A fát is kiRágná

Korábban olvashattátok, hogy a a HONDA Motor Pedo Kft. jóvoltából kipróbáltuk a HRX 476 VKE típusú benzines fűnyírót.
A szerkezet nem egyedül érkezett  hozzánk mivel elkísérte a Honda UMK435 fűkasza is.

Mivel nem teszteltem még a közmunkásságot (Ami késik,nempontos.), nem is gyakran dolgozhattam ilyen – vagy ehhez hasonló – damilos, benzines fűkaszával.

Kíváncsisággal telve siettem hát a kertbe – amint az idő engedte -, hogy végre élesben dolgoztassam a benzinmotoros eszközt.

A zsinóros berántó ezúttal is gyorsan, pontosan, könnyedén tette a dolgát, így – szó szerint – pillanatok alatt indíthattam el a masinát.
Az indítás előtt egy kis kart (szívató) kell elhúzni, hogy azzal nyissuk a benzincsapot.
Alapjáraton nagyon szépen jár a gép és egyben igenhalkan “muzsikál a motor”.
A hivatalos leírásában olvashatjuk, hogy “A hétköznapi kétütemű motorokkal szemben csendesebben és gazdaságosabban dolgozik”:
Ezt mi csak megerősíteni tudjuk.A csendesebb, takarékosabb üzemeltetés egyben azt is jelenti, hogy alacsonyabb a Honda UMK435 fűkasza károsanyag-kibocsátása.

Szóval, masina beröffentve, kezdődjék a közmunkásság az udvar szélén.

A váll- és mellhevederként szolgáló “hordozó” igencsak megkönnyíti a munkát, ráadásul egy könnyed mozdulattal magunkra (a hevederre) akaszthatjuk a fűkaszát.
Fontos kiemelni,hogy felakasztani egy mozdulat, a leoldáshoz azonban egy biztosítókart is ki kell oldani. Ennek köszönhetően esélye nincs a gépnek, hogy véletlenül leakadjon a pántról és esetleg a földre huppanjon – vagy netán sérülést okozzon valakiben!
Ilyenkor a gép súlya szinte elvész és a karunkkal/kezünkkel csupán a kasza irányát kell meghatároznunk, a minimális(!) terhelést a hevederen át a vállunk, hátunk kapja.
A heveder egyébként kapott egy nagyon jól teljesítő párnázást, anyaga bírja az esőt, port is és könnyegén tisztítható.
Fontos kiemelni, hogy a “hordozó” jobb oldalánál- ahova a fűkaszát akasztjuk – ki lett alakítva egy keményebb védőfelület is, ami azt szolgálja,hogy ne a ruházatunkhoz, csípőnkhöz/combunkhoz “dörzsöljük” a masinát.

Na, de most már tényleg dolgozzunk!

Ahogy fentebb már jeleztem, “masina beröffentve”, vállhevederre akasztva.
A szarvszerű markolatok segítségével tudjuk irányítani a gép vágófejét, valamint a jobboldali karon találjuk azt a “gombot”,amivel lehet adagolni a gázt.
A motor a gomb nyomására nagyon gyorsan és pontosan reagál, így nem kell (Nem is ajánlott!) teljes fordulaton pörgetni a vágóeszközöket.
Szintén a hivatalos leírásból idézzük a következő mondatot. “A motor robbanásszerű gyorsulásának és magas fordulatszámának köszönhetően konstans teljesítményre képes zord körülmények között is.”
Igen, tényleg nagyon gyorsan képes felpörögni és az  integrált antivibrációs rendszernek köszönhetően sem a vállunk/gerincünk, sem a karunk/kezünk/csuklónk nem érez szinte semmit abból, ahogy dolgozik a masina.
Néhány perc elteltével az ember nagyon jól ráérez a fordulatszám adagolására és az sem okoz gondot, ha esetleg egy vastagabb “parlagfűfát” kell elvágni… De erről majd egy kicsit később

A damil adagolása rém egyszerű!

Az ilyen eszközöknél az üzemeltetés természetes velejárója, hogy a vágóeszközként szolgálódamil is kopik a munka alatt.
Adagolásához nem kell mást tenni, mint a gép vágófejét finoman a földhöz koppintani és a “damiltartó tárcsa” már adagolja is finoman az utánpótlást.
Akkor sem vagyunk nagy gondban,ha esetleg a damilokat (Mert ugye két oldalon is található egy-egy.) elfelejtettük időben pótolni,vagy egy vastagabb anyag tövénél szakította el azokat.
Ilyenkor a gépet leakasztjuk a hevederről, leállítjuk, megfordítjuk és a damiltárcsán látható nyilak irányában elfordítjuk/kinyitjuk azt, majd kézzel,két pofonegyszerű mozdulattal kihúzzuk a damilokat a megfelelő hosszúságra, visszapattintjuk a fedelet,  újra berántjuk a motort, majd visszaakasztjuk a hevederre a gépet és folytatódhat is a munka.
Kezdőknek max. 2 percnyi leállás.

Személy szerint csak azt sajnálom, hogy nem volt több időm a gép aktív használatára, mert – ahogy korábbi cikkünkben említettem – vagy az eső esett, vagy a fű nem volt elég magas.

Mi van akkor, ha már a damil nem elég?

A Honda mérnükei természetesen gondoltak arra is, ha már a parlagfű fává cseperedik,vagy esetleg olyan növények burjánzanak el a területen, amihez kevés a damilos vágófej.
Éppen ezért egy  fűrészkorong, illetve egy három késes vágó is tartozéka a Honda UMK435 fűkaszának.
Ezek segítségével ez a kis gép akár a fát is kivágná.

További tartozékként természetesen szerszám, védőkesztyű-, és szemüveg is tagja a csomagnak. Ráadásul a tartozékok egy praktikus kis “zsákban” pihenhetnek, amikor épp nincsenek szolgálatban.

A tisztítás.

Tisztítása rém egyszerű!
A vágófejnél található védőburkolat úgy lett kialakítva, hogy a rárakódott “nyesedéket” akár le is moshatjuk még rögtön a használat után, de akkor sincs nagy baj, ha ezt esetleg elmulasztjuk, ugyanis anyaga van annyira rugalmas, hogy óvatosan megnyomkodva a belső felületéről a megszáradt fű/fa/virág/gaz könnyedén “lepattan”.
Természetesen a leginkább ajánlott a minden munka utáni nedves szivacsos takarítás!

Specifikációk:

Benzin tartály (l) 0,63
Fogantyú alak szarv
Hengerűrtartalom (cm3) 35
Motor teljesítmény (kW) 1
Motor típus GX 35
Súly (kg) 8,6
Szállított tartozék damil fej, vágókés, heveder
Zajszint (db(A)) 109