Tesztek bizonyítják, hogy sok bringásnak fingja sincs a KRESZ alapvető szabályairól
Ingerültebben vezetnek a magyarok, mint korábban
A pandémia kezdetekor óvatosabban vezettek a magyarok, ám az idő előrehaladtával az emberek ingerültebbekké, türelmetlenebbé váltak egymással szemben. Időközben sokan átszoktak a tömegközlekedésről a kerékpárra és motorbiciklire, nem feltétlenül ismerve a közlekedési szabályokat. A biztonságos közlekedéshez nyújt segítséget a DUE Médiaházózat Nagy Diák KRESZ-tesztje, amit bárki ingyenesen kitölthet.
A Nagy Diák KRESZ-teszt alapvetően egy háromfordulós KRESZ-verseny, amit a DUE Médiahálózat indított immáron hatodik alkalommal, és ezidáig közel 80 ezren vettek rajta részt. A 2022-es játék egy ingyenes online teszttel startolt a napokban, amit bárki kitölthet a www.nagydiakkreszteszt.hu oldalon. A következő két fordulóban viszont már csak a legügyesebb 14 és 24 év közöttiek vehetnek részt. A szervezők két nyertest hirdetnek, egyikük térítésmentesen szerezhet autós jogosítványt, a másikuk egy robogót kap. A játék prevenciós célt is szolgál, illetve igyekszik többek közt a kerékpárral és az elektromos rollerrel közlekedők tudását fejleszteni.
A pandémia kezdetekor – a korlátozó intézkedések okán – a közúti forgalom jelentősen csökkent. A közlekedésbiztonságnak mindez kedvez, mert ennek következményeként kevesebb súlyos sérüléses közlekedési baleset történt az elmúlt két évben Magyarországon. Ez egyrészt köszönhetően a pandémiának, másrészt a rendőrség balesetmegelőzési tevékenységének.
– A kezdeti időszakban azt tapasztaltuk, hogy az emberek kicsit óvatosabbak voltak, nem követtek el annyi szabálysértést, vagy egyéb jogsértést – mondta el Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára. – Majd mikor már hosszabb idő eltelt, az megmutatkozott a közúti közlekedésben is. Az emberek ingerültebbekké, türelmetlenebbé váltak egymással szemben. Ennek következményei nem is igazából balesetek, hanem olyan közlekedési szituációk, amiknek nem feltétlen kell, hogy balesettel végződjenek. Tipikus példa erre a bűntetőfékezés. Egyébként a büntetőfékezés nem egy újkeletű találmány, azért tűnhet úgy, hogy több van manapság, mert egyre több autó van felszerelve fedélzeti kamerával, amik rögzítik ezeket. Türelmetlenebbek az emberek egymással, agresszívebben vezetnek, és sokszor túllépik a megengedett sebességet. Ez jól látszik az adatokból, évente a személyi sérüléssel járó közúti balesetek 30 százaléka a sebesség nem megfelelő alkalmazása (abszolút és relatív gyorshajtás) miatt következik be. 2020-ban ez a százalék 34 volt, amit azt jelenti, hogy a pandémia első évében gyorsabban hajtottak az emberek. De miért is? Kevesebb autó volt az utakon, ezzel megnyíltak hosszú, belátható területek a sofőrök előtt, ezért vélhetően jobban a gázpedálra taposhattak. Ez viszont ténylegesen több balesethez vezethet, ami nincs jó hatással a közúti közlekedésre.
Az ORFK-OBB tapasztalatai szerint a tömegközlekedésről átszoktak az emberek az úgynevezett alternatív közlekedési eszközökre. Sokan kerékpárra, robogóra, vagy motorkerékpárra ültek.
– Ez viszont felveti azt, hogy ha több ilyen közlekedő van az utakon, akkor a baleseti kockázat is megnő, mert több ember vesz részt önállóan a közlekedésben, akik nincsenek tisztában a közlekedési szabályokkal, mert eddig mondjuk tömegközlekedéssel közlekedtek, nincsen jogosítványuk se. Ez a kockázatot megnöveli. Nem annyira rutinosak, főleg városi közlekedésben nem tudják, hogyan tekerjenek. Emiatt a balesetei számok megnövekedhetnek, de ha több a kerékpáros az utakon, akkor óhatatlanul a nagy számok törvényéből adódóan több baleset is történik, amit vagy ők okoznak, vagy ők szenvednek el. Ennek ellenére én úgy gondolom, hogy ez a jövő, az lenne a legjobb, ha nem motorikus irányba mennénk el, hanem egészségesen élnénk, és minél több kerékpáros lenne az utakon – tette hozzá Berzai Zsolt.
A Nagy Diák KRESZ-teszt többek közt azzal a céllal jött létre, hogy a kitöltők ingyenesen juthassanak hozzá közúti közlekedést tartalmazó információkhoz, szabályokhoz. A tesztet május 1-ig bárki kitöltheti. Idén először a játékosok a Nagy Diák Tesztek(C) applikáció segítségével is kipróbálhatják a tudásukat. A felhasználóbarát app ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Play-ről. A döntő május 20-án az újpesti UP Rendezvénytérben lesz.
A teszt az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság együttműködésében jött létre, további támogatók a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács és a Fékezd Magad Alapítvány.