2024-ben kezdődik a hidrogénnel hajtott vonatok éles tesztelése
A Deutsche Bahn (DB) és a Siemens Mobility sokat tesz a közlekedésben az éghajlatbarát megoldásokra való átállásért, és a két vállalat első ízben teszteli a hidrogénnel hajtott vasúti szerelvények használatát.
A cél egy teljesen új, mindenre kiterjedő rendszer tesztelése, amely egy újonnan kifejlesztett vonatot és egy új tervezésű töltőállomást foglal magában. A DB felkészíti majd az egyik karbantartóműhelyét a hidrogénhajtású vonat szervizelésére.
A két vállalat egy teljes körű, éghajlatbarát rendszert tesztel majd, amely a vonatot és annak különleges fejlesztésű infrastruktúráját foglalja magában.
A vonatokat és az infrastruktúrát magában foglaló rendszerrel szándékozzák felváltani a regionális vonalakon üzemelő, dízelhajtású vonat-összeállításokat és tovább csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Egy évig tervezik tesztelni a vonatot a régióban Tübingen városa környékén. Baden-Württemberg tartományi kormánya támogatást biztosít a projekthez, valamint a közlekedésért és a digitális infrastruktúráért felelős szövetségi minisztérium (BMVI) bejelentette a projekt finanszírozására irányuló szándékát.
A Mireo Plus regionális vonaton alapuló prototípust a Siemens Mobility építi majd meg. A kétkocsis vonat-összeállítást egy újonnan kifejlesztett hidrogénhajtással szerelik majd fel. A Mireo Plus H típusjelű vonat ugyanakkora teljesítményű lesz, mint az elektromos megfelelője, hatótávolsága pedig elérheti majd a 600 kilométert is.
A Deutsche Bahn egy újfajta üzemanyagtöltő állomás kifejlesztésén dolgozik, amellyel ugyanannyi idő alatt megtankolható ez a vonat, mint egy dízelhajtású. A hidrogént helyben, Tübingenben állítják majd elő megújuló forrásból származó elektromos áram segítségével. A DB részben felkészíti majd az Ulm városában működő karbantartóműhelyét az új hidrogénvonat szervizelésére.
A tervek szerint 2024-ben Tübingen, Horb és Pforzheim között végzett próbaüzemeltetés során a vonat egy hagyományos dízelhajtású járművet helyettesít majd a vonalon. Az új hidrogénhajtás egy év alatt körülbelül 330 tonna szén-dioxid kibocsátását takarítja meg. A DB jelenleg mintegy 1300 dízelhajtású vonatot üzemeltet regionális viszonylatban, és a DB 33 ezer kilométeres vasúthálózatának durván 40 százaléka nem villamosított. A rendszer további villamosításának lehetősége mellett a hidrogénhajtású vonatok használata egy további alternatívát kínál ahhoz, hogy a DB éghajlatsemlegessé váljon.
Prof. Sabina Jeschke, a DB igazgatótanácsának digitalizációért és technológiáért felelős tagja: „Ez a projekt igazolja, hogy a Deutsche Bahn nem csupán egy közlekedési vállalat, hanem egy technológiai csoport is. Nullára kell csökkentenünk a fosszilis üzemanyagok fogyasztását. Csak így válhat a DB 2050-re éghajlatsemlegessé. Addigra egyetlen dízelhajtású vonat sem üzemel majd a flottánkban.”
Michael Peter, a Siemens Mobility elnök-vezérigazgatója: „A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn közösen fejleszt majd ki egy új generációs hidrogénhajtási rendszert – ez a teljes körű rendszer egy hidrogénhajtású vonatot és annak infrastruktúráját is magában foglalja, ez utóbbinak pedig egy új, innovatív üzemanyagtöltő állomás is a része, amely gyorsan, csupán 15 perc alatt megtankolhatja a vonatot.”
„A vonat 1,7 megawatt hajtási teljesítménye akár 1,1 méter/szekundumnégyzet gyorsulást és 160 kilométer/óra legnagyobb sebességet biztosít. Ezzel az innovatív technikával a hidrogénhajtású vonatok gyorsabban, hatékonyabban és környezetkímélőbben üzemelhetnek. A hidrogénhajtás a járműhajtások egyik fejlett, károsanyag-kibocsátástól mentes módja, amely segít majd szén-dioxid-semlegessé tenni a vasúti közlekedést, és jelentősen hozzájárul majd az éghajlatvédelmi célkitűzéseink eléréséhez.”
