A biztonságnak az első helyen kell állnia!
A biztonságnak az első helyen kell állnia, miközben a nagy és merész SUV-ok tovább növelik jelenlétüket a piacon.
A Euro NCAP az utolsó 2023-as kiadásában tizenegy autó biztonsági eredményeit ismerteti: Volkswagen ID.7, BMW 5 széria, Mercedes-EQ EQE, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, VinFast VF8, smart #3, BYD SEAL-U, Honda ZR-V és Hyundai KONA. A COP28 kontextusában biztatónak tűnhet, hogy ezen járművek többsége EV, de a jelen cikk rávilágít arra az aggasztó tendenciára, hogy egyre nő a fogyasztók nehezebb, erősebb és magasabb autók iránti kereslete, amelyek nemcsak a többi járművezetőt veszélyeztetik, hanem a környezetre is káros hatással vannak. A 11 új autó közül mindössze háromnak a súlya nem éri el a két tonnát, és csak egy, a smart #3 minősül kis családi autónak. Az elektromos járművek iránti növekvő kereslet lehetőséget teremtett az európai piacra újonnan belépők számára. A 2023-ban tesztelt autók közül számos jármű olyan kínai gyártóktól származik, amelyek igyekeznek bebizonyítani, hogy az európai vásárlók igényeinek is megfelelnek. Most első alkalommal szerepel a palettán egy vietnami autó is. Pozitívum azonban, hogy a gyártók, legyenek ismert, vagy újonnan piacralépők, jól reagálnak az Euro NCAP év elején bevezetett szigorú követelményeire, és a tizenegy járműből nyolc ötcsillagos minősítést kapott.
„A Euro NCAP-et évekig azzal vádolták, hogy feljebb nyomja az autók súlyát. Az volt a vélekedés, hogy a többlet biztonsági felszerelések plusz tömeget jelentenek. Ez valójában sosem volt így, és a járművek súlynövekedése, amelyet manapság látunk, egyértelműen nem a biztonsággal kapcsolatos, hanem a fogyasztók nagyobb járművek iránti preferenciájának és a villamosításnak a következménye, amelynek során egyre nagyobb akkumulátorokat alkalmaznak a vásárlók hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmainak eloszlatására. Ez a tendencia azonban sem a biztonságnak, sem a környezetnek nem használ, ugyanis a nagy, nehéz autók kevésbé energiatakarékosak, mint a kis, könnyű járművek, és biztonsági kockázatot jelent, amikor ez a két járműtípus ütközik, vagy ami még rosszabb, ha veszélyeztetett úthasználók is érintettek.” Mondta Dr. Michiel van Ratingen, a Euro NCAP főtitkára.
A Volkswagen ID.7 egy középkategóriás, elektromos, családi négyajtós, amely méretét tekintve a már megszűnt Passathoz hasonlít, és stílusos megjelenése kiváló törésbiztonsági összteljesítménnyel, a felnőttek védelme terén elért magas, 95%-os eredménnyel, és az év egyik legjobb összpontszámával párosul. Ez az autó tökéletes társ az utakon, hiszen nemcsak az utasoknak nyújt védelmet, hanem a többi úthasználónak is. Az elődjénél valamivel kisebb BMW 5 széria vonzó választás a vásárlók számára egy olyan szektorban, ahol olyan tetszetős riválisok vannak, mint az Audi A6, a Genesis G80, a Jaguar XF, a Lexus GS és a Volvo S90. Ez a nagyméretű családi autó alig marad el a Volkswagentől a biztonsági teljesítmény tekintetében, de a frontális ütközési teszten a medence- és combcsontok védelme nem éri el az ID.7-es szintjét. Mindkét jármű könnyedén megszerzi az ötcsillagos minősítést.
A Mercedes-EQ EQE egy masszív elektromos SUV, ehhez illő árcédulával, de összességében nagyon jó teljesítményt nyújt, különösen a biztonságot segítő technológiák terén. A járművet csupán a középső légzsákrendszere hagyja cserben, amely gyengébben teljesített a teszteken, amik az elöl ülő utasok potenciális fejsérülését jelezte. Az autó végül ötcsillagos minősítést kapott.
