A következő generációs NASCAR autók töréstesztelése az AB Dynamics robotjaival történt
Az innovatív törésteszt-megközelítés pontosabb, valós adatokat biztosít a motorsport biztonságának javítása érdekében
A vezetőrobotok az ütközési tesztet az előírt ütközési ponttól és szögtől számított 2 cm-en belül és 1 fokon belül végezték 130 mérföld/órás sebességgel
Alabama, USA, 2022. május 12. A vezető autóipari tesztmegoldás-szállító, az AB Dynamics együttműködött a NASCAR-ral, hogy vezető nélküli, pályán végzett töréstesztet hajtson végre a 2022-es kupasorozatban induló Next Gen versenyautóján. A tesztjárművet nagy sebességgel egy előre beprogramozott pályára hajtották úgy, hogy robotokat hajtottak neki a Talladega Superspeedway partfalának.
A cél az volt, hogy teszteljék a jármű biztonságát és a sofőrre gyakorolt hatást egy ilyen típusú balesetben, amely egy gyakori ütközési forgatókönyv a sorozatban. A versenyautót érzékelőkkel és törésteszt-bábuval szerelték fel, hogy értékes és pontos adatokat hozzanak létre, amelyeket a NASCAR tudott használni az ütközésszimuláció érvényesítéséhez.
„A kihívás az volt, hogy megpróbáljuk rávenni ezt a rendkívül összetett gépet egy nagyon precíz teszt elvégzésére anélkül, hogy emberi sofőr irányítaná az autót” – mondta Craig Hoyt, az AB Dynamics üzletfejlesztési menedzsere. „A NASCAR legnagyobb akadálya az volt, hogy találjon egy töréstesztet, amely ilyen nagy sebességű törésteszteket tud végezni. Az AB Dynamics robotok lehetővé tették a NASCAR számára, hogy egy teljesen futó versenyautót használjon, és valódi versenypályán, valós versenysebességgel végezze el a tesztet. Nincs jobb adat, mint a töréstesztek megismétlése valós környezetben, és robotjaink lehetővé teszik számunkra, hogy ezt pontosan és ismételten végezzük.”
A teszt követelménye az volt, hogy a versenyautót 130 mérföld/órás sebességgel egy pontos ütközési pontig kell behajtani a SAFER (Steel and Foam Energy Reduction) akadályba, 24 fokos szögben eltalálva. A jármű sebességének és irányának szabályozására kormány-, váltó- és pedál- (gáz-, fék- és tengelykapcsoló) robotokkal szerelték fel. A bemeneteket a robotokhoz az AB Dynamics útkövető szoftvere szolgáltatta, amely előre rögzített vezetési információkat és geometriai GPS-adatokat tud használni az előre meghatározott útvonal pontos navigálásához. Ez a csomag biztosította, hogy a jármű az ütközési ponttól számított 2 cm-en belül helyezkedjen el, pontosan 130,015 mérföld/órás sebességgel ütközött a falnak, és az előírt szög 1 fokon belül volt.
A használt vezetőrobotok az AB Dynamics SR60 kormányzáshoz, CBAR600 a pedálokhoz és a sebességváltó robotja voltak. A késztermékek minimális átalakítást igényeltek, hogy elférjenek a járműben. Fontos, hogy a robotok nem feltűnőek, így nem zavarják a pozicionálást vagy az ütközési próbabábu eredményeit.
„Robotjainkat nagyrészt személy- és haszonjárművek fejlesztésére használják, és rendszeresen használják tartósság, helytelen használat és vezetőtámogató rendszerek tesztelésére” – mondta Hoyt. „Ez az egyik legnagyobb sebességű ütközési teszt, amit valaha végeztünk, és a robotok csak kisebb sérüléseket szenvedtek. Ez valóban bizonyítéka a jármű biztonságának, a sorompóknak és termékeink robusztusságának.”
„Ez egy igazán innovatív módszer a járművek biztonságának tesztelésére a motorsportban” – mondta John Patalak, a NASCAR biztonsági mérnöki részlegének ügyvezető igazgatója. „A teszt során kapott adatok rendkívül fontosak voltak, és akkoriban egyetlen töréstesztelő létesítményből sem lehetett beszerezni. A teszt értékes információkat szolgáltatott a számítógépes ütközési szimulációinkkal való összefüggéshez, és megerősítette, hogy a szimulációból megjósolt jármű ütközési teljesítménye megismétlődött ebben a valós ütközési tesztben.”