Tesztmaratonon az Opel Astra új generációja

  • Sarkköri tesztek: a menetdinamika és a bemelegedési ciklus próbája -30oC hőmérsékleten, Lappföldön, Észak-Svédországban
  • Dudenhofeni tesztközpont: futóműfejlesztések Németországban, a biztonságos és kényelmes autózásért
  • EMC laboratórium Rüsselsheim: az elektromágneses hullámokkal szembeni ellenállóképesség vizsgálata

Teljesen a mentrendnek megfelelően halad az új Astra fejlesztése, már csak néhány hét és bemutatkozik az alapjaiban új Opel Astra, a modellcsalád 11. generációja. A tervezési folyamat kezdetén – mint a modern autóknál általában – itt is komoly szerepet kapott a számítástechnika és a szimuláció, de  tél óta azonban már az új modell végső tesztjei zajlanak, a fejlesztők valós, hétköznapi körülmények között hangolják tökéletesre az újdonságot. A hosszú tesztfolyamat immár a végéhez közeledik, az új Astra a célegyenesbe fordult.

VIDEÓ >>>

Az Opel tesztmérnökei a messzi északon, a Svéd Lappföld havas, jeges útjain kemény próbáknak vetették alá az előszériás Astrákat, majd Németországban, a márka Dudenhofenben működő tesztközpontjában folytatódott a munka, míg végül a Rajna-Majna vidék közútjain futottak az autók, és ebben a fázisban az Opel vezetőségének tagjai is részt vettek. Ezzel egy időben az új Astra család tagjait a rüsselsheimi elektromágneses kompatibilitást vizsgáló (EMC) laboratóriumban is tesztelték, hogy minden rendben legyen a  szükséges típusbizonyítványok megszerzéséhez.

“Az új Astra nyúzópróbái tökéletes rendben zajlanak.” – mondta az új modell fejlesztéséért felelős vezető mérnök, Mariella Vogler. “A fejlesztőcsapat – amelyben egyébként több a nő, mint eddig bármikor – olyan új Astrát alkotott, amely garantáltan elnyeri majd a vásárlók tetszését.”

Az Astra új sorozatának minden részletéből sugárzik a német precizitás, hiszen az Opel éppen a kompakt szegmens legzsúfoltabb mezőnyének élére tör vele. Letisztult és markánsformái, kimagasló technológiai színvonala, és izgalmas, plug-in hibridet is kínáló hajtáslánc palettája egyértelműen magasra teszi a mércét  a kategóriában.

Téli teszt: tökéletes komfort és teljes biztonság mindig, minden körülmények között

2020-2021 telén, Svédországban /  Ahogy az megszokott az évnek ebben a szakában, Lappföld visszatérő célpontja az Opel fejlesztő mérnökeinek. .  Ezúttal az Astra új generációját vitték magukkal.A gyakran -30 fokos hidegben a futóműfejlesztők csapata külön erre a céra kialakított csúszós pályán rótta a köröket  folyamatosan hangolva, optimalizálva a stabilitásért felelős elektronikák, mint az ABS és a kipörgésgátló a csúszós körülmények között is a lehető legjobban teljesítsenek. A célkitűzés pontos és határozott volt: az Astrának, mint minden Opelnek, minden körülmények között és minden felületen biztonságosan irányíthatónak kell lennie.

KÉPGALÉRIA >>>

“A fejlesztés során kiemelten fontos célunk volt, hogy az új generációs Astra a vezetőnek és az utasoknak is élményt és utazási komfortot nyújtson.” – mondta Andreas Holl az Opel menetdinamikai fejlesztésekért felelős vezető mérnöke. “Egyfelől, kifinomult és dinamikus műszaki megoldásaink garantálják, hogy az utasok minden helyzetben biztonságban érezhetik magukat, még nagy sebességnél az autópályán is. Másfelől  ez a biztonság sosem megy a kényelem rovására, még nagyon rossz útfelületeken is komfortos az utazás az új Astrában.”

A futómű-specialisták mellett az Opel fűtésért, szellőzésért és légkondicionálásért felelős fejlesztői is Lappföldre látogattak idén télen.  Az egyik fő feladatuk  az volt, hogy garantalják  az utastér minél gyorsabb felmelegedését . Ennek érdekében vizsgálták a motor hőleadását, a hűtőközeg áramlási viszonyait, a fűtőrendszer teljesítményjellemzőit, a belső légáramlást, valamint a fűtött kormánykerék működését valamint az első és a hátsó ülésfűtést is.

A felmelegedési vizsgálatokat nem csak azért végzik, hogy téli reggeleken az utasok hamar melegen és komfortosan érezzék magukat. A felmelegedés paramétereit külső, és még szigorúbb házon belüli előírások is szabályozzák. Ezek írják elő többek között azt is, hogy egy Opel szélvédőinek és oldalablakainak a lehető legrövidebb időn belül teljesen jég- és páramentesnek kell lenniük, hogy a vezető már azonnal indulás után tökéletesen kilásson.

Mivel az új Astra plug-in hibrid hajtáslánca az Opel kínálatának villamosításában is fontos szerepet kap, a fejlesztők a rendszer lítium ion akkumulátorának melegedési folyamatait is kiemelten figyelték annak érdekében, hogy a  elektromos hajtásmód a legnagyobb hidegben is tökéletesen működjön.

