A Dakarra tesztelik a hibrid Toyota teherautót

Hibrid teherautót küld a 2022-es Dakarra a Toyota-csoport

Elkészült a Hino Motors versenyteherautója, amellyel Szugavara Teruhito januárban huszonkettedszer vág neki a Dakar-ralinak. A különlegesen felkészített jármű hibrid hajtásláncot kapott.

Túlzás nélkül állíthatjuk: Szugavara Teruhito nélkül nincs Dakar-rali. A jövőre ötven éves versenyző eddig huszonegy alkalommal vett részt a világ legkeményebb terepraliján, ebből tizenötször pilótaként. Ebből a tizenötből tízszer az összesítésben a Top 10-ben végzett, illetve az elmúlt tizenhárom évben verhetetlen volt a 10 liter alatti lökettérfogatú versenyteherautók mezőnyében.

Teruhito-szan igazi legenda, méltó utóda édesapjának, Szugavara Josimaszának, aki 36 Dakar-ralin vett részt, méghozzá kihagyás nélkül, és ezzel a Guinness világrekordok könyvébe is bekerült. Az apát nem nem könnyű felülmúlni, ám fia most olyasvalamire készül, ami nem adatott meg édesapjának: hibrid versenyautóval indul a jövő évi, 2022-es Dakaron.

Az alapokat az a versenykamion adja, amellyel a Hino Team Sugawara 2020-ban versenyzett, ám minden porcikájában átdolgozták. A belső égésű motor újonnan kifejlesztett, kiemelkedő hatásfokú turbófeltöltőjének köszönhetően 800 lóerőt ad le. Ehhez jön hozzá a villanymotor, amely a Hino Motors tájékoztatása szerint kondenzátorból nyeri a működéséhez szükséges energiát.

A komplett hibrid hajtáslánc rendszerteljesítménye meghaladja az 1000 lóerőt, ám talán ennél is fontosabb, hogy a nagyteljesítményű villanymotor késlekedés nélkül fejti ki erejét, így dinamikusabbá, robbanékonyabbá téve a jármű vezethetőségét. Ebben a villámgyorsan kapcsoló, automata verseny-sebességváltó, valamint az alumínium és üvegszálas kompozit panelek alkalmazásával könnyített karosszéria is szerepet játszik.

A csapat az októberi tesztelések során elvégezte a hibrid hajtáslánc, az automata sebességváltó és a felfüggesztés finomhangolását. A jármű gyorsítóképessége „drámai  mértékben javult”, számolt be a fejleményekről Szugavara Teruhito csapatfőnök és pilóta, hozzátéve, hogy a Hino 600-asra épülő hibrid modell sebessége több mint bizakodásra ad okot. „Alig várjuk, hogy magasabb kategóriákban induló versenytársainkkal összemérhessük az erőnket.” – tette hozzá a csapat első számú embere.

Hino Team Sugawara Hino 600 hibrid versenyteherjármű műszaki adatai

PilótaSzugavara Teruhito
AlapmodellHINO 600 széria
Belső égésű motorA09C-TI (köztes töltőlevegőhűtővel)
Belső égésű motor konfigurációNégyütemű, soros hathengeres dízelmotor
Belső égésű motor lökettérfogat8866 cm3
Belső égésű motor max. teljesítmény800 LE (588 kW)@ 2800/perc
Belső égésű motor max. forgatónyomaték2430 Nm @ 1600/perc
Villanymotor max. teljesítmény280 LE (206 kW)
Max. rendszerteljesítmény1080 LE (794 kW)
HajtásképletÁllandó összkerékhajtás
ErőátvitelAutomata sebességváltó (6 előremeneti, egy hátrameneti fokozat)
OsztóműKapcsolható felező, központi differenciálzár
AbroncsokXZL 14.00R20
Menetkész tömeg8600 kg
Teljes hosszúság6700 mm
Teljes szélesség2500 mm
Teljes magasság3100 mm
Tengelytáv4170 mm
Üzemanyagtartály kapacitása800 liter

Fotók: Hino Motors