A Euro NCAP decemberi listáján az első kínai autó a BYD TANG, amely a BYD család három másik autójához csatlakozva ötcsillagos minősítést kapott. A BYD hosszú évek óta a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, és közel egy évtizede gyárt elektromos autókat Kínában, így bár Európában újnak számít, a vállalatnak nagy gyártási tapasztalata van, amelyből más autógyártók is tanulhatnak. A BYD szép összpontszámmal és az ötcsillagos minősítéssel bizonyítja, hogy a biztonság terén is remekül teljesít. Ebben a kiadásban a Euro NCAP a BYD kis SUV-ját, a SEAL-U-t tesztelte, amelynek az automata vészfékrendszere (AEB – Autonoumus Emergency Breaking) jól teljesít a motorkerékpáros szituációkban is és maximális pontszámot kapott. A több mint két tonna súlyával ez még mindig egy nehéz jármű, de így is kisebb, mint az ezúttal tesztelt SUV-ok többsége.
A BYD SEAL mellett a koreai gyártású Kia EV9, a Kia első három üléssoros elektromos járműve, is esélyes a 2024-es év autója címre. Az autó nagyon nagy méretű, amit egyesek mutatósnak találnak az utakon. A jármű számos gyermekbiztonsági berendezéssel van felszerelve, és dinamikus teljesítményt nyújt.
Az XPENG G9 a második kínai XPENG, amelyet a Euro NCAP tesztelt. A jármű kétszeres ötcsillagos minősítést kapott, mivel egyszerre ment át a biztonsági és a Green NCAP-teszteken. A biztonsági tesztek során a G9 SUV összességében jól teljesített, kivéve a kistermetű női vezetőbábu „alámerülését” a teljes szélességű tesztben. A teszt során a próbabábu medencéje az öv derék része alá csúszott, ami a hasi sérülések nagyobb kockázatára utal. A gyalogosok fejvédelme nem volt olyan jó, mint számos másik, ebben a kiadásban vizsgált autóé. Ennek ellenére a G9 megfelelt mind a Euro NCAP, mind a Green NCAP öt csillaghoz szükséges követelményeinek.
A smart #3-at szintén Kínában gyártja a Geely, és ez a cég második elektromos SUV-ja. Ez az autó nagyobb, mint a Smart által gyártott korábbi járművek, és még mindig vannak nehézségek a hátsó oldali védelem terén, továbbá az első ülésen ülő utas bábúk összütődtek a tesztek során. A jármű nincs felszerelve gyermek jelenlétérzékelővel. Az autónak azonban így is sikerült elérnie az ötcsillagos biztonsági értékelést.
A vietnami VinFast elektromos járműveket gyártó startup nemrég mutatta be első modelljét Európában, a kétsoros, ötüléses VF8 SUV-t, amely az első VinFast jármű amelyet a Euro NCAP letesztelt. Az autó csak négycsillagos minősítést ért el, amit a rögzítő rendszerek gyengesége indokolt, de egyébként a gyermekek és a veszélyeztetett úthasználók védelme jónak bizonyult.
A Honda kis SUV-ja, a ZR-V az egyetlen olyan autó ebben a kiadásban, amely tisztán hibrid hajtású, és 1,6 tonnás súlyával a legkönnyebb jármű az értékelt autók között. A teljesítménye mind a törésteszteken, mind az aktív biztonsági teszteken kicsit elmaradt az ötcsillagos teljesítményküszöb eléréséhez szükségestől, így a ZRV négycsillagos minősítést kapott.
Az utolsó helyezett és a tesztkör csalódása a Hyundai KONA, amely ugyan négy csillagot kapott, valójában éppen hogy átlépte a teljesítményküszöböt, elkerülve a három csillagos minősítést. Ez az értékelés elsősorban a jármű vezetőtámogatás és ütközéselkerülés terén nyújtott gyenge teljesítményének az eredménye. A Hyundai megnövelte a jármű méretét és kiszélesítette a belső teret, hogy versenyképes legyen a kategóriájában, de a vállalat téved, ha azt hiszi, hogy a vásárlók megelégszenek egy olyan biztonsági szinttel, amely elmarad a versenytársaktól.
A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.