Dudenhofeni tesztközpont: kemény tesztek a pályán és azon kívül is

A teljesítmény teljesen más jellemzőit ágát vizsgálták az Opel németországi, Dudenhofenben működő próbapályáján. A vezetői asszisztens rendszerekért (ADAS: Automated Driver Assistance Systems) felelős szakemberek a tesztközpont nagysebességű oválpályáján kalibrálták tökéletesre az új Astra ilyen eszközeit, az adaptív sebességtartótól kezdve az automatikus vészfék-asszisztensen át a ráfutásos balesetekre figyelmeztető rendszeren keresztül egészen a hátsó keresztirányú forgalomfigyelőig.

Az ezeken a teszteken használt előszériás autóknak különösen szigorú követelményeket kellett teljesíteniük a dudenhofeni pálya hosszú egyenesében is. Itt, mint minden Opelnek az új Astrának is “autópálya állóságát” kellett bizonyítania. Ez azt jelenti, hogy jóval 140 km/h feletti sebességeknél, és erős vészfékezésekkor is stabilan kellett viselkednie. A fejlesztők a nagysebességű oválpályát használták olyan komponensek vizsgálataihoz is, mint a motorháztető, vagy az ablaktörlők. Semmi sem remeghet, vibrálhat, rázkódhat, vagy zöröghet menet közben.

A nagysebességű próbák után az új Astrának az úgynevezett gázlótesztet is teljesítenie kellett, többféle, de minimum 25 centiméteres vízmélység mellett. Bár ezeken a próbákon az autók orra nem egyszer hatalmas hullámokat tol maga előtt, az előírások szerint semmi sem ázhat be, az autó nem „lélegezhet vagy nyelhet be” vizet a legkisebb mértékben sem, a hajtásláncnak, az elektromos rendszernek és a motorháztető alatti elemeknek minden esetben száraznak kell maradniuk.

Az Astrák megpróbáltatásai a tesztpályán kívül is folytatódtak, amikor a mérnökök a nagysebességű próbák és a többi teszt után egyenesen a dudenhofeni klímakamrába hajtottak velük. Ez a laboratóriumi egység az autók és azok alrendszereinek működését és használhatóságát vizsgálja extrém körülmények között: az új Astrának por- és homokállóságát kellett itt bizonyítania.

Ezen kívül a klimatikus szélcsatornában különböző forgalmi és használati körülmények között vizsgáztak az autók. Itt szimulálták például a városi haladást, a hegymeneteket és a hosszú lejtőket is, amivel azt vizsgálták, hogyan működnek a fékek extrém terhelések közepette, illetve mennyire hatásos a hűtésük. A mérnökök arra is különös figyelmet fordítottak, hogy téli körülmények között az autó orrára felszórt havas latyak ne tömhesse el a lökhárító légbeömlő nyílásait.

Főnöki feladat: minősítő tesztek Rüsselsheim környékén

Ezeken a teszteken nem a hidegtűrés vagy a porállóság a legfontosabb szempont, a minősítő próbákon a fejlesztés különböző stációinak prototípusai vesznek részt. Itt a cél az autók egyes rendszereink, alrendszereinek vizsgálata és a teljes jármű átfogó működésének, integritásának ellenőrzése. A fejlesztés vége felé közeledve a mérnökgárdához rendszeresen az Opel vezetői közül is többen csatlakoznak, köztük maga a vezérigazgató, Michael Lohscheller.

Az új Astra prototípus ilyen tesztvezetésére júniusban került sor a Rajna-Majna vidéken, a modell majdani fő gyártási helye, Rüsselsheim környékén, közutakon, álcázott autókkal. A mérnökökhöz és az Opel-vezetőkhöz néhány újságíró is csatlakozott.

Elektromágneses állóképesség: a típusbizonyítvány elengedhetetlen feltétele

Amíg az előszériás modellek egy része messze északon, vagy Dudenhofenben, esetleg a közutakon vagy a próbapadokon vizsgázott, a mérnökgárda folyamatosan ellenőrizte az egyes rendszerek elektromágneses megfelelőségét is. Egyetlen autó sem kaphat típusbizonyítványt, és vele európai forgalmazási engedélyt ilyen vizsgálatok nélkül, amelyeknek célja, hogy kiderítsék, nem lép-e fel elektromágneses interferencia az autó egyes elektromos alrendszerei között működés közben.

A fejlesztőgárda az új Astra elektromágneses hullámokkal szembeni ellenállóságát is vizsgálta a rüsselsheimi központ kifejezetten erre a célra épített t (EMC) laborjában. A tesztautókat elektromágneses hatásoknak tették ki többféle frekvencián, miközben a visszaverődések okozta zavaró hatásokat a laboratórium falára szerelt elnyelő elemek szűrték ki, így a mérnökök tiszta és megbízható eredményeket kaptak. Az új modell csak akkor kaphat zöld utat, – és így forgalmazási engedélyt -, ha minden rendszere bizonyítja elektromágneses hatásokkal szembeni immunitását.