Elektromos, hibrid, plug-in – Ioniq-s autókat teszteltünk
A Hyundai Ioniq „sorozat” közül elsőként az elektromos modellt próbálhattam, majd jött a hibrid és a plug-in hibrid változat.
Ahhoz, hogy belemélyedjünk a tesztbe, először rendet kellene tenni a fejekben, hogy mitől elektromos, mitől hibrid és főleg mitől plug-in hibrid egy-egy ilyen modell.
A világhálót vettük segítségül…
Mi az az elektromos autó?
Az elektromos autó egy egy vagy több elektromos motor által hajtott közlekedési eszköz. A meghajtáshoz szükséges elektromos áramot akkumulátorban vagy más energiatároló eszközben viszi magával.
Hibrid autó
Olyan, elsődlegesen robbanómotoros jármű (többnyire benzines, de dízeles változatok is léteznek), amiben a hajtást elektromotor(ok) is segítik. Az autó egy kis kapacitású akkumulátorban tárolja a regeneratív fékezéskor termelt energiát, amit gyorsításkor vagy folyamatos haladáskor is fel tud használni az autó mozgatására. A hibrid autók egy része képes tisztán elektromos üzemben is menni néhány km-t, de van olyan modell is, amiben az elektromotorok csak a gyorsításhoz szükséges energiatöbbletet biztosítják. A fogyasztás csökkenését ezek az autók a fékezéskor visszanyert energia újrahasznosításával érik el. Ezek az autók külső áramforrásból nem tölthetők, és az akkumulátoruk maximum néhány km-es tisztán elektromos meghajtáshoz tudnak elég energiát eltárolni.
Konnektoros (plug-in) hibrid
A hibridnél nagyobb akkumulátorral és külső töltési lehetőséggel felvértezett változat, ahol a tisztán elektromos hatótáv már 40-80 km-re nő. A fűtés vagy a hűtés bekapcsolásakor sokszor azonnal indul a belső égésű motor, hiszen az előző megoldáshoz hasonlóan az számít az elsődleges meghajtási formának. A kategória angol elnevezése (plug-in hibrid electric vehicle) alapján ezek az autók gyakran a PHEV jelölést kapják.
„Ioniq-s autókat teszteltünk”
A szójáték alapján több „megfejtést” is kreálhat az olvasó.
Lehetne akár ironikus is, de mi az ikonikusra gondoltunk.
Ikonikus Ionoq?
Igen, tuti, hogy egy mérföldkőnek nevezhető modellt alkottak a Hyundai mérnökei!
Formavilágában az elektromos autók szerelmesei vélik felfedezni a szintén történelmet író Toyota Prius modellt (Arról majd egy másik tesztben bővebben is.), ám az Ioniq sokkal szebb arcot formát kapott.
Kialakítását mások viszont például a Ford Mondeo (Bővebben szintén máskor.), vagy épp a Honda Civic (Hamarosan bővebben is.) modellekhez hasonlítják.
Mondjuk ezzel az erővel lehetne akár egy laposabb X5 is, de ne menjünk bele, hogy kire, mire hasonlít!
Foglalkozzunk inkább azzal, hogy a Hyundai Ioniq tervezésekor is a légellenállást vették alapul és a tervezők arra törekedtek, hogy azt minél kisebbre tudják faragni.
Az Ioniq családra is jellemző, hogy a teljesen elektromos modellnél nem találunk elől hűtőrácsot, illetve a plug-in modellnél sem teljes a homlok „áttörése”.
Ráadásul a szellőzés nyitható, vagy zárható – három állás szerint.
A külső visszapillantó tükröknél is kapott a gép apróbb légterelő megoldásokat.
És igen, az Ioniq-nál sem csak dizájnelem az első LED-es nappali fényt, valamint a ködlámpát „rejtő” kialakítása a lökhárítónak.
Mint ahogyan az autó hátsó sarkainál kialakított kis él, vagy a „Honda Civicre hajazó” hátsó szélvédő és csomagtartótető kialakítása sem véletlen.
Ezek a finom trükkök mind-mind a kedvezőbb légellenállást és azzal a nagyobb hatótávolságot biztosítják.
https://www.youtube.com/watch?v=R3PvFXykMN0
Nyugati kényelem
Az ioniq-ba huppanva egy könnyen magunkra szabható vezetőüléssel találkozunk, ‘melynek ülésfűtése nagyon gyorsan és nagyon hatékonyan működik.
A kormány természetesen szintén fűthető, így a téli hidegben nem kell fagyoskodnunk szinte egy percig sem a reggeli induláskor.
Igen, azon sem kell csodálkoznunk, hogy a kormányról vezérelhetjük például a tempomatot, vagy a rádiót/médialejátszót is-
Az, ahogy a műszerfal köszönti a pilótát, vagy épp’ elköszön attól, látványos, szórakoztató és jó hangulatú. 😀
Ami számomra már az első próbakor is pozitív meglepetés volt, az a hátsó lábtér.
Simán elférek magam mögött a 180 pluszos magasságom mellett is!
A csomagtartóba is sokkal több minden fér be, mint amit az elektromos, hibrid, vagy plug-in autóktól megszokhattunk.
Az ugye nem nagy titok, hogy igen sok gyártó a padlóba, a hátsó ülések, valamint a csomagtartó alá rejti el az akkumulátor cellákat. Ezért is volt kissé – pozitív előjellel – meglepetés a viszonylag nagynak mondható csomagtér.
A specifikációkért, árajánlatért, egyéb információkért tessenek a megfelelő ikonra kattintani!
De, melyiket válasszam?
Annyit tudunk,. hogy számunkra, az agglomerációba való közlekedésre az elektromos, vagy a plug-in lenne a legmegfelelőbb.
De, miiéééélt? – kérdezné febil Ábel a reklámban.
Hát azért, mert ez a két modell ma még kaphat zöld rendszámot, amivel az ingyenes parkolás is megoldott a főváros szinte teljes területén.
És ha nem csak ez a szempont, akkor most még inkább a plug-in – de csak a hatótáv miatt…
http://tesztalelkemindennek.hu/2018/02/26/exkluziv-bburago-bugatti-type-59-teszt/