A legkisebb Lexus kategóriájának egyik legbiztonságosabb képviselője
Maximális, ötcsillagos minősítést szerzett az Euro NCAP tesztsorozatán a Lexus LBX, a prémium márka első városi típusa.
Bevezetése óta számos európai elismerésben részesült a Lexus LBX; a különböző országos év autója szavazásokon, illetve rangos szaklapok szerkesztőségi kitüntetéseiben szabadidőjárműként, hibridként vagy városi modellként egyaránt a legjobb újdonságok közé sorolták. A márkától szokatlanul kompakt, 4,19 méteres autó azonban nem csak kényelmi és dinamikus szolgáltatásaival, takarékos hajtásláncával és a márkától megszokott, kifogástalan megbízhatóságával bizonyul érdemesnek az ügyfelek bizalmára, hanem biztonságával is, amit az Euro NCAP legújabb tesztsorozatán elért, maximális ötcsillagos eredménye is igazolt.
Különösen nagy jelentőségűvé teszi ezt az ötcsillagos eredményt, hogy az Euro NCAP 2023-ban jelentősen megszigorította tesztprotokollját. Szigorúbban vizsgálják az ütközési kompatibilitást, részletesebben elemzik az utasokat képviselő bábukon mért fejsérüléseket, továbbá bekerült a szempontok közé az, hogy mennyire könnyű elhagyni az autót, amennyiben az vízbe esik.
A gyermek- utasvédelemben immár pontlevonás jár, ha az autó kiszálláskor nem figyelmeztet a hátsó üléssoron utazó gyermek jelenlétére, a korábban gyalogosokra koncentráló gázolásvédelem immár a kerékpárosok fej-, combcsont- és medence-sérüléseit is tüzetesen vizsgálja, továbbá ellenőrzik, hogy figyelmeztet-e az autó, ha kerékpárosra készülünk rányitni az ajtót. Minden korábbinál hatékonyabb teljesítményt várnak el az elektronikus vezetőtámogató rendszerektől – mindent összevetve az elmúlt két évben sokkal, de sokkal nehezebbé vált ötcsillagos minősítést szerezni az Euro NCAP tesztjén.
Ez nem akadályozta meg persze a Lexus LBX-et abban, hogy 2023-ban tesztelt fivéréhez, a tisztán elektromos Lexus RZ-hez hasonlóan maximálisan teljesítsen a vizsgálatokon.
Miután jól szerepelt a félátfedéses és teljes átfedéses frontális ütközéses vizsgálatokon – amelyek során az is kiderült, hogy másik autóval ütközve nem jelent veszélyt az abban utazók biztonságára nézve –, egyenesen bravúros eredményt ért el a különösen nagy sérülésveszéllyel járó oldalirányú ütköztetéses teszteken. A falnak, illetve villanyoszlopnak csapódást szimuláló laboratóriumi vizsgálatokon az adható legtöbb pontot kapta a városi crossover. Ilyen helyzetben különösen nagy veszélyt jelent az elöl utazókra nézve, ha ülésükből oldalra kimozdulva összeütődik a koponyájuk, a Lexus LBX azonban rendelkezik ennek megelőzésére szolgáló, innovatív középső légzsákkal. Vízbe esve az ajtók és az ablakok nyithatók maradnak, ha pedig szárazföldön szenved balesetet a Lexus, automatikus fékvezérlés akadályozza meg, hogy az irányíthatatlanná vált autó újabb ütközés áldozata legyen.
Városi szabadidőjárműként a Lexus LBX vélhetően gyakran fog kisgyermekeket szállítani óvodába, iskolába. Ezért is fontos, hogy példa értékűen oltalmazza a 6, illetve 10 éves korosztályt az autó; a gyerekülések akadálytalan és biztonságosan beszerelhetők, az első utaslégzsák kikapcsolható (a jobb első ülésre csak így szabad gyerekülést rögzíteni!), ha pedig az autóból kiszállva elfelejtenénk, hogy hátul alszik a gyermekünk, a Lexus emlékezteti a vezetőt – ez különösen nyáron életmentő funkció, amikor a zárt utastér perceken belül kritikus mértékben felhevülhet.
A mozgó LBX elé (vagy mögé) lépő gyalogosokra hatékonyan vigyáz a Lexus automatikus vészfékező rendszere, amely a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat is észleli, és időben megállítja az autót. Ha féktávon belül kerül az autó elé a gyalogos, megnyugtató a tudat, hogy a szélvédőoszlopok kivételével – amelyek minden autó Achilles-sarkának számítanak ebből a szempontból – kíméletes az elgázolt személlyel a kis SUV. A hatékony energiaelnyelésre tervezett felületek minden kritikus testrésznek megfelelő védelmet nyújtanak.
Ami pedig a vezetőtámogató rendszereket illeti, azok a 2024-ben elvárható szinten végezték a dolgukat: fékezve előzték meg a karambolt, megakadályozták, hogy az autó elhagyja a forgalmi sávot, észlelték, ha a vezető veszített éberségéből, és nem csak felismerték a sebességkorlátozó jelzőtáblákat, de a sofőr kívánságára a korlátozást aktiválták is a sebességkorlátozó rendszerben.
Fotók: Euro NCAP