Winfried Hermann, közlekedési miniszter, Baden-Württemberg: „Nagyszerű dolog, hogy itt, Baden-Württembergben tesztelik majd az első vonatot, amely ezt az új és fenntartható technikát alkalmazza. Különösen a nem villamosított vonalakon a hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtás a dízelhajtás éghajlatbarát alternatívájává válhat. Akár felsővezetékből vett árammal, akár hidrogénnel üzemeltetünk, az a lényeg, hogy az energia megújuló forrásokból származzon. Az ország a korszerű, fenntartható vasúti közlekedés úttörője szeretne lenni. Ez létfontosságú része az átállásnak a közlekedésben.”
A projekt részletei
Hivatalosan a közösen finanszírozott projekt neve „H2goesRail”. A közlekedésért és a digitális infrastruktúráért felelős szövetségi minisztérium (BMVI) bejelentette, hogy a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technika Nemzeti Innovációs Programon (NIP 2) keresztül finanszírozást biztosít. A NIP 2-t a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technika Nemzeti Szervezet (NOW) GmbH koordinálja és a Jülich Projektmenedzsment-szervezet hajtja végre.
Hidrogénhajtás
A hidrogénhajtási rendszereknél a hidrogén és az oxigén reakciójának eredményeként elektromos energia és „melléktermékként” víz keletkezik. Ezeket a vonatokat úgy tudja szolgálatba állítani a DB, hogy ezáltal éghajlatsemlegessé váljon és alternatív hajtási rendszerekkel váltsa fel a dízelüzemű járműveket. Zöld elektromos áram felhasználásával állítják elő a környezetkímélő zöld hidrogént. A DB Energie felelős ennek a biztosításáért.
Mireo Plus H
A Siemens egy legkorszerűbb színvonalat képviselő hidrogénhajtási rendszerrel ellátott, kétkocsis ingázóvonat kifejlesztésén dolgozik az egy évig tartó próbaüzemeltetéshez. Ez egy üzemanyagcellát és egy lítiumion-akkumulátort tartalmaz. A Mireo Plus H típusjelű vonat ugyanakkora teljesítményű lesz, mint az elektromos, több egységből álló vonatok, hatótávolsága pedig 600 kilométer – az üzemelési körülményektől, például az évszaktól és a vasútvonaltól függően.
A háromkocsis változat hatótávolsága 1000 kilométer lesz. A jármű meghatározó jellemzői a kis karbantartási és javítási költségeknek köszönhetően alacsony szintű élettartamköltségek, valamint a 160 kilométer/óra legnagyobb sebesség.
Töltőállomás
A hidrogént elektrolízissel állítják elő egy DB Energie mobil töltőállomáson a DB Regio tübingeni üzeménél. Az úgynevezett elektrolizáló berendezésben a vizet elektromos áram segítségével hidrogénre és oxigénre bontják. A kompresszorral összesűrített hidrogént egy mobil tárolóegységben tárolják. A tankolási folyamat előtt a zöld üzemanyagot feldolgozzák és lehűtik a közeli tartányos pótkocsiban. A mobil szerkezet távolabbi tesztprojekteket is lehetővé tesz. A DB Energie fejleszti, teszteli és optimalizálja a szükséges hidrogéntöltő infrastruktúrát.
Gyors megtankolás
A vonatot egy újszerű eljárással tankolják meg hidrogénnel: most először ez csak 15 perc, vagyis nem tart tovább, mint egy dízelüzemű, több egységből álló szerelvény megtankolása. Ez fontos szempont tekintettel a regionális forgalomban közlekedő DB vonatok szoros menetrendjére. Ez azt jelenti, hogy a hidrogénhajtási technika versenyképes a mindennapos üzemeltetésben jelenleg is használt dízelhajtással szemben.
Szervizinfrastruktúra
A DB Regio felkészíti majd az ulmi műhelyét a hidrogénhajtású vonatok karbantartására. Így a DB Regio megfelelően továbbképzett és a Siemens Mobility által is támogatott személyzete ott végezheti majd a hidrogénvonat karbantartását.
Próbaüzemeltetés
A Tübingen, Horb és Pforzheim közötti próbaüzemeltetés 2024-ben kezdődik el, és egy évig tart majd. A vonat a tervek szerint körülbelül 120 ezer kilométert fut majd menetrend szerinti forgalomban. A vonal különösen megfelelő a menetrend időközei és a domborzat alapján. A Siemens Mireo Plus H típusa egy ezen a vonalon használt dízelüzemű motorkocsit helyettesít majd, körülbelül 330 tonna szén-dioxid kibocsátását megtakarítva.