Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A biztonságnak az első helyen kell állnia!

A biztonságnak az első helyen kell állnia, miközben a nagy és merész SUV-ok tovább növelik jelenlétüket a piacon.

A Euro NCAP az utolsó 2023-as kiadásában tizenegy autó biztonsági eredményeit ismerteti: Volkswagen ID.7, BMW 5 szériaMercedes-EQ EQEBYD TANGKia EV9XPENG G9VinFast VF8smart #3BYD SEAL-UHonda ZR-V és Hyundai KONA. A COP28 kontextusában biztatónak tűnhet, hogy ezen járművek többsége EV, de a jelen cikk rávilágít arra az aggasztó tendenciára, hogy egyre nő a fogyasztók nehezebb, erősebb és magasabb autók iránti kereslete, amelyek nemcsak a többi járművezetőt veszélyeztetik, hanem a környezetre is káros hatással vannak. A 11 új autó közül mindössze háromnak a súlya nem éri el a két tonnát, és csak egy, a smart #3 minősül kis családi autónak. Az elektromos járművek iránti növekvő kereslet lehetőséget teremtett az európai piacra újonnan belépők számára. A 2023-ban tesztelt autók közül számos jármű olyan kínai gyártóktól származik, amelyek igyekeznek bebizonyítani, hogy az európai vásárlók igényeinek is megfelelnek. Most első alkalommal szerepel a palettán egy vietnami autó is. Pozitívum azonban, hogy a gyártók, legyenek ismert, vagy újonnan piacralépők, jól reagálnak az Euro NCAP év elején bevezetett szigorú követelményeire, és a tizenegy járműből nyolc ötcsillagos minősítést kapott.

„A Euro NCAP-et évekig azzal vádolták, hogy feljebb nyomja az autók súlyát. Az volt a vélekedés, hogy a többlet biztonsági felszerelések plusz tömeget jelentenek. Ez valójában sosem volt így, és a járművek súlynövekedése, amelyet manapság látunk, egyértelműen nem a biztonsággal kapcsolatos, hanem a fogyasztók nagyobb járművek iránti preferenciájának és a villamosításnak a következménye, amelynek során egyre nagyobb akkumulátorokat alkalmaznak a vásárlók hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmainak eloszlatására. Ez a tendencia azonban sem a biztonságnak, sem a környezetnek nem használ, ugyanis a nagy, nehéz autók kevésbé energiatakarékosak, mint a kis, könnyű járművek, és biztonsági kockázatot jelent, amikor ez a két járműtípus ütközik, vagy ami még rosszabb, ha veszélyeztetett úthasználók is érintettek.” Mondta Dr. Michiel van Ratingen, a Euro NCAP főtitkára.

Volkswagen ID.7 egy középkategóriás, elektromos, családi négyajtós, amely méretét tekintve a már megszűnt Passathoz hasonlít, és stílusos megjelenése kiváló törésbiztonsági összteljesítménnyel, a felnőttek védelme terén elért magas, 95%-os eredménnyel, és az év egyik legjobb összpontszámával párosul. Ez az autó tökéletes társ az utakon, hiszen nemcsak az utasoknak nyújt védelmet, hanem a többi úthasználónak is. Az elődjénél valamivel kisebb BMW 5 széria vonzó választás a vásárlók számára egy olyan szektorban, ahol olyan tetszetős riválisok vannak, mint az Audi A6, a Genesis G80, a Jaguar XF, a Lexus GS és a Volvo S90. Ez a nagyméretű családi autó alig marad el a Volkswagentől a biztonsági teljesítmény tekintetében, de a frontális ütközési teszten a medence- és combcsontok védelme nem éri el az ID.7-es szintjét. Mindkét jármű könnyedén megszerzi az ötcsillagos minősítést.

Mercedes-EQ EQE egy masszív elektromos SUV, ehhez illő árcédulával, de összességében nagyon jó teljesítményt nyújt, különösen a biztonságot segítő technológiák terén. A járművet csupán a középső légzsákrendszere hagyja cserben, amely gyengébben teljesített a teszteken, amik az elöl ülő utasok potenciális fejsérülését jelezte. Az autó végül ötcsillagos minősítést kapott.

