Elvira, aki a SEAT-nál a Lighting and Signaling Development vezetője.

A 340 LED-eből álló „csillagkép”.

A teljes LED technológia új lehetőségeket nyitott meg a mérnökök előtt, mind a tervezés, mind a biztonság és a kényelem vonatkozásában. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy sokkal kisebb felületen sokkal több fényt kapjunk, és ezáltal sokkal hatékonyabban tudjunk vele dolgozni” – mondja Magnolia Paredes, a SEAT elektronikus világítás-fejlesztési részlegének vezetője. „Ez komoly fejlesztés eredménye, miután ez elektronikus alkatrészekből álló fényforrás, így illesztőprogramokat kellett bevezetnünk az összes világítóelem vezérléséhez” – magyarázza Carlos.

800 óra sötétben.

A mérnökök csapata körülbelül 2500 órán át dolgozott a SEAT Leon negyedik generációs világítási szerelvényeinek tervezésén. És további 800 órán át sötétben vagy az optikai alagútban tesztelték, amelynek során az éjszakai vezetési körülményeket modellezték. „Számunkra a szélsőséges éghajlaton történő tesztelés elengedhetetlen; forró helyeken, hogy teszteljék az elektronika működését, és hidegben, hogy megerősítsék a fény eloszlását a jég feltorlódásokon„- mondja Carlos, miközben jelzőket helyez a térség egyik útjának szélére, és mindegyik között egy métert hagy. Ezzel a teszttel azt igazolják, hogy a tompított fény a kívánt hatótávolsággal rendelkezik, ebben az esetben 70 méter.

Megvilágítja az utat.

A fényerőn és a fénysugár irányításán túl, a LED fény sokkal fehérebb, mint a korábbi világítási technológiák. 5 000 Kelvin fokos színhőmérséklettel sokkal közelebb áll a Nap spektrumához. „Ez lehetővé teszi, hogy Ön jobban tudja azonosítani éjszaka az úton található tárgyak alakját és színét, még olyan sötét területeken is, mint Alqueva, és ez lehetővé teszi, hogy Ön előre számíthasson a felmerülő körülményekre” – mondja Magnolia.

LED reakció.

A járművezető biztonságának javítása az egyik kulcsa ennek a világítási technológiának a gyors reakció miatt. A LED-dióda 150 milliszekundummal gyorsabban reagál, mint egy izzólámpa. Ez azt jelenti, hogy például Ön 120 km/h sebességgel halad, az Ön mögött haladó sofőr öt méterrel korábban láthatja a féklámpáját. Az autó belsejében pedig a műszerfal tetejét megvilágító fényív is fontos biztonsági funkcióhoz kapcsolódik. „A fényjelzéseket akusztikus jelekkel kombinálva figyelmeztetünk például arra, hogy egy ajtó nincs megfelelően becsukva, vagy hogy egy jármű hátulról közeledik, amikor Ön készül kiszállni az autójából” – magyarázza Magnolia.

Állandó innováció. A két mérnök számára a belső tér átfogó fényíve a LED-technológia által képviselt minőségi ugrás egyik legjobb kifejezője. „Nagy kihívást jelentett programozóink számára a lehető legnagyobb funkcionális eredmény elérése” – mondja Carlos. A színe nem csupán egyéni ízlés szerint állítható, a vezető hangulatához igazítva, hanem egy fontos biztonsági funkciót is ellát, figyelmeztet egy nem megfelelően becsukott ajtóra vagy egy másik autóra, amely hátulról közeledik, amikor Ön az autóból kiszállni készül. „A fény intenzitása növekszik, miközben a kocsijával gyorsul, hogy jobban tudatosítsa Önben a sebességet, és ha gyerekekkel utazik, és aktiválja a hátsó ajtók biztonsági zárjait, akkor azok piros színnel világítanak, és így jelzik, ha megpróbálják kinyitni őket” – mondja Carlos.