A Euro NCAP decemberi listáján az első kínai autó a BYD TANG, amely a BYD család három másik autójához csatlakozva ötcsillagos minősítést kapott. A BYD hosszú évek óta a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója, és közel egy évtizede gyárt elektromos autókat Kínában, így bár Európában újnak számít, a vállalatnak nagy gyártási tapasztalata van, amelyből más autógyártók is tanulhatnak. A BYD szép összpontszámmal és az ötcsillagos minősítéssel bizonyítja, hogy a biztonság terén is remekül teljesít. Ebben a kiadásban a Euro NCAP a BYD kis SUV-ját, a SEAL-U-t tesztelte, amelynek az automata vészfékrendszere (AEB – Autonoumus Emergency Breaking) jól teljesít a motorkerékpáros szituációkban is és maximális pontszámot kapott. A több mint két tonna súlyával ez még mindig egy nehéz jármű, de így is kisebb, mint az ezúttal tesztelt SUV-ok többsége.

A BYD SEAL mellett a koreai gyártású Kia EV9, a Kia első három üléssoros elektromos járműve, is esélyes a 2024-es év autója címre. Az autó nagyon nagy méretű, amit egyesek mutatósnak találnak az utakon. A jármű számos gyermekbiztonsági berendezéssel van felszerelve, és dinamikus teljesítményt nyújt.

Az XPENG G9 a második kínai XPENG, amelyet a Euro NCAP tesztelt. A jármű kétszeres ötcsillagos minősítést kapott, mivel egyszerre ment át a biztonsági és a Green NCAP-teszteken. A biztonsági tesztek során a G9 SUV összességében jól teljesített, kivéve a kistermetű női vezetőbábu „alámerülését” a teljes szélességű tesztben. A teszt során a próbabábu medencéje az öv derék része alá csúszott, ami a hasi sérülések nagyobb kockázatára utal. A gyalogosok fejvédelme nem volt olyan jó, mint számos másik, ebben a kiadásban vizsgált autóé. Ennek ellenére a G9 megfelelt mind a Euro NCAP, mind a Green NCAP öt csillaghoz szükséges követelményeinek.

smart #3-at szintén Kínában gyártja a Geely, és ez a cég második elektromos SUV-ja. Ez az autó nagyobb, mint a Smart által gyártott korábbi járművek, és még mindig vannak nehézségek a hátsó oldali védelem terén, továbbá az első ülésen ülő utas bábúk összütődtek a tesztek során. A jármű nincs felszerelve gyermek jelenlétérzékelővel. Az autónak azonban így is sikerült elérnie az ötcsillagos biztonsági értékelést.

A vietnami VinFast elektromos járműveket gyártó startup nemrég mutatta be első modelljét Európában, a kétsoros, ötüléses VF8 SUV-t, amely az első VinFast jármű amelyet a Euro NCAP letesztelt. Az autó csak négycsillagos minősítést ért el, amit a rögzítő rendszerek gyengesége indokolt, de egyébként a gyermekek és a veszélyeztetett úthasználók védelme jónak bizonyult.

Honda kis SUV-ja, a ZR-V az egyetlen olyan autó ebben a kiadásban, amely tisztán hibrid hajtású, és 1,6 tonnás súlyával a legkönnyebb jármű az értékelt autók között. A teljesítménye mind a törésteszteken, mind az aktív biztonsági teszteken kicsit elmaradt az ötcsillagos teljesítményküszöb eléréséhez szükségestől, így a ZRV négycsillagos minősítést kapott.

Az utolsó helyezett és a tesztkör csalódása a Hyundai KONA, amely ugyan négy csillagot kapott, valójában éppen hogy átlépte a teljesítményküszöböt, elkerülve a három csillagos minősítést. Ez az értékelés elsősorban a jármű vezetőtámogatás és ütközéselkerülés terén nyújtott gyenge teljesítményének az eredménye. A Hyundai megnövelte a jármű méretét és kiszélesítette a belső teret, hogy versenyképes legyen a kategóriájában, de a vállalat téved, ha azt hiszi, hogy a vásárlók megelégszenek egy olyan biztonsági szinttel, amely elmarad a versenytársaktól.

A részletes eredmények megtekintéséért látogasson el a www.euroncap.com weboldalra.

autoklub.hu

A Skoda az Euro NCAP ötcsillagos márkája